اگر ویتامین D نخورید؛ این بیماری مرگبار به سراغتان می آید

کدخبر: ۴۵۳۷۶۵
پوکی استخوان بیمای خطرناکی است در حالی که تنها با رعایت چند نکته و تجویز دارو می‌توان تاحدی جلوی آن را گرفت
اگر ویتامین D نخورید؛ این بیماری مرگبار به سراغتان می آید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یکی از علل مهم مرگ و میر در سراسر دنیا پوکی استخوان است. استخوان بافت زنده‌ای است که مدام در حال تخریب و بازسازی است اما معمولا از سن 35 تا 40 سالگی به بعد جذب کلسیم کم شده و به علت برداشت کلسیم از استخوان، پوکی استخوان شروع می‌شود و به دنبال آن افزایش احتمال شستگی استخوان رخ می‌دهد که اغلب هم در ناحیه لگن، ستون فقرات و مچ پا اتفاق می‌افتد.

هشدار؛ لباس‌ها را روی شوفاژ خشک نکنید

 چسبیده شدن بدترین لکه ننگ بر پیشانی نظام جمهوری اسلامی

تغییر لاین طلا/ بیت‌کوین ۹۰هزار دلاری در راه است؟

قیمت عجیب ایران خودرو برای 206 تیپ دو

 

 

 

 پوکی استخوان بیمای خطرناکی است در حالی که تنها با رعایت چند نکته و تجویز دارو می‌توان تاحدی جلوی آن را گرفت. اولین نکته مصرف مکمل ویتامین D است. اگر کمتر از 10 دقیقه در روز در معرض نور خورشید باشید و مکمل ویتامین D مصرف نکنید حتما خطر پوکی استخوان تهدیدمان می‌کند.

کمبود ویتامین D باعث می‌شود جذب کلسیم در استخوانهای مختف و در نتیجه استحکام آنها کمتر شود؛ البته کمبود ویتامین D احتمال برخی بدخیمی‌ها، امراض قلبی و عروقی و بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد اما این ویتامین باید زیر نظر پزشک مصرف شود؛ چون مصرف بی‌رویه آن منجر به مسمومیت و عوارض جبران ناپذیری می‌شود.

توجه کنید که کمبود این ویتامین در کودکان باعث دفرمه شدن و نرمی استخوان‌ها، پای پرانتزی و همینطور عقب افتادن رشد می‌شود؛ پس لازم است کودکان هم زیر نظر پزشک قطره ویتامین D مصرف کنند.

بنابر اعلام کانال تلگرامی وبدا، علاوه بر مصرف ویتامین D باید ورزش کنیم و از استعمال دخانیات و مصرف الکل هم اجتناب کنیم. از سوی دیگر مصرف خودسرانه برخی داروها مثل کورتون‌ها هم در طولانی مدت منجر به پوکی استخوان می‌شود. رعایت رژیم غذایی صحیح و مصرف کافی پروتئین، کلسیم و ویتامین D باعث می‌شود استخوان‌های محکم و سالم داشته باشیم.

خانم‌ها استخوان‌های نازک‌تر وظریف‌تری دارند و بعد از یائسگی به دلیل کاهش هورمون استروژن بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان قرار می‌گیرند. پس باید مورد ارزیابی و تحت درمان قرار گیرند.

با ارزیابی مستمر و پیشگیری و درمان زود هنگام اجازه ندهیم پوکی استخوان سلامت آینده ما را تهدید کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید