رشد یک تا دو میلیونی قیمت در آخرین هفته اردیبهشت

اثر ماراتن انتخابات ریاست جمهوری بر بازار خودرو

کدخبر: ۴۱۳۴۴۰
اقتصادنیوز:سردرگمی سیاسی ناشی از آغاز ماراتن ریاست جمهوری سیزدهم و انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته ای موجب شده است بازار خودروهای داخلی هفته سپری شده را با کمترین تلاطم به پایان رسانند.
اثر ماراتن انتخابات ریاست جمهوری بر بازار خودرو

به گزارش اقتصادنیوز ؛ ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که عوامل اثر گذار در بازار خودرو موجب شد تا بازار خودرو  در هفته سپری شده نوسان زیر یک درصد را تجربه کنند، بطوریکه پرونده خودروهای پرطرفدار در آخرین هفته اردیبهشت با نوسان اندک قیمت بسته شد و خودروهای داخلی رشدی در حدود یک تا دو میلیونی تومانی قیمت را تجربه کردند.

علاوه بر انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات هسته ای، آغاز مارتن انتخابات در کشور نیز موجب شد  تا خریداران و فروشندگان تا مشخص شدن رییس جمهور بعدی و سامان گرفتن بازار دست از خرید و فروش بکشند که این امر بر بازار خودرو اثر گذار بوده است.

از سوی دیگر «ریز نوسان های قیمت دلار» یکی دیگر از دلایلی است که فعالان بازار خودرو، بالا و پایین شدن قیمت در بازار را به آن نسبت می دهند و معتقدند که با تغییر هرچند اندک قیمت در بازار دلار شاهد تکان های کوچک در بازار خودرو هستیم. عاملی که موجب شده تا بازار همانند الاکلنگی بالا و پایین شود.

‌ ثبات در بازار خودروهای داخلی در حالی سایه افکنده که چندی پیش خودروسازان مجوز افزایش قیمت تا حدود 9 درصد را از شورای رقابت دریافت کرده اند با این حال این مجوز نیز نتوانست چندان بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.  بطوریکه بازار در هوای گرم این روزها یخ زده است.  

روند بازار خودرو

براساس ارزیابی های صورت گرفته بازار خودروهای پرطرفدار داخلی در مدت زمان مورد بررسی یا بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شده اند و یا رشد اندک داشته اند. براساس ارزیابی های صورت گرفته در آخرین هفته اردیبهشت ماه دو خودرو (کوییک معمولی) و (تیبا صندوقدار) بیشترین رشد قیمت را داشته اند و با رشدی دو میلیون تومانی نسبت به هفته قبل در بازار عرضه شدند. از سو دیگر (کوییک R)، (پژو 206 تیپ 2)، (سمند LX با موتور EF7)، (سمند سورن)، (تیبا2 معمولی) نیز رشد یک میلیونی قیمت را تجربه کردند و سایر خودروهای پرطرفدار در بازار نیز این هفته را بدون تغییر قیمت به پایان رساندند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

با توجه به وضعیت بازار این سوال مطرح می شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته اند. براساس ارزیابی بازار، «کوییک معمولی» در هفته سپری شده  رشد دو میلیونی قیمت را تجربه کرد و با قیمت 148 میلیون تومان در بازار معامله شد. اما «کوییک R»  رشدی یک میلیون تومانی را ثبت کرد و در بازار با قیمت 155 میلیون تومان این هفته را به پایان رساند.

کووییک 31

قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت 268 میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد و مشخص نیست این خودرو در تحویل رسمی با چه قیمتی به دست خریداران خواهد رسید.

قیمت محصولات پژو در بازار

براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی 206 تیپ 2 این هفته را با رشد یک میلیونی قیمت به پایان  رساند و در بازار با قیمت 201 میلیون تومان معامله شد. 

ارزیابی صورت گرفته از بازار نشان دهنده آن است که تیپ 5 این خودرو نیز در هفته سپری شده بدون تغییر و با قیمت 258 میلیون تومان در بازار معامله شد. اما با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، این خودرو در بازار در محدوده قیمتی 245 میلیون تومان قیمت خورد و بدون تغییر در بازار عرضه شد.

پژو 31

قیمت خانواده سمند در بازار

در میان محصولات ایران خودرو   «سمند LX» نیز هفته سپری شده را بدون تغییر قیمت به پایان رساند و در بازار 190 میلیون تومان عرضه شد. اما «سمند lx با موتورEF7» این هفته رشدی یک میلیون تومانی را تجربه کرد و در بازار با قیمت 200 میلیون تومان معامله شد.  «سورن» هم از رشد یک میلیونی قیمت جا نماند و هفته سپری شده را با قیمت 242 میلیون تومان به پایان رساند.  

سمند 31

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو این هفته رشد دو میلیون تومانی قیمت داشت و با قیمت 124 میلیون تومان در بازار معامله شد. قیمت «تیبا2» معمولی نیز با رشدی  1 میلیونی در هفته جاری در بازار به 134 میلیون تومان رسید.

 اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است از دیگرخودروهایی است که در این هفته  کاهش قیمت داشته است. براساس ارزیابی بازار ساینا درهفته سپری شده ببدون تغییر و با قیمت  141 میلیون تومان در بازار معامله شد.

تیبا 31

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید