چشم‌انداز مذاکرات وین در ۱۰ پرده

کدخبر: ۴۶۴۷۸۱
دور هشتم مذاکرات ایران و ۱+۴ از امروز در پایتخت اتریش از سر گرفته می‌شود.
چشم‌انداز مذاکرات وین در ۱۰ پرده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه جام جم ، ایران هیچ عجله‌ای ندارد و مذاکرات را درست مثل بافتن یک فرش ایرانی با صبر و حوصله مدیریت می‌کند، یک گره در بالا و گره دوم از پایین، وقتی کار بافت یک فرش تمام می‌شود تازه مشخص می‌شود چقدر تک تک گره‌ها و سخت‌گیری‌های حین کار ضروری بوده تا یک طرح چشم‌نواز محصول کار باشد. برنارد هورکید کارشناس فرانسوی مسائل ایران معتقد است در تازه‌ترین دور گفت‌وگوها ایران توانست طرف‌های مقابل را متقاعد کند که حل و فصل مسائل مربوط به تحریم‌ها در اولویت قرار گیرد چون این کار باعث خواهد شد تا راه برای حل و فصل مسائل فنی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، هموار شود. او همچنین می‌گوید ایران بر این نکته تاکید می‌کند که همواره مفاد توافق هسته‌ای را محترم شمرده و این آمریکاست که با خروج از توافق به آن آسیب رسانده و خود باید نیز آن را ترمیم کند.

 حالا دور هشتم تا قبل از پایان سال ۲۰۲۱ میلادی دارد از سر گرفته می‌شود و قرار است طبق اعلام اتحادیه اروپا امروز دوشنبه ششم دی ماه دور هشتم مذاکرات رسما بین ایران و گروه ۱+۴ در شهر وین برگزار شود و علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با هیأت همراهش صبح امروز به وین رفته، مذاکرات پیش رو را این بار می‌توان مهمترین مذاکره طی سه دوره در مذاکرات انجام شده تاکنون دانست. چراکه دو دور مذاکرات قبلی بر تنظیم پیش‌نویس و چارچوب بندی بحث متمرکز بود و در نهایت توافق شد که یک پیش‌نویس سومی هم مد نظر قرار گیرد که تلفیقی از پیش‌نویس اول و مطالبات جدید جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام باشد،‌ بنابراین گفت‌و‌گوی دی ماه اولین دور مذاکرات در قالب پیش‌نویس سوم محسوب می‌شود و از این لحاظ اهمیت دارد.


 نکته دیگر این است که بازیگران اروپایی در جریان مذاکرات قبلی اختلافاتی بین خود داشتند، مثلا فرانسه و آلمان بیانگر یک موضع و انگلیس با موضع دیگری وارد شده بود، طوری که مواضع آنها با هم هماهنگ نبود، علاوه بر این اعضای اتحادیه اروپا معتقد بودند فرانسه و آلمان به جای این‌که به نیابت از اروپا مذاکره کنند به نیابت از اعضای خارج از میز یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی منطقه مذاکره می‌کنند،‌ این اختلاف هنوز هم باقی‌است.

 فرانسه تندتر و رادیکال‌تر از قبل در حال ایفای نقش است،‌ مساله بعدی همین است. نقش مخرب فرانسه؛ دولت فرانسه این بار هم در آستانه دور جدید مذاکرات همچون مذاکرات دور قبل تلاش دارد به لحاظ سیاسی و تبلیغی علیه ایران شانتاژ کند و نقشه فرانسه در دور هشتم هم کماکان مخرب است.

 نکته بعدی درباره مذاکرات مربوط به مقامات آمریکایی است که با مطرح کردن موضوع ضرب‌الاجل یا این بحث که مذاکرات باید تا چند هفته دیگر تعیین تکلیف شود، عملا توپ را به زمین ایران انداخته و به عبارت بهتر درصدد القای یک توافق‌نامه ناقص یا توافق بد با ایران هستند و سعی دارند با استناد به عواملی مانند تعیین ضرب‌الاجل یا سایر عوامل فرامتنی بر متن مذاکرات و میز مذاکرات تاثیر بگذارند، این در حالی است که ایران اعلام کرده که تکنیک های رسانه‌ای و روانی امریکا که بر روح مذاکرات سایه انداخته تاثیری در مطالبات پشت میز مذاکره نخواهد داشت و قطعا در دور جدید نیز شاهد تشدید بازی تبلیغاتی و فرامتنی آمریکا خواهیم بود.

 بحث ایده «توافق موقت» هم موضوع دیگر طرح شده در این دور از مذاکرات است که اخیرا از سوی سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام شد. او گفته بود ما در کنار بحث توافق و احیای برجام یک توافق موقت هم داریم که حالا باید روی آن بحث کنیم اما واقعیت این است که ایران تاکنون اجازه طرح این ادعا را به طرف مقابل نداده و دلیلش این است که ایران روی بحث احیای برجام متمرکز است.

 نکته بعدی این است که جمهوری اسلامی ایران در دور جدید مذاکرات همچنان بر بحث ارائه تضمین و راستی‌آزمایی تاکید دارد، درست است که این موضوع در ادوار گذشته هم مورد توجه بود اما واقعیت این که در این دور از مذاکرات مواضع مقامات و مسؤولان حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی نشان می‌دهد آنها اقدام ویژه‌ای برای تضمین برجام و راستی‌آزمایی بازگشت آمریکا در دستور کار دارند.
 هماهنگی ایجابی چین و روسیه با تیم ایرانی در مذاکرات وین نکته مثبت دیگری است، چون حالا آنها متقاعد شدند که ایران از جدیت لازم برای حصول یک توافق خوب برخوردار است و اطمینان خاطر آنها دراین باره هم ناظر به ابتکار عمل ایران در ارائه متن پیش‌نویس است که نشان داد ایران با منطق معقولی به دنبال ایفای حقوق تضییع شده خود در برجام مدل ۲۰۱۵ است.
اختلافات میان دو طرف مذاکره کننده و همکاری اخیر در بحث نصب دوربین‌ها در سایت کرج شاید تا حدودی حل شده باشد. دو روز قبل میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در وین هم توافق درباره ضبط دوربین‌ها در کرج را یک پیشرفت واقعی دانسته و گفته بود این اتفاق کمک بسیار مهمی به مذاکرات هسته‌ای وین می‌کند و به این ترتیب روند آرام مذاکرات تضمین می‌شود.

 برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ در خلیج فارس حسابی معادلات وین را هم تغییر داد و صدای اسرائیل به عنوان اهرم فشار و تهدید بر مذاکرات را برید. این یعنی خنثی‌سازی عملیات روانی صهیونیست ها و تروئیکا. رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی که طی ماههای اخیر همراه با سایر مقامات این رژیم از وجود برنامه‌هایی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران از راه‌های نظامی حرف زده بود حالا دیروز در چرخشی آشکار اعلام کرد که تل‌آویو به دنبال راه‌اندازی جنگ در منطقه نیست. بنابراین این عقب‌نشینی نشان می‌دهد، رزمایش خلیج فارس آرامش روانی را به میز وین در آستانه برگزاری دور جدید بازگردانده است.‌

 با این وضعیت، دور هشتم بسیار تعیین‌کننده است زیرا نقطه آشکارساز عزم و اراده آمریکا و اتحادیه اروپا برای احیای واقعی برجام خواهد بود و تاکنون هم چنین عزمی در طرف مقابل وجود نداشته و احیای واقعی برجام اساسا در دستور کار اروپا و آمریکا نبود، هرچند شواهد نشان می‌دهد این اراده همچنان وجود ندارد و اگر آنها در این خصوص حسن‌نیتی دارند باید آن را همین حالا به اثبات برسانند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید