مهم ترین دغدغه آمریکایی ها چیست؟

برگ برنده جمهوری خواهان در مقابل بایدن /نبرد جیب‌ خالی و ارزش‌

کدخبر: ۵۲۹۵۰۱
این حقیقت را نمی توان انکار کرد که مردم آمریکا بارها و بارها زمانی که جیبشان خالی شد، بسیاری از حقوق خود چون حق رای، کنترل سلاح، اصلاح فعالیت های پلیس، حقوق مدنی، تغییرات آب و هوایی یا حراست از دموکراسی ما را نادیده گرفتند.
برگ برنده جمهوری خواهان در مقابل بایدن /نبرد جیب‌ خالی و ارزش‌

به گزارش اقتصادنیوز، گزینه های منتخب امریکایی ها در انتخابات میان دوره ای کنگره براساس پیچ و خم های ملاحظات انجام می شود اما اساسا به این بستگی دارد که چگونه نامزدها- اصول و حزب آنها- با جهان بینی رای دهندگان مطابقت دارند. پس سوال این است؛ آیا آنها در صورت انتخاب، در کنار آمریکایی ها و برای مطالبات آنها مبارزه می کنند.

در پاسخ به این پرسش چارلز بو، روزنامه نگار با انتشار یاددشتی در نیویورک تایمز پاسخ داد و نوشت:

حقیقت تغییر اولویت دموکرات ها

اغلب مقوله هایی که که سوال هایی در باب آنها مطرح می شود فوری و قریب الوقوع هستند نه محیطی و موقعیتی. به عنوان نمونه، مسائلی چون اقتصاد تقریبا در اولویت قرار داشته و دارند چرا که هرگونه تغییر در آن به شکلی مستقیم بر بسیاری از مردم و حیاتشان تاثیر می گذارد. 

خشم آمریکایی ها در باب سقط جنین نیز می تواند محرکی قوی باشد و در برخی از نژادها نتیجه را تعیین کند با این همه این موضوع در ارتباط با اقتصاد، در اولویت پایین تری قرار دارد. بالاخص آن که امروز سقط جنین در اکثر ایالت ها قانونی است. درست است، براساس آخرین داده های نظرسنجی ها، کلینک ها در 13 ایالت از 50 ایالت ناپپدید نشده اند، با این همه برای میلیون ها زن آمریکایی که در ایالات آبی زندگی می کنند، دسترسی به سقط چنین از زمان صدور رای دادگاه عالی تغییر نکرده است.

 این به معنای بهانه ای برای کاهش خشم مردم آمریکا نیست، نکته قابل تامل خشم زنجیره ای آمریکایی ها است؛ خشمی که به واسطه مسائل رزمره مانند بنزین، اجاره بها و فشار و تورم روز به روز افزایش می یابد.

این حقیقت را نمی توان انکار کرد که مردم آمریکا بارها و بارها زمانی که جیبشان خالی شد، بسیاری از حقوق خود چون حق رای، کنترل سلاح، اصلاح فعالیت های پلیس، حقوق مدنی، تغییرات آب و هوایی یا حراست از دموکراسی ما را نادیده گرفتند. بسیاری از آمریکایی ها چالش های موجود در ارتباط با هرکدام از مقوله هایی که در بالا بدان ها اشاره شد را با اهمیت می دانند اما فوریت آنها برایشان قریب الوقوع و ضروری نیست.

برگ برنده برای بازگشت به قدرت

براساس داده های نظرسنجی نیویورک تایمز که این هفته منتشر شد، از رای دهندگان پرسیده شده بود که مهم ترین مسئله ای که امروز ایالات متحده با آن روبرو است، چیست؟ بیش از 26 درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند گفتند اقتصاد و 18 درصد دیگر از تورم گفتند و هزینه های زندگی. صرفا هفت درصد بر وضعیت دموکراسی و چهار درصد درباب سقط جنین تاکید کردند.

پس از رای دیوان عالی در باب سقط جنین، طبیعتا دموکرات ها شاهد یک تغییر قابل توجه بودند بالاخص آن که در نظرسنجی ها حامیانشان افزایش یافت. اما حالا این خشم مهار شده و با بازگشت چالش های  اقتصادی، پیامدهای منفی آن در سر خط خبرها قرار گرفته؛ رخدادی که تمایل به جمهوری خواهان را افزایش داده است. 

221017-Tulsi-Gabbard-flag-ac-959p-792f6a

از همین رو می توان گفت که دسترسی اندک به انرژی و پیامدهای منفی اش برای رای دهندگان به تهدیدی جدی تبدیل شده است. با بررسی فرایندهای تاریخی نیز به این نتیجه می رسیم که امروز جمهوری خواهان برگ برنده را در دست دارند و چالش انرژی به همان اندازه که دموکرات ها را در موضع ضعف قرار داده می تواند شانسی جدی برای جمهوری خواهان باشد تا دوباره کنترل مجلس نمایندگان را از آن خود کنند.

رویارویی جیب‌های خالی و ارزش‌ها

طبیعتا در روزهای پایانی این چرخه مبارزات انتخاباتی، جمهوری خواهان در خانه بر دو مقوله مانور می دهند؛ اقتصاد و جنایت. دموکرات ها هم سقط جنین و حمایت از دموکراسی را در اولویت برنامه های خود تعریف خواهند کرد. پس شاهد جنگ جیبی و اصولی هستیم و باید ببینم کدام یک پیروز خواهد شد؟

AP22291849545416-1920x1080

از منظر کسانی که دارای بینش سیاسی و تاریخی اند، سیاست باید در اولویت باشد چرا که مسائل اقتصادی دوره ای است و همیشه به هر شکلی خود را نشان می دهد.

اما استقلال جسمی می تواند تعریف کننده نسل ها باشد و حراست از دموکراسی تعریف کننده امپراتوری ها . سوال این است که در یک دموکراسی شکننده با اقتصادی ورشکسته، استقلال جسمی تا چه اندازه می تواند برای بسیاری از آمریکایی امروز با اهمیت باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید