شرط اردوغان برای موافقت با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

کدخبر: ۵۴۸۹۱۸
رییس جمهور ترکیه بیان کرد: ما شاهد تظاهرات گروه تروریستی «پ. ک. ‌ک» در خیابان‌های سوئد هستیم که پیش تر در این باره هشدار داده بودیم اما متاسفانه این تظاهرات متوقف نشد.
شرط اردوغان برای موافقت با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اردوغان عصر یکشنبه در سخنانی گفت: سوئد و فنلاند ۱۳۰ تروریستی را که از آنها خواسته بودیم به ما تحویل دهند تا ما با پیوستن این دو کشور به ناتو موافقت کنیم، به ما تحویل ندادند.

وی افزود: ما شاهد تظاهرات گروه تروریستی «پ. ک. ‌ک» در خیابان‌های سوئد هستیم که پیش تر در این باره هشدار داده بودیم اما متاسفانه این تظاهرات متوقف نشد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین به سوئد هشدار داد، در صورتی که اقدامات تحریک آمیز پ‌ک‌ک در سوئد متوقف نشود، تنش در روابطمان با استکهلم افزایش خواهد یافت.

پیش تر «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفته بود: فرصت برای موافقت با سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه می ترکیه درحال تمام شدن است.

سوئد، فنلاند و ترکیه یک توافق سه جانبه در سال ۲۰۲۲ با هدف فائق آمدن بر اعتراض‌های ترکیه به عضویت این دو کشور حوزه بالتیک به ناتو امضا کردند.

این اظهارات مقامات ترکیه در اعتراض به آویختن آدمک عروسکی با تصویر اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خارج از ساختمان شهرداری استکهلم روی می‌دهد و آنکارا گروه‌های مخالف خود را که آنها را تروریستی می‌نامد، مسؤول این اقدام معرفی می‌کند.

به دنبال این اقدام، چند روز پیش ترکیه ابتدا سفیر سوئد را به وزارت امورخارجه خود احضار کرد و سپس مصطفی شنطوب رئیس مجلس آنکارا، سفر "آندریاس نورلین" همتای سوئدی‌اش به ترکیه را لغو کرد.

وی گفت که این سفر به دنبال آنچه «تحریک هواداران گروه تروریستی پ. ک. ک» خواند، لغو شده است.

در بیانیه ریاست مجلس ترکیه آمده است که در پاسخ به اقدام تروریستی پ. ک. ک در اهانت به اردوغان و ترکیه در استکهلم پایتخت سوئد، شنطوب سفر همتای سوئدی خود به آنکارا را که قرار بود ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) صورت گیرد، لغو کرده است.

آنکارا همچنین سفیر سوئد را در اعتراض به آویختن آدمک عروسکی با تصویر اردوغان رئیس جمهور ترکیه، به وزارت امور خارجه این کشور احضار کرد.

مقامات ترکیه گفتند که آنکارا این "اقدام شنیع" را به شدت محکوم و اعتراض خود را به سفیر سوئد اعلام کرده است.

مقامات ترکیه همچنین گفتند که این اقدام مغایر با توافق آنکارا با سوئد و فنلاند و تعهد این کشور برای مقابله با شبه‌نظامیان کرد به عنوان شرط عضویت این دو کشور در ناتو است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید