پیش بینی یک منجم از زمان عید فطر در ایران و عربستان

کدخبر: ۵۶۷۸۹۱
رصدگر هلال ماه و منجم آماتور در مورد رویت هلال ماه شوال ۱۴۴۴ قمری اظهار داشت: رؤیت هلال ماه در شامگاه پنجشنبه ۳۱ فروردین مصادف با ۲۹ ماه رمضان امسال در پهنه ایران از نظر نجومی محتمل به نظر نمی‌رسد.
پیش بینی یک منجم از زمان عید فطر در ایران و عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کاظم کوکرم در توضیح رویت‌پذیری ماه شوال اظهار داشت: بر اساس محاسبات نجومی در این روز (مطابق با ۳۱ فروردین ۱۴۰۲) خورشید در ساعت ۱۸:۴۱ و ماه در ساعت ۱۹:۰۶ به افق تهران غروب می‌کند؛ بنابراین ماه حدود ۲۵ دقیقه در بالای افق مغرب قرار دارد. اما به دو دلیل نه با چشم غیرمسلح و نه با تلسکوپ رؤیت‌پذیر نیست.

سورپرایز دقیقه 90 خودروسازان برای طرح فروش خودرو به مناسبت عید فطر؟

خبر خوش وزیر صنعت درباره فروش قسطی خودرو

ال 90 ایرانی رونمایی شد+ عکس

ماه شامگاه ۲۹ رمضان در آسمان ایران دیده می‌شود؟

وی در خصوص اینکه چرا ماه شامگاه ۲۹ رمضان در آسمان ایران دیده نمی‌شود،‌ توضیح داد: اول اینکه در شامگاه پنجشنبه ۳۱ فروردین در افق بیشتر شهرهای ایران جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید بسیار پایین است (کمتر از ۵ درجه) و از این نظر هلال ماه در آسمان بسیار به قرص خورشید نزدیک دیده می‌شود. به بیان ساده تر در شامگاه ۲۹ رمضان، هلال ماه پس از غروب خورشید با اینکه بالاتر از افق وجود دارد و پس از خورشید غروب می‌کند اما به دلیل جدایی یا زاویه‌ای بسیار پایین، می‌بینیم جدایی زاویه‌ای ماه از خورشید در آن روز حتی ۲ درجه کمتر است و این باعث می‌شود نسبت به رؤیت‌ناپذیر بودن این هلال از پهنه ایران مطمئن شویم.

سردبیر پیشین مجله نجوم در ادامه افزود: از طرف دیگر لحظه ماه نو (لحظه‌ای که مراکز خورشید، ماه و زمین روی یک صفحه قرار می‌گیرد) ساعت ۷ و ۴۲ دقیقه صبح همان روز (صبح پنجشنبه، ۳۱ فروردین) اتفاق می‌افتد، این یعنی هنگام غروب خورشید، پارامتر سن ماه حدود ۱۱ ساعت است که این عدد از رکورد جهانی رویت جوان‌ترین هلال ماه که ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه بوده، باز هم کمتر است. به این ترتیب باز هم مطمئن می‌شویم این هلال را نمی‌توان با دوربین‌های دوچشمی قوی و حتی با تلسکوپ‌های بزرگ از ایران رؤیت کرد.

پیش‌بینی یک منجم: یکم اردیبهشت، ۳۰ رمضان در ایران و عید فطر در عربستان خواهد بود نقشه پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال شوال ۱۴۴۴ شامگاه پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲، مطابق با ۲۹ رمضان.
در مناطق سبز، هلال ماه با چشم غیرمسلح و در مناطق صورتی، هلال ماه احتمالا با چشم غیرمسلح دیده می‌شود.
در مناطق آبی، رؤیت هلال ماه به ابزار اپتیکی مانند دوربین دوچشمی و تلسکوپ نیاز دارد.
در مناطق سفید، رؤیت هلال ماه با هیچ ابزاری محتمل و در مناطق قرمز، رؤیت هلال ماه به هیچ‌وجه ممکن نیست.

این کارشناس رؤیت هلال ماه نتیجه‌گیری کرد: با توجه به این داده‌ها، در خصوص رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۴ از نظر نجومی پیش‌بینی می‌کنیم به احتمال بسیار زیاد، جمعه اول اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق با ۳۰ رمضان ۱۴۴۴ باشد و هلال ماه در شامگاه ۲۹ رمضان با چشم مسلح یا غیرمسلح از پهنه ایران دیده نشود.

کوکرم در پاسخ به سوالی در مورد زمان احتمالی اعلام عید سعید فطر و رویت هلال ما شوال در دیگر کشورهای اسلامی از جمله عربستان اظهار داشت: شیوه استخراج تقویم در عربستان و دیگر کشورهای اسلامی که در موضوع عید فطر از عربستان سعودی تبعیت می‌کنند، با ایران متفاوت است.

وی تاکید کرد: بر این اساس انتظار داریم در مورد اعلام زمان عید فطر امسال، با توجه به اینکه هلال ماه بعد از غروب خورشید در ایران و همین‌طور در عربستان نمایان می شود، صرف نظر از بحث رؤیت‌پذیری، طبق شیوه معمول استخراج تقویم در عربستان سعودی، ماه رمضان ۲۹ روزه و جمعه یکم اردیبهشت عید سعید فطر اعلام شود.

کوکرم گفت: به احتمال زیاد جمعه یکم اردیبهشت، روز اول ماه شوال و عید سعید فطر در عربستان و بقیه کشورهای اسلامی خواهد بود که در موضوع عید فطر از عربستان پیروی می‌کنند. اما از آنجا که شیوه استخراج تقویم قمری در ایران با عربستان متفاوت است و طبق اصول فقهی مبتنی بر رؤیت هلال با چشم مسلح یا غیرمسلح انجام می‌شود، روز یکم اردیبهشت به احتمال بسیار زیاد روز سی‌ام رمضان ۱۴۴۴ خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید