دنیای اقتصاد: حتی اگر در تهران مازوت نسوزانید، آلودگی مازوت مصرفی در اطراف پایتخت را باد می آورد

کدخبر: ۶۱۳۹۶۹
اقتصادنیوز: آلودگی ‌هوا در تهران می‌تازد، گروهی از مسوولان درباره این بحران، «عادی‌انگاری» می‌کنند و گروهی دیگر، «مازوت‌سوزی» را عامل آن می‌دانند.
دنیای اقتصاد: حتی اگر در تهران مازوت نسوزانید، آلودگی مازوت مصرفی در اطراف پایتخت را باد می آورد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد  در میان آلودگی اظهارنظرها و غفلت هر دو طرف از «ریشه نشر هوای سمی» در آسمان پایتخت، بررسی‌هانشان می‌دهد، در این هفته پرآلودگی، مقدار گاز SO۲ در تهران به شکل معنادار و نامتعارف نسبت به نیمه اول سال، افزایش پیدا کرد. این گاز عمدتا بر اثر سوختن مازوت یا گازوئیل غیراستاندارد یا هر دو، متصاعد می‌شود. مازوت‌سوزی اما پشت «آمار کلیشه‌ای از سهم خودروهای شخصی در انتشار ذرات معلق»، معمولا استتار می‌شود.

گواهی «تابلوی نمایشگر آلودگی ‌‌‌هوای تهران» از بازی پشت‌‌‌صحنه آلاینده‌‌‌ها، سند مازوت‌‌‌سوزی در هفته پرآلوده پایتخت را نشان می‌‌‌دهد.

به گزارش  عدد مربوط به شاخص نشانگر «آلاینده SO۲» در تابلوی نمایشگر آلودگی ‌‌‌هوای تهران طی روزهای اخیر از صعود این شاخص به نزدیک عدد ۳۰ و بالاتر از آن، حکایت دارد. صعود این شاخص به نزدیک ۳۰ و بالاتر به معنای آن است که وجود گاز آلوده‌‌‌ «دی‌‌‌اکسید گوگرد» در آسمان تهران، بیشتر از حد متعارف است. این گاز، با سوختن مازوت و گازوئیل فاقد استاندارد یورو۴،‌‌‌ تولید و در هوا متصاعد می‌‌‌شود. این در حالی است که برخی مسوولان، اعلام می‌‌‌کنند در تهران مازوت‌‌‌سوزی نداریم!و آلودگی‌‌‌ هوا ناشی از خودروهای شخصی عامل اصلی تولید آلاینده است.

این در حالی است که از سال ۹۹ تاکنون، شواهد و گفته‌‌‌های برخی دیگر از مسوولان در کلان‌‌‌شهرهای مختلف از جمله تهران و البرز نشان داده، «‌به دلیل کمبود گاز در فصل پاییز و زمستان و تشدید این کمبود طی سال‌‌‌های اخیر، عوامل توزیع سوخت به نیروگاه‌‌‌ها و صنایع، برای روزهایی از نیمه دوم سال، به آنها مازوت و گازوئیل جای گاز تحویل می‌‌‌دهند».

بررسی‌‌‌های «دنیای اقتصاد» درباره پشت صحنه آلودگی هوای شهر تهران به خصوص در هفته جاری نشان می‌‌‌دهد، مدتی است درباره «منشأ آلودگی»، آدرس غلط داده می‌‌‌شود؛  یعنی خودروهای شخصی به عنوان «عامل اصلی» معرفی می‌‌‌شوند. هر چند وزن بالای خودروهای شخصی در تولید و تشدید آلاینده‌‌‌های هوا را نمی‌‌‌توان انکار کرد و قطعا خودروها نقش قابل توجهی در این موضوع دارند اما این همه واقعیت نیست.

در کنار اظهارنظرهای متفاوت و متضاد در خصوص مازوت‌‌‌سوزی، بررسی‌‌‌ها حاکی از آن است که بحث آلودگی مازوتی در تهران، الزاما مربوط به «سوختن یا نسوختن مازوت در داخل شهر یا داخل استان تهران نیست». یعنی حتی اگر در اطراف استان هم این اتفاق بیفتد، وزش باد و سپس سکون هوا در آسمان تهران، باعث سرایت آلودگی مازوتی به پایتخت می‌‌‌شود.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید