رصد بازار پرطرفدارها در اولین هفته خرداد ماه 1400

خودروها فروشنده دارند مشتری ندارند +جدول

کدخبر: ۴۱۵۲۹۲
اقتصادنیوز: بازار خودرو در اولین هفته خرداد ماه علاوه بر آنکه طعم رشد دو میلیونی قیمت را چشید، افت دو میلیونی را نیز تجربه کرد.
خودروها فروشنده دارند مشتری ندارند +جدول

به گزارش اقتصادنیوز ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که این بازار در هفته سپری شده با نوسان زیر دو درصد روبرو بوده و با این شرایط پرونده خودروهای پرطرفدار در اولین هفته خرداد ماه با نوسان اندک قیمت بسته شد. نوسان اندک در بازار خودرو در حالی در هفته سپری شده ثبت شده که خودروسازان نیمه اردیبهشت ماه توانستند مجوز افزایش قیمت محصولات را از شورای رقابت دریافت کنند، اما این مجوز که به صورت طبیعی باید روی بازار تاثیرگذارباشد، نتوانست نوسان خاصی در بازار ایجاد کند، به همین دلیل قیمت خودرو در بازار برخلاف کارخانه تغییر چندانی نداشت. براساس مصوبه مذکور، به قیمت محصولات گروه ایران‌خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و به محصولات گروه سایپا حدود ۸.۹ درصد افزوده شده است.  

به گفته فعالان بازار خودرو آنچه شاید بتوان از آنها به عنوان عوامل این نوسان تکراری در بازار یاد کرد، به «انتظارات مبهم عرضه و تقاضا» باز می گردد، عاملی که موجب شده تا شاهد عقب نشینی معامله در بازار باشیم. از سوی دیگر «نوسان محدود قیمت دلار» نیز سردرگمی خریدارن و فروشندگان را به همراه داشت و باعث شده تا بازار خریدار و فروشنده چندانی به چشم نبیند.  

فعالان بازار خودرو بر این نکته نیز تاکید می کنند که با توجه به شرایط فعلی بیش از آنکه خریدار در بازار وجود داشته باشد، فروشنده در بازار وجود دارد و این امر موجب شده تا معامله واقعی به جز در موارد معدود و برای تامین نیاز به خودرو مصرفی، در بازار شکل نگیرد.

با این شرایط می توان گفت افزایش قیمت خودرو در بازار موجب شده تا مصرف کننده واقعی توانایی حضور در بازار را نداشته باشد، از سوی دیگر گروهی که به خودرو نگاه سرمایه ای دارند نیز در حال حاضر با توجه به اینکه توقع نزولی شدن قیمت دلار در بازار به وجود آمده از بازار خودرو کنار کشیده اند.

در اکوایران ببینید: خودروسازی ملی باید برچیده شود ؟

روند بازار خودرو

حال با توجه به روندی که در بازار خودرو با آن روبرو است این سوال مطرح می شود که در اولین هفته خرداد ماه خودروهای داخلی با چه قیمتی عرضه شدند؟ براساس ارزیابی های صورت گرفته بازار خودروهای پرطرفدار داخلی در مدت زمان مورد بررسی یا بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شده اند و یا رشد اندک داشته اند البته در برخی از محصولات نیز شاهد افت قیمت بوده ایم. براساس ارزیابی های صورت گرفته در اولین هفته خرداد ماه   (تیبا صندوقدار) با افزایش دومیلیونی قیمت بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص داد؛ این رشد در حالی ثبت شد که «سمند LX» برخلاف تیباصندوقدار در هفته سپری شده افت  2 میلیونی قیمت داشته است.

قیمت کوییک در بازار خودرو

با توجه به وضعیت بازار این سوال مطرح می شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته اند. براساس ارزیابی بازار می توان گفت خانواده کوییک این هفته با رشد 500 هزار تومانی در بازار عرضه شدند. براین اساس قیمت «کوییک معمولی» در هفته سپری شده  به 148 میلیون و 500 هزار تومان در بازار رسید و «کوییکR»  نیز به 155 میلیون و 500 هزار تومان در بازار عرضه شد.

کوییک 7

قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت 268 میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد، اما براساس قیمت های جدید اعلامی از سوی شرکت های خودروساز قیمت کارخانه ای شاهین  به 291 میلیون تومان رسید و رشدی 23 میلیون تومانی را تجربه کرد. به گفته فعالان بازار خودرو هنوز قیمت بازاری این خودرو مشخص نیست و این افزایش تنها به قیمت کارخانه ای این خودرو باز می گردد.

قیمت محصولات پژو در بازار

از سوی دیگر خانواده پرطرفدار206 در هفته سپری شده هم طعم افت قیمت را چشیدند و هم ثبات قیمت را. رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که 206 تیپ 2 این هفته را با افت یک میلیونی قیمت به پایان رساند و قیمت آن به 200 میلیون رسید.

 ارزیابی صورت گرفته از بازار نشان دهنده آن است که دو مدل تیپ 5 و صندوقدار این خودرو در هفته سپری شده تغییر قیمتی نداشتند، بطوریکه تیپ 5 این خودرو 258 میلیون تومان در بازار معامله شد و مدل صندوقدار این  خانواده نیز که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، در بازار در محدوده قیمتی 245 میلیون تومان قیمت خورد.  

پژو 7

قیمت خانواده سمند در بازار

ارزیابی ها در بازار خودرو همچنین حکایت از آن دارد که در میان محصولات ایران خودرو  «سمند LX» با افت دو میلیونی قیمت در بازار بیشترین افت قیمت را به خود اختصاص داد و قیمت آن در بازار به 188 میلیون تومان رسید. اما «سمند lx با موتورEF7» این هفته افتی یک میلیون تومانی را تجربه کرد و در بازار با قیمت 199 میلیون تومان معامله شد.  «سورن» هم از افت یک میلیونی قیمت جا نماند و هفته سپری شده را با قیمت 241 میلیون تومان به پایان رساند. 

سمند 7

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو این هفته رشد دو میلیون تومانی قیمت داشت و با قیمت 126 میلیون تومان در بازار معامله شد. قیمت «تیبا2» معمولی نیز با رشدی  1 میلیونی در هفته جاری در بازار به 135 میلیون تومان رسید.

 ساینا هم که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است از جمله خودروهایی است که در این هفته سپری شده رشد 500 هزار تومانی قیمت را تجربه کرد  . براساس ارزیابی بازار ساینا درهفته سپری شده  با قیمت  141 میلیون و 500 هزار تومان در بازار معامله شد.

تیبا 7

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید