سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

ترامپ؛ لکه ننگ تاریخ آمریکا شد /جورجیا فتح شد /اعترافات کم سابقه رهبر کره شمالی

کدخبر: ۳۸۴۳۶۹
با این‌که پیش از این پیش‌بینی می‌شد تجمع اعتراض‌آمیز هواداران دونالد ترامپ به رسمی‌شدن نتایج انتخابات در مقابل ساختمان کنگره همراه با تنش‌های جدی باشد، با این حال ورود معترضین به صحن کنگره، لحظات شوکه‌کننده‌ای را در تاریخ امریکا رقم زد.
ترامپ؛ لکه ننگ تاریخ آمریکا شد /جورجیا فتح شد /اعترافات کم سابقه رهبر کره شمالی

به گزارش اقتصادنیوز، ورود خشونت‌آمیز هواداران ترامپ به تالار کنگره ایالات متحده، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ایالت جورجیا، اعتراف رهبر کره‌ شمالی به شکست، ادامه واکنش‌ها به آغاز غنی‌سازی بیست‌درصدی در ایران و پیوستن سودان به توافق ابراهیم سرخط رسانه‌ها دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده است.

لکه ننگ تاریخ امریکا

در واکنش به حوادث شب قبل، باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای نوشت: «تاریخ به درستی خشونت‌های امروز در کنگره را که از سوی رئیس جمهوری وقت آمریکا با دروغ‌های بی اساس درباره نتیجه قانونی انتخابات نشات گرفت به عنوان لحظه ننگین و شرم آور به خاطر می‌سپارد»

با این‌که پیش از این پیش‌بینی می‌شد تجمع اعتراض‌آمیز هواداران دونالد ترامپ به رسمی‌شدن نتایج انتخابات در مقابل ساختمان کنگره همراه با تنش‌های جدی باشد، با این حال ورود معترضین به صحن کنگره که منجر به توقف چند ساعته نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنا برای بررسی نتایج انتخابات ریاست جمهوریشد، لحظات شوکه‌کننده‌ای را در تاریخ امریکا رقم زد.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۷_۰۷-۱۹-۵۸

علی‌رغم فشارها به دونالد ترامپ در ساعات اولیه شروع این اعتراضات، او با انتشار یک توئیت تنها از هوادارانش درخواست کرد که آرام باشند و تنها پس از ورود معترضین به داخل ساختمان اصلی کنگره (کاپیتال) با ارسال پیامی ویدیویی از آن‌ها خواست محوطه کنگره را ترک کنند؛ پیامی که در آن نه تنها اشغال کنگره را تقبیح نکرد، بلکه در پایان با گفتن عبارت «دوستتان دارم» باعث شد این‌گونه تفسیر شود که او به نوعی از این رفتار حمایت می‌کند.

در همین زمینه نیویورک تایمز به نقل از مقامات دفاعی و اداری مدعی شد که مایک پنس، معاون رئیس جمهور دستور استقرار گارد ملی در واشنگتن را تأیید کرده و نه ترامپ.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۷_۱۰-۰۳-۵۸

ساعتی بعد و با خروج معترضین، نشست کنگره در سایه این ماجرا دوباره از سر گرفته شد. مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا و مدیر این نشست، در سخنرانی خود پس از سرگیری نشست کنگره برای تایید آرای الکترال جو بایدن، گفت: «امروز در تاریخ کنگره روز تاریکی بود. بیایید به کارمان برگردیم.» او افزود: «خشونت هیچ‌گاه پیروز نمی‌شود. این‌جا هم‌چنان خانه مردم است». پس از او میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا نیز در سخنرانی خود گفت: «به مردم آمریکا می‌گویم ایالات متحده تهدید نخواهد شد. اراذل و اوباش و تهدیدها ما را بیرون این تالار نگه نخواهد داشت. ما تسلیم بی‌قانونی و تهدید نمی‌شویم».

چاک شومر هم که در آستانه در دست گرفتن ریاست سنا قرار دارد، انتشار تصاویر این یورش را که از تمام رسانه‌های جهان منتشر شد، شرم‌آور خواند و آن را میراث ریاست جمهوری دونالدترامپی دانست که بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست. او ترامپ را مسبب آن‌چه روز چهارشنبه در واشنگتن روی داد دانست و حمله‌کنندگان را اوباش خواند و گفت آن‌ها نخواهند توانست خواست مردم آمریکا را تغییر دهند.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۷_۱۰-۰۴-۰۰

برا اساس گزارش‌ها تا لحظه تنظیم این گزارش، در این جلسه ابتدا سناتورها به بررسی اعتراض تدکروز به نتایج انتخابات در ایالت آریزونا پرداختند که با ۹۳ رای مخالف در مقابل ۶ رای موافق به طور قاطع  رد شد. پیش از این یازده سناتور دیگر از تلاش‌های تدکروز برای چالش در نتایج انتخابات حمایت کرده بودند. مجلس نمایندگان هم  با 303 رأی مخالف در برابر 121 رای موافق  اعتراض به آرای الکترال آریزونا برای رئیس جمهور منتخب جو بایدن را رد کرد. اعتراض به تأیید آرا الکترال انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت پنسیلوانیا نیز با اکثریت قاطع ۹۲ به ۷ در سنا رد شد.

در واکنش به این وقایع فیسبوک، یوتیوب و توییتر پیام‌های دونالد ترامپ برای معترضانی که به کنگره آمریکا حمله‌ور شده بودند را حذف کرده‌اند. هم‌چنین توییتر اعلام کرده حساب کاربری دونالد ترامپ را به دلیلی ایجاد خشونت‌بار بی‌سابقه جاری در واشنگتن دی‌سی و نقض مکرر و شدید سیاست سلامت اخلاقی برای ١٢ ساعت از دسترس خارج می‌کند. هم‌چنین توییتر اعلام کرد از این پس، نقض مقررات توییتر، از جمله نقض خط‌مشی‌های مربوط به صداقت مدنی و تهدیدهای خشونت‌آمیز، به مسدود شدن دائمی حساب رییس‌جمهور خواهد انجامید.

از سوی دیگر در رسانه‌های آمریکا  زمزمه خلع‌ید از دونالد ترامپ در ۱۴ روز باقی مانده از ریاست جمهوری شکل گرفته است. بر اساس متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، در صورتی که معاون ریاست جمهوری و اعضای کابینه تشخیص دهند رئیس جمهور به لحاظ جسمی یا روانی دیگر قادر به هدایت امور نیست، می‌توانند با استناد به این متمم، امور را به معاون ریاست جمهوری بسپرند.  بر اساس گزارش‌ها، تاکنون پلیس امریکا کشته شدن 4 نفر را در این درگیری‌ها تائید کرده است.

فتح جورجیا

سرانجام از پسِ رقابتی نفس‌گیر در ایالت جوجیا، نامزدهای حزب دموکرات، رافائل وارنوک، مبلغی مذهبی  از کلیسای سابق مارتین لوتر کینگ و جان اوسوف روزنامه‌نگار و مستندساز سی‌وساله، بر سناتورها کلی لوفلر و دیوید پردو، رقبای جمهوری‌خواه خود غلبه کردند و امیدواری‌ها برای موفقیت دولت جو بایدن را در اجرای سیاست‌هایش افزایش دادند. وارنوک به عنوان اولین سناتور سیاه‌پوستی است که از سوی این ایالت راهی سنا می‌شود و اوسوف نیز جوان‌ترین عضو سنا در سی سال اخیر خواهد بود.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۷_۱۰-۰۴-۰۹

بیش از 4.5 میلیون رأی‌دهنده در این انتخابات شرکت کردند و بدین ترتیب رکورد مشارکت در دور دوم انتخابات در این ایالت را شکستند. نتیجه انتخابات در جورجیا باعث شد که  دونالد ترامپ است به تنها رئیس‌جمهور ایالات‌متحده از سال 1932 به بعد مبدل می‌شود که به همراه ترک کاخ سفید، هر دو مجلس کنگره را هم پس از طی یک دوره به حزب رقیب تحویل دهد. بسیاری از جمهوری‌خواهان ترامپ را مسئول این باخت می‌دانند. سناتور میت رامنی، از معدود منتقدان جمهوری‌خواه ترامپ در کنگره، به خبرنگاران گفت: «به نظر می‌رسد این‌که به رأی‌دهندگان بگوئیم در انتخابات تقلب شده راهی خوبی برای جلب رای‌دهندگان نیست».

اعتراف کیم

کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، طی سخنان کم‌سابقه‌ای در افتتاحیه کنگره حزب کارگر اعتراف کرد برنامه اقتصادی پنج ساله او برای کشور نتوانسته تقریبا در هیچ بخشی به اهداف خود برسد. در این اظهارات کیم تاکید کرده برنامه توسعه 5 ساله کره شمالی که سال 2020 به پایان رسید در هر دو حوزه داخلی و خارجی در دستیابی به اهداف خود ناموفق بوده است.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۷_۱۰-۰۴-۱۲

 

واکنش اروپایی

واکنش‌ها نسبت به اقدام جمهوری اسلامی ایران به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم هم‌چنان ادامه دارد. وزرای خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف غنی‌سازی شدند. در این بیانیه مشترک، ضمن ابراز نگرانی عمیق از آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو، آمده است اقدام ایران هیچ‌گونه توجیه مدنی موجهی ندارد و نقض آشکار تعهد ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

این بیانیه هشدار داده شده است که اقدام ایران تعهد کشورهای امضا کننده برجام برای حفظ این توافق را تضعیف می‌کند و فرصت بازگشت به دیپلماسی با دولت جدید آمریکا را به خطر می‌اندازد. آن‌ها تاکید کرده‌اند غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم باید به طور فوری متوقف شود و برنامه غنی‌سازی‌ به محدوده مورد توافق در برجام بازگردد و از هرگونه اقدامی که فضای دیپلماسی موثر را محدود می‌کند خودداری شود.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۷_۱۰-۰۴-۱۴

 

توافق ابراهیم با سودان

دولت سودان روز چهارشنبه اعلام کرد توافق‌ ابراهیم را با آمریکا با امضا رسانده است. رسانه‌های سودان گزارش دادند نصرالدین عبدالباری وزیر دادگستری این کشور در دولت  انتقالی هم‌زمان با حضور استیون منوچن وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا  در این کشور توافق مذکور را که پیش‌تر امارات و بحرین امضا کرده بودند، امضا کرد.  بر این اساس، راه برای عادی‌سازی روابط بین سودان و اسرائیل هموار می‌شود.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۷_۱۰-۰۴-۱۶

 

بحران نفت‌کش

موضوع توقیف نفت‌کش کره‌جنوبی در آب‌های خلیج‌فارس هم‌چنان گشوده است. وزارت خارجه کره جنوبی با ادعای این‌که شواهد و مدارکی از آلودگی دریایی توسط نفتکش توقیف‌شده این کشور در تنگه هرمز وجود ندارد، تاکید کرد گفت‌وگوها درباره پول‌های بلوکه شده ایران مجزا از موضوع نفت‌کش است.

از سوی دیگر دولت کره‌جنوبی حل بحران نفت‌کش را به شورای امنیت ملی کره جنوبی سپرده و رئیس جمهوری کره جنوبی به دفتر امنیت ملی دستور داد برای حل بحران توقیف نفت‌کش این کشور در ارتباط تنگاتنگ با سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط قرار گیرد. در همان حال درباره موضوع سفر قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی به تهران هم اختلاف نظر وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید