سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

ادعای هسته ای جدید درباره ایران /لغو حجاب اجباری در اندونزی /معاوضه ایغورها با واکسن کرونا؟

کدخبر: ۳۹۱۰۷۶
در حالی که گفت‌وگوهای فشرده دولت بایدن با مقامات ارشد اروپایی بر سر پرونده هسته‌ای ایران ادامه دارد، وال‌استریت ژورنال مدعی شده که ایران فعالیت‌های اتمی جدیدی را کلید زده است.
ادعای هسته ای جدید درباره ایران /لغو حجاب اجباری در اندونزی /معاوضه ایغورها با واکسن کرونا؟

به گزارش اقتصادنیوز، تصویب بسته حمایتی پیشنهادی بایدن توسط کنگره، گفت‌وگوهای فشرده بر سر پرونده هسته‌ای ایران، اخراج دیپلمات‌های اروپایی از روسیه هم‌زمان با سفر جوزپ بورل به این کشور، ادعاهای جدید در مورد فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی، شایعات بر سر استرداد ایغورها به چین توسط دولت ترکیه در ازای تحویل واکسن کرونا و توافق بر سر دولت جدید در لیبی سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

تصویب بسته حمایتی پیشنهادی بایدن

به گزارش رویترز، در پی تصویب بودجه لازم برای بسته کمک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری دولت جو بایدن توسط سنای ایالات متحده، مجلس نمایندگان این کشور نیز با کلیات این بسته حمایتی پیشنهادی موافقت کرد و این مسئله به دولت این امکان را می‌دهد که بدون حمایت جمهوری‌خواهان طرح خود را قانونی کنند.

23

مجلس نمایندگان در حالی با 219 رای موافق در برابر 209 رای مخالف این بسته را به تصویب رساند که این لایحه در سنا با رای منفی تمام جمهوری‌خواهان مواجه شد و تنها به لطف رای کاملا هریس بود که به تصویب رسید. این اولین جلسه سنا به ریاست کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا بود و جلسه ۱۵ ساعت طول کشید. هم‌چنین سنا با طرح افزایش حداقل دستمزدها از ساعتی 7.25 دلار به 15 دلار مخالفت کرد. 

ایران در متن سیاست خارجه ایالات متحده

به گزارش رویترز، یک مقام رسمی آمریکا از گفت‌وگوی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور با وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان، درباره ایران خبر داده است.

به نوشته رویترز، این جلسه جدیدترین گام دولت جدید آمریکا برای یافتن راه‌حلی در زمینه احیای برجام است. وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا هم نشست عصر جمعه را «مهم، عمیق و با هدف رسیدن به رویکرد متحد در مورد ایران» توصیف کردند.

26

در همین زمینه نیز جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت بایدن برای مذاکره با ایران چارچوب زمانی خاصی دارد، گفت: «این به ایران بستگی دارد. اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود در توافق هسته‌ای برگردد، آمریکا نیز واکنشی مشابه خواهد داشت.» سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: «توپ در زمین ایران است تا به تعهداتش عمل کند».

خط و نشان روسی برای اردوگاه غرب

به گزارش یورونیوز، در پی بالا گرفتن اختلاف‌ میان مسکو و اتحادیه اروپا بر سر بازداشت الکسی ناوالنی و سرکوب اپوزیسیون، مسکو از اخراج چند دیپلمات اروپایی که به حضور در تجمع مخالفان متهم شده‌اند،‌ خبر داد. جدا از آلمان دیپلمات‌هایی از لهستان و سوئد مشمول اتهام‌های مشابه شده و باید هرچه سریعتر خاک روسیه را ترک کنند. مسکو دیپلمات‌های اخراجی را «عنصر نامطلوب» خوانده و آنها را به شرکت در تظاهرات اپوزیسیون در اعتراض به دستگیری و بازداشت الکسی ناوالنی، سرسخت‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین متهم کرده است.  کرملین در حالی به بهانه یاد شده دست به اخراج دیپلمات‌های سه کشور اروپایی زد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اکنون برای گفتگو با وزیر خارجه و دیگر مقامات ارشد روسیه به مسکو سفر کرده است.

773x435_cmsv2_9c7daf4a-1b09-5937-b39d-5f1e4ddfb634-5352136

گفتنی است که ساعاتی پیش از اعلام روسیه مبنی بر اخراج دیپلمات‌هایی از سه کشور اروپایی، جوزپ بورل در دیدار با سرگئی لاوروف تصریح کرده بود که روابط مسکو و اتحادیه اروپا به دلیل مسمویت و بازداشت الکسی ناوالنی در «پایین‌ترین» حد خود قرار دارد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اخراج دیپلمات‌های کشورش را «غیرقابل توجیه» خواند و وزیر خارجه آلمان نیز به مسکو هشدار داد که «این اقدام بی‌پاسخ نمی‌ماند.» جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای سفر رسمی در مسکو به سر می‌برد به اخراج سه دیپلمات اروپایی از روسیه واکنش نشان داد و خواستار تجدید نظر کرملین در این تصمیم شد.

هم‌چنین کرملین اظهارات جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا درباره روسیه و همچنین درخواست او برای آزادی الکسی ناوالنی منتقد زندانی پوتین را «بسیار پرخاشگرانه» خواند. دمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه روز جمعه در یک نشست خبری گفت: «این سخنان بسیار پرخاشگرانه و غیرسازنده است و ما از آن متاسفیم.» او با این حال ابراز امیدواری کرد که «با وجود اختلافات بسیار در زمینه موضوعات کلیدی»، زمینه همکاری میان دو کشور وجود داشته باشد. پیش از این بایدن پس از برقراری تماس تلفنی با پوتین گفته بود «من به طور روشن و به شیوه‌ای بسیار متفاوت از رییس جمهوری قبلی [ترامپ]، گفتم دورانی که آمریکا در مقابل اقدام‌های تهاجمی روسیه، دخالت در انتخابات ما، حملات سایبری، مسمومیت شهروندانش سر خم کند، به پایان رسیده است».

ادعای جدید در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران

وال‌استریت ژورنال به نقل از سه دیپلمات مدعی شده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای شواهد جدیدی از فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده از سوی ایران یافته‌اند که باعث بروز سئوال در مورد دامنه فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده است.  این روزنامه به نقل از دیپلمات‌هایی که نامشان ذکر نشده ادعا کرده نمونه‌های برداشته شده از دو سایت هسته‌ای در پاییز حاوی مواد رادیواکتیو بوده که می‌تواند نشان‌دهنده فعالیت‌های جدیدی از سوی ایران در زمینه انرژی هسته‌ای باشد. این دیپلمات‌ها تاکید کرده‌اند آنها از ماهیت دقیق آنچه پیدا شده اطلاع ندارند. آژانس هنوز در این باره گزارشی به شورای حکام نداده و هنوز منتظر توضیحات ایران در باره این فعالیت‌ها است.

22

ایغورها در ازای واکسن چینی؟

به گزارش آسوشیتدپرس، نمایندگان احزاب مخالف در ترکیه، رهبران این کشور را به معامله مخفیانه اویغورهای مقیم ترکیه با چین، در ازای دریافت واکسن ویروس کرونا، متهم می‌کنند. بر اساس این گزارش، قانونگذاران منتقد حکومت ترکیه و همچنین اویغورهای مقیم این کشور بیم آن را دارند که پکن از واکسن کووید-۱۹ به عنوان اهرمی برای تصویب یک توافق استرداد با ترکیه استفاده کند. این پیمان سال‌ها پیش امضا شده، اما ناگهان در ماه دسامبر در چین تصویب شد و ممکن است تا چند هفته دیگر به مجلس ترکیه برود.

25

ده‌ها میلیون واکسنی که آنکارا به چین سفارش داده هنوز به ترکیه تحویل داده نشده و همزمان، در چند ماه اخیر، پلیس ترکیه حدود ۵۰ اویغور را بازداشت و روانه مراکز استرداد کرده است. اویغورها می‌گویند تبدیل مصوبه فوق به قانون، بزرگ‌ترین کابوس آنها و به معنی استرداد به کشوری است که از ترس بازداشت دسته‌جمعی از آن گریخته‌اند. تخمین زده می‌شود که در ترکیه ۵۰ هزار اویغور زندگی کنند.

لغو حجاب اجباری در مدارس اندونزی

به گزارش دویچه‌وله، دولت اندونزی با صدور قانونی اجبار دختران به گذاشتن حجاب در کلیه مدارس عمومی این کشور را ممنوع اعلام کرد. دولت به مدارس ۳۰ روز برای اجرای قانون جدید مهلت داده است. این مدارس در صورتی که از پیروی از فرمان جدید سرپیچی کنند، با مجازات مواجه خواهند شد. اندونزی، کشور ۲۷۰ میلیون نفری که ۹۰ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. ندیم مکارم، وزیر آموزش اندونزی در این باره گفت دولت می‌تواند بودجه مدارسی را که از قانون جدید تخطی می‌کنند کاهش دهد. وی افزود: «پوشش مذهبی یک انتخاب فردی است و مدارس نمی‌توانند آن را اجباری کنند».

2017-5-1-indonesia-batam_03

قانون جدید پس از آن تصویب می‌شود که یک دانش‌آموز مسیحی در شهر پادانگ در استان سوماترای غربی اندونزی برای گذاشتن حجاب در مدرسه تحت فشار قرار گرفت. والدین این دانش‌آموز که از گذاشتن حجاب خودداری کرده بود، مخفیانه ویدئویی از جلسه مشترک با مقامات مدرسه ضبط کردند که در آن مدیر مدرسه اصرار می‌کرد طبق قوانین مدرسه همه دختران بدون در نظر گرفتن دین و مذهب‌شان باید حجاب بر سر بگذارند. در پی انتشار این فیلم جنجالی مدرسه مجبور به عذرخواهی رسمی شد، با این حال با فروکش نکردن اعتراض‌ها دولت ممنوعیت اجبار به حجاب را در مدارس عمومی این کشور اعلام کرد.

توافق بر سر دولت آینده لیبی

اعضای شرکت‌کننده در مجمع گفت‌وگوی لیبی تحت نظارت سازمان ملل در ژنو نخست‌وزیر و رئیس جمهوری جدید و دو عضو هیئت رئیسه را انتخاب کردند.  با انتخاب این چهار مسئول، گروه‌های رقیب در شرق و غرب لیبی که سال‌ها علیه هم جنگیده‌اند به توافق رسیدند. استفانی ویلیامز، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور لیبی درباره نتایج نهایی انتخابات اعلام کرد که عبدالحمید دبیبه به‌عنوان رئیس دولت انتقالی لیبی برگزیده شد.

در دور نخست انتخابات که با حضور ۷۴ عضو مجمع گفت‌وگوی سیاسی لیبی برگزار شد، هیچ یک از نامزدها موفق به کسب ۶۰ درصد آرا نشدند و انتخابات به دور دوم کشید. عبدالحمید دبیبه فعال سیاسی و تاجر است. او در این نشست گفت: «مردم لیبی می‌خواهند زندگی کنند.» محمد منفی از شرق لیبی که پیش از این سفیر لیبی در یونان بود نیز به‌عنوان رئیس جمهوری برگزیده شد. پس از آن‌که ترکیه با دولت مستقر در طرابلس چندین توافق‌نامه منعقد کرد و سپس آنکارا وارد درگیری‌های لیبی شد، محمد منفی در سال ۲۰۱۹ از آن‌جا اخراج شد. منفی تلاش برای پایان دادن به تقسیم کشور را مهم‌ترین وظیفه شورای ریاست جمهوری عنوان کرد. موسی الکونی و عبدالله حسین اللافی نیز به‌عنوان اعضای این شورا انتخاب شدند.

28

نکته قابل توجه در این انتخابات شکست عقیله صالح، رئیس پارلمان شرقی لیبی و فتحی باشآغا، وزیر کشور بود. این دو در اردوگاه‌های خود وزنه سنگین سیاسی محسوب می‌شوند. صالح پس از حمله ناموفق ژنرال خلیفه حفتر به طرابلس به‌عنوان چهره جدید رهبری در شرق لیبی شناخته می‌شد. این گفت‌وگوها بخشی از روند گسترده‌تر صلح، پس از سال‌ها هرج‌ومرج و جنگ است که شامل آتش‌بس نظامی و توافق اقتصادی نیز می‌شود. سازمان ملل امیدوار است که تشکیل دولت موقت زمینه را برای برگزاری انتخابات آزاد، مبارزه با فساد و احیای خدمات عمومی در سراسر لیبی فراهم کند. دولت موقت جدید قرار است جایگزین دولت فایز السراج در غرب و خلیفه حفتر در شرق شود. السراج که هم‌اکنون رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی است، در انتخابات کاندیدا نشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید