رصد بازار خودروهای داخلی؛

206 صدرنشین‌وقعرنشین کورس‌!

کدخبر: ۴۲۶۲۳۹
اقتصادنیوز: بازار خودروهای پرطرفدار، هفته اخیر را با رشد یک تا سه میلیون تومان در بازار به پایان رساند ؛ نوسان اندکی که از تاثیر تعطیلات در دور پنجم کرونا در هفته دوم حکایت دارد.
206 صدرنشین‌وقعرنشین کورس‌!

به گزارش اقتصادنیوز ؛ براساس رصد بازار خودرو در هفته اخیر بیشترین افت قیمت به پژو «206 تیپ 2» اختصاص داشته و بالاترین رشد قیمت نیز به پژو «206 تیپ 5» رسید. با این شرایط می توان گفت رکوددار تغییر قیمت در بازار در هفته سپری شده به خانواده 206 اختصاص داشته است.

تعطیلی نمایشگاههای خودرو از یک سو و تعطیلی مراکز شماره گذاری خودرو از سوی دیگر عمده دلیلی که به گفته فعالان بازار خودرو موجب شده تا بازار این روزها کمترین رشد قیمت را داشته باشد.

از سوی دیگر این روزها نرخ دلار نوسانات زیادی داشته که این روند بازار خودرو را نیز تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر ریز نوسان های نرخ دلار که افت قیمت خودروهای پرطرفدار داخلی را به همراه داشته ، توقع انتظاری که در بازار به وجود آمده نیز بر این روند اثرگذار بوده است. در این خصوص می توان به طولانی شدن انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات احیای برجام و تعیین کابینه دولت سیزدهم اشاره کرد. عوامل انتظاری که چند ماهی است بر بازار خودرو سایه افکنده است. 

فعالان بازار بر این نکته تاکید می کنند که شناخت نوع نگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت آینده به بازار خودرو می تواند بسیار بر این بازار  اثرگذار باشد، با این شرایط انتظار برای مشخص شدن وزیر آینده و برنامه‌های آن یکی از مواردی است که بازار را چشم انتظار نگه داشته است.

از سوی دیگر با وجود عدم تغییر قیمت ها، بازار این روزها سوت و کور است و معامله در حد بسیار اندک صورت می گیرد. به گفته فعالان بازار خودرو افزایش قیمت خودرو در بازار در حالی ثبت شده که عرضه و تقاضا در بازار بسیار محدود است.

روند بازار خودرو

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در سومین هفته تیرماه  پرونده خودروهای داخلی با نوسان 2.7 درصدی قیمت در بازار بسته شود. به گفته فعالان بازار خودرو تعطیلی نمایشگاههای خودرو از یک سو تعطیلی مراکز شماره گذاری خودرو از سوی دیگر موجب شد تا بازار در سومین هفته تیر ماه نسبت به هفته دوم این ماه کمترین رشد قیمت را تجربه کند.  ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که پژو «206 تیپ 2» این هفته را با افت 6 میلیونی قیمت به پایان رساند و به این طریق این خودرو عنوان تنها خودرویی که افت قیمت در بازار  داشته را به خود اختصاص داد. اما «206 تیپ 5» این خودرو در هفته سپری شده خلاف جهت «206 تیپ 2» حرکت کرد و رشدی 5 میلیونی را تجربه کرد.

براساس ارزیابی های صورت گرفته سایر خودروهای پرطرفدار  در هفته سپری شده رشد یک تا دو میلیونی داشتند و برخی از خودروها نیز تغییر قیمتی نداشتند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

با توجه به وضعیت بازار این سوال مطرح می شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته اند؟ براساس ارزیابی بازار، کوییک معمولی هفته سپری شده را با رشد یک میلیونی قیمت پشت سرگذاشت و  قیمت آن به 156 میلیون تومان رسید و   «کوییک R» نیز در این مدت رشد 3 میلیون تومانی در بازار داشت و 163 میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد.

شاهین 25

 قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت 268 میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد، اما براساس قیمت های جدید اعلامی از سوی شرکت های خودروساز قیمت کارخانه ای شاهین  به 291 میلیون تومان رسید و رشدی 23 میلیون تومانی را تجربه کرد. به گفته فعالان بازار خودرو هنوز قیمت بازاری این خودرو مشخص نیست و این افزایش تنها به قیمت کارخانه ای این خودرو باز می گردد.

قیمت محصولات پژو در بازار

براساس رصد بازار، خانواده «پژو 206» نیز هفته سپری شده را در بازار با افت و رشد قیمت به پایان رساندند. براساس ارزیابی های صورت گرفته «206 تیپ 2» در این هفته افت 6 میلیونی قیمت در بازار 210 میلیون تومان قیمت گذاری شد. از سوی دیگر قیمت «تیپ 5 این خودرو» نیز در هفته سپری شده با رشد 5 میلیونی به 269 میلیون تومان رسید. «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 نیز در هفته سپری شده رشدی یک میلیونی را تجربه کرد و قیمت آن به 249 میلیون تومان رسید.

پژو 25

 قیمت خانواده سمند در بازار

ارزیابی بازار محصولات ایران خودرو نشان دهنده آن است که «سمند lx با موتورEF7 » که هفته گذشته رکورد دار رشد قیمت در بازار بود در مدت زمان مورد بررسی رشد یک میلیونی قیمت را تجربه کرد و قیمت آن به 238 میلیون تومان رسیده است. «سمند LX» نیز با افزایش 2 میلیونی قیمت در بازار 210 میلیون تومان عرضه شد و «سورن» تنها خودرویی که در دوره زمانی مورد بررسی بدون تغییر در بازار 246 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

سمند 25

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی قیمت «تیبا صندوقدار» با رشد دو میلیونی به 134 میلیون تومان رسید.  قیمت «تیبا2» معمولی نیز با رشد دو میلیونی در بازار به 140 میلیون تومان رسید.

ساینا نیز که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است نیز در هفته سپری شده افت قیمت داشت و با افت یک میلیونی در بازار با قیمت 147 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

تیبا 25

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید