خانه شاعران در زمان قالیباف واگذار شده / شورای ششمی ها پس گیری 1000 ملک را پیگیری می کنند ؟

کدخبر: ۴۴۲۳۱۵
اقتصادنیوز : یکی از اعضای شورا درخصوص واگذاری باغی در منطقه 3 به یکی از نمایندگان مجلس ادوار گذشته تذکر داد . این ملک خانه شاعران ایران است که در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف به این انجمن واگذار شده است.
خانه شاعران در زمان قالیباف واگذار شده / شورای ششمی ها پس گیری 1000 ملک را پیگیری می کنند ؟

بیش از 40 روز از تغییر مدیریت شهری تهران می‌گذرد. پیش از آغاز شورای شهر ششم راه‌یافتگان به شورای شهر بارها در سخنانشان اعلام کرده بودند که مدت‌هاست خدمات‌رسانی به مردم شهر متوقف شده و باید هرچه سریع‌تر چرخ متوقف‌شده خدمت به شهروندان تهرانی را به حرکت درآورد، اما در این مدت جلسات شورای شهر تهران تنها به گزارش‌دهی معاونان و مدیران شهر از وضعیت شهر گذشت یا تلاش شد در یک اقدام فوری تخفیف‌های شگفت‌انگیزی درخصوص عوارض ساختمانی به سازندگان داده شود. روز گذشته نیز بعد از راه‌اندازی دفاتر الکترونیک شهر در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف، طرحی درخصوص ایجاد دفاتر مشاور شهرسازی برای رهایی شهروندان از سردرگمی و روشنگری اینکه چه کارهایی با این دفاتر است و چه فعالیت‌هایی در بخش شهرسازی مطرح شد.

شاید یکی از دلایلی که شورای شهر ششم این روزها گرفتار روزمرگی است، تأخیر در تشکیل کمیسیون‌های تخصصی است؛ تأخیری که یکی از دلایل آن مقاومت مهدی چمران برای طرح و رأی‌گیری در صحن شورای شهر بود. این در حالی است که اگر اقدامات 40 روز نخست شورای شهر پنجم را مرور کنیم وضعیت کمیسیون‌ها و نمایندگان شورا در کمیسیون‌های فرعی و شوراهای فرادست مشخص شده بود. خزانه‌دار شورای شهر پس از تشکیل 13 جلسه انتخاب شد، درحالی‌که براساس قانون خزانه‌دار باید گزارش وضعیت درآمد هزینه‌های شهرداری را هر ماه به صحن آورده و قرائت کند.

در این 40 روز اعضای شورای شهر ششم تلاش کردند در جریان گزارش‌دهی‌های هفتگی نقدهایی به عملکرد مدیران گذشته وارد کرده و افشاگری‌هایی هم انجام دهند. روز گذشته نیز یکی از مدیران سابق شهرداری که حالا عضوی از شورای شهر تهران است درخصوص واگذاری باغی چهار هزار‌متری به یکی از نمایندگان ادوار گذشته تذکر داد. ناصر امانی گفت که سازمان فرهنگی و هنری باغی چهار هزار‌متری را به شهرداری منطقه سه تحویل داده است؛ فارغ از لابی‌های پشت‌پرده برای تحویل آن، 20 میلیارد تومان تاکنون برای تجهیز باغ هزینه شده است تا به مدت 10 سال به نماینده ادوار مجلس دوره ششم تحویل داده شود.

او به بندهایی از این قرارداد اشاره می‌کند که در آن آمده است: «جهت استفاده شایسته از قسمت کافه، فروشگاه و غرفه صنایع دستی به مسئولیت خود می‌تواند به‌ منظور استفاده هنرجویان آن را به اشخاص حقیقی و ثالث اجاره دهد». همچنین «پراخت هرگونه مالیات، وجوه قانونی، عوارض و همه هزینه‌های مربوط به نگهداری، کاربری، اصل بنا، نظافت، تنظیف عرصه و فضای سبز برعهده مالک یعنی شهرداری تهران است». یعنی هم می‌تواند به شخص ثالث اجاره دهد و هم هزینه‌های ساختمان و فضا بر عهده شهرداری است. شاید او در صحن شورای شهر تهران نامی از واگذاری‌ها و اشخاص نبرده است اما او به رسانه‌ها به‌ طور غیررسمی شفاف اسامی را اعلام کرده است و خبرگزاری تسنیم نیز با نام‌بردن حرف اول اسامی تلاش کرده این تذکر را شفاف‌تر کند.

ملک مورد اشاره امانی خانه شاعران ایران است که در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف به این انجمن واگذار شده است. مرور املاک واگذار‌شده شهرداری تهران نشان می‌دهد که املاک دیگری هم به سایر انجمن‌ها مانند انجمن خوشنویسان و... هم واگذار شده و مدیران گذشته شهر واگذاری‌هایی که در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف به‌ صورت غیرقانونی انجام شده بود، با تهیه لایحه و تصویب در صحن شورای شهر قانونی کرد.

شورای پنجم تنها با واگذاری 80 ملک موافقت کرد و سایر واگذاری‌ها نیز غیرقانونی تشخیص داده شد، اما با تغییر مدیریت شهری مشخص نشد آیا روند بازپس‌گیری املاکی که واگذاری آنها غیرقانونی بود دنبال می‌شود یا خیر؟ یکی‌ دیگر از اولین اقدامات شورای پنجمی در 40 روز نخست درخواست لغو تمام مجوزهایی بود که شورا به شهردار ارائه کرده بود و دادن این اختیارات به صورت موردی بود.

موضوعی که بارها از سوی اعضای شوراهای گذشته به آن اشاره شده و گفته شده بود این واگذاری اختیارات ابزارهای نظارتی شوراها را کاهش داده است. شورای پنجمی‌ها در هفته‌های اولیه شورا میزبان دو وزیر راه‌وشهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند، موضوع واگذاری املاک شهرداری به‌ صورت تذکر و درخواست تهیه لایحه از سوی شهرداری مطرح شده بود. محمدعلی نجفی، اولین شهردار شورای پنجم برای اولین‌بار در صحن شورای شهر سوگند یاد کرد؛ رسمی که توسط شورای ششمی‌ها ادامه پیدا نکرد. همچنین درخصوص جلسات شورای پنجم تصمیم‌گیری شد و اعلام شد در این دوره هیچ جلسه غیرعلنی برگزار نخواهد شد و رسم جلسات یکشنبه بدون مستمع هم برچیده شد. همچنین اعضای شورا به موضوع مگس‌های سفید که آن روزها یکی از چالش‌های شهر تهران بود ورود کرده و راهکارهای علمی برای ریشه‌کن‌کردن آن را بررسی کردند. حادثه پلاسکو موضوع دیگری بود که نمایندگان پارلمان محلی تهران از همان ابتدا به آن ورود کرده و با مرور دوباره گزارش ملی پلاسکو موضوع ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه قدیمی را در دستور کار خود قرار دادند. طرح ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران در ادامه این بررسی‌ها در صحن شورای شهر پنجم بررسی و مصوب شد.

شفافیت قراردادهای بالای دو میلیارد در شهرداری که در روزهای پایانی این شورا به قراردادهای بالای 250 میلیون تومان هم رسیده بود، یکی از نخستین اقدامات شورای پنجمی‌ها بود. الزام شهرداری به تهیه سند تحویل و تحول مدیریت شهری و افشای صدور فیش‌هایی که بیش از تعداد کارکنان شهرداری بود، بررسی هزینه‌کردهای مراسم‌های اربعین، تعیین شاخص‌های مدیران شهری، بررسی تحقق‌پذیری برنامه پنج‌ساله دوم و... بخشی از فعالیت‌های روزهای ابتدایی شورای پنجم بود.

سند تغییر و تحول در شهر نشان داد چه انحراف‌هایی در دوران 12‌ساله مدیران گذشته انجام شده است. هرچند آن زمان انتقادهایی به ناآشنا‌بودن مدیران شهر به وضعیت شهرداری مطرح می‌شد اما مرور دوباره نشان می‌دهد چهره‌هایی که سال‌ها از مدیریت کشور کنار گذاشته شده بودند اقدامات ریشه‌ای‌تری برای ساماندهی شهر انجام دادند.

شورای ششمی‌ها که جلسات خود را با دو جلسه در هفته آغاز کرده با خالی‌بودن دستور جلسات خود مجبور شدند که یک جلسه در هفته خود را حذف کنند. یا تلاش کنند بخش‌نامه‌های معمولی شهردار تهران را دستورالعمل‌های ضد‌فساد توصیف کنند. درحالی‌که در همین فاصله محمدعلی نجفی دو بخش‌نامه مهم ممنوعیت صدور هرگونه هولوگرام جدید را صادر کرد و درخصوص عملکرد شورای معماری مناطق بخش‌نامه جدیدی صادر کرد.

هفته پیش زاکانی نامه‌ای به معاونان، مشاوران، مدیران کل و رؤسا و مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌ها زد که در آن تأکید کرده بود هرگونه واگذاری املاک و اراضی غیرمنقول شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است. همچنین عزل و نصب در هیئت‌مدیره‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری فقط با تأیید شهردار امکان‌پذیر خواهد بود. این دستور از سوی رسانه‌های نزدیک به زاکانی به‌عنوان اولین فرمان صریح او برای مبارزه با فساد عنوان شد. یا پس از آنکه داود گودرزی، از یاران نزدیک زاکانی، به‌عنوان سرپرست سازمان بازرسی شهرداری تهران مشغول به کار شد، بازدیدی از محل اسکان کارگران مهاجر داشت که در آن به وضعیت بهداشتی این مکان‌ها اعتراض و بارها تأکید کرد که چرا سرویس‌های بهداشتی مایع دستشویی ندارند! کانال سپاه سایبری بخش‌هایی از این بازدید سرزده را منتشر و عنوان کرد مبارزه با فساد شروع شد. با این حال به نظر می‌رسد استفاده از عبارت «مبارزه با فساد» برای این قبیل فعالیت‌ها در شهرداری که پرونده‌های چند هزار میلیاردی فساد آن در حال بررسی در محاکم قضائی است، با انتظاراتی که از پیش در میان شهروندان و رسانه‌ها ایجاد شده بود، فاصله داشته باشد. در این زمینه علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها درخصوص نامه‌ منع واگذاری املاک و تغییر در هیئت‌مدیره شرکت‌ها که به‌عنوان اولین اقدام ضد‌فساد او نام برده می‌شد، گفت: این نامه برای دوره‌ انتقال است. به هر مدیری که مسئولیتی را می‌پذیرد، برای آنکه فعالیت‌های دوره‌ انتقال به‌ طور دقیق بازبینی شود، چنین بخش‌نامه‌هایی صادر می‌شود و یک روند مدیریتی است. او در پاسخ به این پرسش که چرا هر اقدامی از سوی شهردار انجام می‌شود، رسانه‌های نزدیک به او از آن به‌عنوان اولین اقدام ضدفساد نام می‌برند نیز گفت: «ما که نگفتیم. اگر من گفتم این اقدامات ضدفساد است، آن‌ وقت درخصوص آن توضیح می‌دهم». هنوز ترکیب تیم جدید شهرداری تهران مشخص نیست، شورای شهر تهران برنامه‌ای برای اداره شهر ندارد. به نظر می‌آید شورای ششمی‌ها بدون برنامه مشخصی اداره شهر را آغاز کرده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید