پس‌لرزه های ترور دانشمند ایرانی، شهید فخری زاده در رسانه های خارجی

کدخبر: ۳۷۶۰۲۳
ترور شهید محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در روز جمعه با واکنش چهره های سیاسی و رسانه های بین المللی روبرو بوده است.
پس‌لرزه های ترور دانشمند ایرانی، شهید فخری زاده در رسانه های خارجی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، روز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست ها محسن فخری زاده به شدت مجروح و بیمارستان منتقل شد که متأسفانه تلاش های برای احیای ایشان به نتیجه نرسید و سرانجام این مدیر و دانشمند خدوم پس از سالها به شهادت رسید. دقایقی از انتشار این خبر نگذشته بود که مقام های سیاسی و رسانه های بین المللی به بازتاب این موضوع پرداختند که در ادامه برخی از آنها را می خوانید:

تارنمای شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی همسو با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا شهادت فخری‌زاده را به نگرانی‌ها درباره کاهش تعهدات برجامی و افزایش ذخایر اورانیوم در ایران نسبت دهد و عنوان کرد که نام او در فهرست سرویس‌های جاسوسی غرب بوده است.

نشریه دیلی میل نیز در گزارشی تصاویر منتشر شده از حمله صورت گرفته علیه این مدیر ارشد صنعت دفاعی کشورمان را تکان دهنده خواند و افزود اسرائیل متهم است حدود ۱۰ سال پیش چندین دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کرده است.

گاردین نیز در گزارشی، ترور شهید فخری‌زاده را به تلاش ها برای جلوگیری از بازگشت دولت جو بایدن به توافق هسته‌ای ایران نسبت داد و افزود: اسرائیل و عربستان مایلند که آمریکا خارج از برجام باشد و به سیاست فشار حداکثری علیه تهران ادامه دهد. این در حالیست که بایدن گفته که مایل است به برجام بازگشته و تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

شمار دیگری از نشریات انگلیسی از جمله ایونینگ استاندارد، دیلی اکسپرس، دیلی تلگراف و شبکه‌های تلویزیونی همچون آی‌تی‌وی این خبر را انعکاس داده‌ و در چندین نوبت منتشر کردند.

خبرگزاری دولتی تاس روز جمعه به ترور فخری زاده اشاره کرد و نوشت: دسته محافظان فخری زاده با تروریست ها درگیر شد. رسانه روسی یادآورشد که در شهر دماوند این دانشمند مورد سوقصد قرار گرفت.

خبرگزاری اینترفاکس تنها خبرگزاری غیردولتی روسیه که معمولا اخباری نسبتا طرفدار رژیم صهیونیستی  را منتشر می کند، نوشت: در ایران محسن فخری زاده دانشمند هسته ای را به قتل رساندند که به گفته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در برنامه هسته ای نظامی ایران شرکت داشت. 

پایگاه راشاتودی نیز با بازتاب توئیت وزیر خارجه کشورمان به نقل از او نوشت که اسرائیل در ترور دانشمند کشورمان نقش داشته است. این پایگاه همچنین به سخنرانی سال 2018 نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد که در آن از شهید فخری زاده به عنوان یکی از چهره های کلیدی برنامه هسته ای ایران یاد کرد. رادیو اکومسکو، شبکه تلویزیونی رن.ت.و، تارنمای روسی لنتارو و روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس و کانال تلویزیونی لایف نیوز به پوشش این خبر پرداختند.

شینهوا خبرگزاری رسمی چین روز شنبه نوشت: این دانشمند ایرانی روز جمعه در نزدیکی تهران توسط "تروریست های مسلح" ترور شده است.

رادیو بین المللی چین هم ضمن بازتاب ترور شهید فخری زاده نوشت: به دنبال ترور شهید «محسن فخری‌زاده»، وزیر خارجه و مقام‌های نظامی ایران، اسرائیل را متهم کرده‌اند و مقام‌های امنیتی هم وعده "انتقام" داده‌اند.

کیودو خبرگزاری رسمی ژاپن هم در گزارشی ضمن بازتاب ترور شهید فخری زاده نوشت: فخری زاده اولین دانشمند ایرانی نیست که ترور شده است ،تهران اسرائیل را به دست داشتن در ترورهای گذشته متهم کرده است.

"ان.اچ.کی" تلویزیون ژاپن هم در گزارشی نوشت: پس از این ترور، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در صفحه توئیتر خود نوشت که نشانه های جدی از نقش اسرائیل در این حمله وجود دارد.

ترور کوردلانه دانشمند کشورمان در رسانه های آمریکایی نیز بازتاب داشت. نیویورک تایمز با انتشار جزئیات این حادثه می نویسد که شهید فخری زاده از چهره های شناخته شده در نزد مقام های آمریکا و اسرائیل بود.نیویورک تایمز می افزاید: معلوم نیست که آمریکا از قبل در جریان این عملیات بوده و آیا اطلاعی از آن داشته است یا نه و در این زمینه کاخ سفید نظری ارائه نکرده است. این روزنامه آمریکایی در ادامه می نویسد که یک مقام آمریکایی به همراه دو مقام اطلاعاتی دیگر تایید کرده اند که رژیم صهیونیستی پشت این عملیات ترور بوده است. در آن سو خبرگزاری انگلیسی رویترز در مطلبی نوشت که  یکی از مقامات دفتر نتانیاهو گفت که دفتر نخست وزیر اسرائیل در مورد خبر ترور دانشمند برجسته هسته ای ایران اظهار نظری نمی کند. همچنین وزارت دفاع آمریکا از اظهار نظر در مورد ترور و به شهادت رساندن محسن فخری زاده شهید صنعت دفاعی کشور در نزدیکی تهران امتناع کرد.

در ادامه شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز نوشت که یکی از دانشمندان هسته ای ایران در خارج از تهران ترور شد.

پایگاه آمریکایی ان پی آر نیز با تشریح جزئیات حادثه می نویسد که این اقدام باعث خشم در ایران شده و نگرانی آمریکا را بابت انتقام گرفتن ایران افزایش داده است.

نیویورک پست هم در بازتاب این ترور می نویسد که مسئولین ایران اسرائیل را مقصر این حادثه می دانند.

ان بی سی نیوز نیز در گزارشی در خصوص ترور شهید فخری زاده می نویسد که در غرب او را با رابرت اوپنهایمر مقایسه می کردند؛ فیزیکدان نظری آمریکایی و استاد دانشگاه برکلی که اولین بمب اتمی را در سال 1945 ساخت.

پایگاه آکسیوس نیز به وعده ایران در خصوص انتقام گیری از عاملان این جنایت می پردازد و می نویسد: برنامه هسته ای ایران پیشرفت بسیار چشمگیری داشته و تنها متکی به یک فرد نیست و پس از این عملیات ترور نیز برنامه هسته ای ایران ادامه دارد.

لس آنجلس تایمز نیز در گزارشی می نویسد میزان تاثیر و توانایی فخری زاده او را به یک هدف ارزشمند برای اسرائیل و موساد تبدیل کرد. این پایگاه در ادامه نوشت که جلوگیری از بازگشت به برجام و دیپلماسی در دوره بایدن یکی از اهداف این ترور بود.

واشنگتن پست نیز نوشت که رهبر ایران وعده داده انتقام ترور دانشمند ایرانی را از عاملان آن خواهد گرفت.  گفتنی است که بسیاری از رسانه های آمریکایی دیگر این خبر را پوشش دادند.

رسانه های عربی نیز به پوشش گسترده این خبر پرداختند. پایگاه اطلاع رسانی «مرصد مینا» که اخبار و تحولات خاورمیانه و شرق آفریقا را پیگیری می‌کند، از فخری زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت علمی برجسته صنعت دفاعی ایران نام برد و افزود: او در بین ۵۰۰  شخصیت علمی صنعت دفاعی دنیا قرار داشت.  این پایگاه اطلاع رسانی با صراحت به این موضوع اشاره نکرد که اسرائیلی‌ها «محسن فخری زاده» را در لیست ترور قرار داده بودند اما نوشت که  «بنیامین نتانیاهو» در سال ۲۰۱۸ از «فخری زاده» نام برد و این موضوع بحث و جدل‌های زیادی را بوجود آورد.  

روزنامه الوطن سوریه با انتشار خبر ترور شهید فخری زاده و واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران در این رابطه به نقل از روزنامه نیویورک تایمز نوشت که سه نفر از مسئولان اطلاعاتی آمریکا فاش کرده‌اند که اسرائیل در پشت عملیات ترور «محسن فخری زاده» دانشمند ایرانی قرار دارد.  

پایگاه اطلاع رسانی «الیوم السابع» مصر نیز با بازتاب خبر ترور شهید فخری زاده و اظهارات شخصیت‌های داخلی و خارجی در رابطه با این ترور به نقل از تلویزیون العربیه از دستگیری یک فرد مظنون که در این عملیات دست داشته است توسط دستگاه امنیتی ایران خبر داد.  

شبکه الجزیره قطر نیز با اشاره به ترور شهید فخری زاده به نقل از روزنامه نیویورک تایمز آمریکا گزارش داد که بر اساس اعلام یک منبع آگاه به این روزنامه آمریکایی، رژیم اسرائیل در پشت این عملیات ترور قرار دارد.  «محسن فخری زاده» رئیس مرکز تحقیقات علمی وزارت دفاع ایران بود و امیر حاتمی وزیر دفاع ترور این دانشمند را کینه عمیق دشمنان از مردم ایران دانست.  

ارم نیوز امارات نیز با اشاره به ترور این دانشمند صنعت دفاعی کشورمان به نقل از وزارت دفاع افزود:  محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی و رئیس سازمان مطالعات و توسعه وزارت دفاع پس از سوء قصد توسط تروریست‌ها بر اثر جراحت شدید و انتقال به بیمارستانی در تهران جان خود را از دست داد.   

واکنش چهره ها و شخصیت های سیاسی 

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی عنوان کرد: دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت.

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان گفت:  ملت و مسئولان کشور شجاع‌تر و غیورتر از آن هستد که این جنایت را بی پاسخ بگذارند و در موقع مناسب پاسخ این جنایت را خواهند داد.

در دیگر واکنش ها وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار بیانیه ای اقدام تروریستی و کوردلانه ترور شهید محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران توسط تروریست ها را به شدت محکوم کرد. ظریف همچنین در توئیتی نوشت:تروریست‌ها امروز یک دانشمند برجسته ایران را ترور ‌کردند. این بزدلی - که نشانه‌های جدی از نقش اسراییل در آن دیده میشود - نشانگر جنگ‌طلبی از سر استیصال مرتکبین این اقدام است.ایران جامعه بین‌المللی - خصوصا اتحادیه اروپا - را به پایان دادن استانداردهای دوگانه شرم‌آور خود و محکوم کردن این عمل تروریسم دولتی فرامی‌خواند.

در دیگر توئیت ظریف آمده است:  «تروریست‌ها یکی دیگر از دانشمندان برجسته ایران را ترور کردند این ترورهای بزدلانه نقض صریح قوانین بین الملل، اصول اخلاقی و انسانیت است. این وظیفه جامعه بین المللی است که مقابل چنین اقداماتی بایستد.» بدون شک حمله تروریستی به دانشمند ما توسط یک رژیم تروریست طراحی و برنامه‌ریزی و توسط همدستان جنایتکار آن اجرا شده است. شرم‌آور است که برخی از ایستادن در برابر تروریسم خودداری کرده و خود را پشت دعوت به "خویشتنداری" پنهان می‌کنند. بی‌کیفر گذاشتن، به جسورتر شدن رژیم تروریستی منجر می‌شود که تجاوزگری در ذات آن است.

وزیران خارجه قطر، سوریه، و رئیس دفتر سیاسی حماس طی گفتگویی با ظریف این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به این حادثه ترور گفت: اگر قرار باشد درباره دسترسی ها به تاسیسات هسته ای و ورود بازرسان تصمیم گیری جدید شود، باید در سطوح بالا درباره آن تصمیم گیری شود و سازمان انرژی اتمی مجری تصمیمات مقامات ارشد کشور خواهد بود. کمالوندی با اشاره به حادثه خرابکاری در نطنز در ماه های اخیر گفت: عوامل حادثه نطنز هم با اتفاقی که برای شهید فخری زاده افتاد یکی است و به نظر می رسد رژیم صهیونیستی در این قضایا نقش دارد.

در ادامه نماینده دائم ایران در سازمان ملل با ارسال یک پیام مکتوب به شورای امنیت تاکید کرده است که نشانه‌های جدی وجود دارد که رژیم صهیونیستی مسئول ترور دانشمند هسته‌ای ایران است.

رضا نجفی مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در چهل و هفتمین نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(OIC) اظهار داشت که شهید فخری‌زاده بدست تروریست‌های رژیم صهیونیستی ترور شد.

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس نیز نوشت:  شهید بزرگوار دکتر فخری زاده از دانشمندان متعهدی بود که عمر با برکت خود را به ارتقاء دانش و توان ملی کشور اختصاص داد و در همین راه جان خود را نیز فدا نمود. ترور این دانشمند بزرگ‌ مصداق بارز نقض قوانین بین المللی و نقض ارزش ها و استانداردهای جهانی حقوق بشر می باشد. 

مارک فیتزپاتریک مدیر موسسه اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی و مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا روز جمعه نوشت: دلیل ترور فخری‌زاده ممانعت از ظرفیت جنگی ایران نبود بلکه ممانعت از دیپلماسی بود.

استفان والت استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد هم در واکنش به این ترور گفت: در ماه مارس، بایدن در فارن افیرز نوشت که ترور سلیمانی توسط ترامپ، چشم‌انداز یک چرخه فزاینده خشونت را برپا کرد.پاسخ او به کشتن یک دانشمند هسته‌ای ایران، درباره تعهد صادقانه او به "نظم مبتنی بر قانون" به ما خواهد گفت.

تریتا پارسی فعال ایرانی-آمریکایی و معاون اجرایی اندیشکده کوئینسی هم در این باره نوشت: هدف واقعی ترور فخری‌زاده، جو بایدن و قصد او برای بازگرداندن دیپلماسی با ایران بود که این سوال مهم را مطرح می‌کند که شرکای استراتژیک آمریکا نباید امنیت ایالات متحده را بیشتر سازند نه اینکه کمتر کنند؟

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکا هم در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده نوشت: اگر هدف اولیه کشتن آقای فخری‌زاده سخت‌تر کردن بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران باشد، خب این ترور، آمریکا، اسرائیل و جهان را امن‌تر نمی‌کند.

جان برنان رئیس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) هم این ترور را یک اقدام جنایی دانست و هشدار داد این اقدام ممکن است منجر به انتقام مرگبار و دور جدید درگیری‌ها در منطقه شود.

بن رودز، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در زمان دولت باراک اوباما نیز به ترور  محسن فخری زاده واکنش نشان داد. وی در پیامی توییتری نوشت: این یک اقدام تکان دهنده با هدف کارشکنی  در دیپلماسی میان دولت بعدی آمریکا و ایران است. وقت آن رسیده است این گسترش تنش پیوسته متوقف شود. 

 اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل  در صفحه توییترش نوشت:  هنوز سوال های بسیاری درباره جریانات کشتن محسن فخری زاده،  دانشمند ارشد ایران وجود دارد. کشورهایی که به اقداماتی خصومت آمیز مبادرت کنند و به گرفتن جان کسی منجر شود،  به صورت بالفعل تعهداتشان در معاهده ها را نقض کرده اند. کشورهایی که نمی توانند اقداماتی مسئولانه برای حل کردن مناقشه های بین المللی شان از طریق صلح آمیز انجام دهند، نمی توانند به تعهدات مثبت‌شان برای اطمینان حاصل کردن از حق زندگی پایبند باشند. 

ایلهان عمر عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا هم در واکنش به این ترور و با اشاره به اظهارات جان برنان رئیس پیشین سازمان سیا، نوشت: مخالفت با نقض قوانین بین‌المللی یک مساله حزبی نیست، این هم فقط درباره ایران نیست. این درباره تعادل وغوطه‌ور نکردن جهان به هرج و مرجی بیشتر از آنچه که در آن قرار داریم، است.

اسعد ابوخلیل استاد دانشگاه کالیفرنیا هم در این زمینه اینگونه نوشت: تصور کنید اگر ایران ، یا دولت دیگری که با ایالات متحده همسو نیست ، دست به قتل دانشمندان هسته ای اسرائیلی بزند.  آیا می توانید خشم دولت های غربی ، رسانه ها ، سوداگران حقوق بشر و اتاق های فکر را تصور کنید؟ اوه ، البته بمب های هسته ای اسرائیلی صدمه ای نمی بیند.

سوزان دی‌ماگیو عضو ارشد اندیشکده کارنگی و هیات مدیره اندیشکده کوئینسی هم در بیانیه مشترکی با تام پیکرینگ، فرانک ویزنر، بیل لوئرس و استفان هینتس گفت: ترور دانشمند برجسته هسته‌ای ایران نمایانگر تلاشی عمدی برای ایجاد پاسخی که می‌تواند برای توجیه حملات نظامی علیه ایران توسط ایالات متحده یا سایر کشورها بوده است.

یوسی کوبرفسر، مدیرکل سابق وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی گفت که فخری زاده، سلیمانی برنامه هسته ای ایران بود. وی همچنین تاکید کرد  که چنین اقدامی را تنها اسرائیل و آمریکا می تواند انجام دهد.

همچنین امیر بوحبوت، کارشناس سیاسی پایگاه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت گفت: زمانی که یک شخصیت برجسته در پروژه هسته ای ایران را ترور می کنند، معادلات را برهم می زنند و نظام جدیدی را ایجاد می کنند. ایران در تلافی مجموعه‌ای از حوادث اخیر خرابکاری، خویشتنداری نشان داده است. اگر ایران به این تحریک پاسخ دهد ، یک جنگ جدید می‌تواند به سرعت خاورمیانه را در آستانه تحلیف رئیس جمهوری جدید ایالات متحده شعله‌ور سازد..

باربارا اسلاوین عضو ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک هم در یادداشت توئیتری خود نوشت: آیا اسرائیلی‌ها واقعا فکر می‌کنند که قتل یک دانشمند هسته‌ای دیگر ایرانی، مانع دانش هسته‌ای ایران می‌شود؟ تعداد زیادی از فیزیکدانان هسته‌ای دیگر جای او را می‌گیرند. فقط پایان دادن به خصومت بین اسرائیل و جمهوری اسلامی را دشوار می‌کند.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز گفت: در چنین شرایطی، بیش از هر زمان دیگری مهم است که تمام طرف ها خونسردی خود را حفظ کنند و از هر گونه درگیری که به نفع هیچ کس نخواهد بود، پرهیز کنند.

«مصطفی شن‌توپ» رئیس مجلس ترکیه در توییتی نوشت، اقدام علیه دانشمند هسته‌ای ممتاز ایران عملیاتی تروریستی بود. ترور دانشمند ایرانی عملیات تروریستی بود. خواه یک سازمان قانونی، غیرقانونی و یا کشوری مرتکب آن شده باشد، تفاوتی ندارد.»

وزارت خارجه آلمان در واکنش به شهادت محسن فخری زاده تاکید کرد که ترور دانشمند هسته‌ای ایران اوضاع منطقه را بدتر می‌کند و بدون اشاره به طرف خاصی، از همه طرفها خواست از تشدید تنشها خودداری کنند.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ترور دانشمند برجسته ایرانی را اقدامی مجرمانه و در تضاد با اصول حقوق بشر دانست.

 مارک دوبوویتز، مدیر اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی ها که یک لابی قدرتمند صهیونیستی در آمریکا به شمار می آید و همواره مواضع به شدت ضد ایرانی دارد با انتشار رشته توئیت هایی به ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی واکنش نشان داد و به اقدامات خصمانه و تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان اذعان کرد.

گرِگوری میکس عضو مجلس نمایندگان آمریکا از نیویورک هم به این ترور واکنش نشان داد و گفت: ترور یک افزایش تنش است که تنها توانایی بایدن را برای بازگرداندن توافق با ایران تضعیف می‌کند. من نگران آن هستم که این عمدی باشد. این اقدام کمترین اثری در مهار حرکت ایران به سمت توانایی هسته‌ای نخواهد داشت اما می‌تواند دیپلماسی را از مسیر صلح، خارج سازد.

خواکین کاسترو عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا دیگر مقام آمریکایی بود که به این ترور واکنش نشان داد و گفت: بسیار روشن است، روش تایید شده برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی خستگی‌ناپذیر است. اگر هدف خودخواهانه این قتل، مشکل‌کردن بازگشت به توافق ایران است، آمریکایی‌ها و متحدانمان کمتر ایمن هستند.

گروه صلح‌طلب کدپینک هم با محکوم کردن اقدام تروریستی در به شهادت رساندن "محسن فخری‌زاده"، اعلام کرد: اسرائیل در تلاش است تا قبل از آنکه ترامپ کاخ سفید را ترک کند، جنگی با ایران به راه اندازد. همه دنیا به ویژه "جو بایدن" باید ترور غیرقانونی محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کند. نگذارید اسرائیل صلح با ایران را خراب کند!

 دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه ای ترور محسن فخری زاده، دانشمند برجسته کشورمان را تسلیت گفتند. در این بیانیه آمده است که انصارالله یمن بر حق تهران در پاسخ به تمام طراحی کنندگان و اجرا کنندگان این جنایت تاکید می کند.

 حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای شهادت محسن فخری زاده، دانشمند برجسته ایرانی را به رهبری، ملت ایران و خانواده وی تسلیت گفت.در بیانیه حزب الله آمده است: با تمام قدرت در کنار جمهوری اسلامی ایران و ملت مجاهد و فداکار آن در مقابله با تهدیدات و توطئه های خارجی  و همچنین مقابله با ائتلاف جدید رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه خواهیم ایستاد.ما بر این باوریم که جمهوری اسلامی ایران به خواست خداوند قادر به مقابله با تمامی این خطرات، شناسایی جنایت کاران و قطع دستی است که به سوی علما و دانشمندان این کشور دراز شود.حزب الله همچنین تاکید کرد که ایران توانایی مقابله با تروریسم دولتی توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی و حامیان سیاسی آن را دارد.

خورخه آرزا ، وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در صفحه توییترش نوشت: ونزوئلا ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی و مسئول سازمان تحقیقات و نوآوری دفاعی جمهوری اسلامی ایران را محکوم می کند که جانش را در یک حمله تروریستی در حومه تهران از دست داد. 

انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان فیلیپین طی بیانیه ای ترور ناجوانمردانه دکتر فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را محکوم کرد.

وزارت خارجه بلژیک نیز شامگاه شنبه ترور محسن فخری زاده شهید صنعت دفاعی کشور در آبسرد ایران را محکوم کرد.

گلوبال تایمز: آیا جعبه پاندورا بار دیگر باز شده است؟

«هو شی جین» سردبیر روزنامه گلوبال تایمز چین در مقاله ای با اشاره به ترور محسن فخری زاده و سکوت کشورهای غربی درباره این اقدام وحشیانه و شرم آور نوشت: تصور کنید اگر یک دانشمند برجسته در آمریکا و یا انگلیس ترور شده بود، چه سونامی محکومیتی علیه این اقدام در غرب به راه می افتاد؟!

وی ادامه داد: ایران هشدار داده است که «ترور دانشمندان هسته ای اش» را به سختی تلافی خواهد کرد؛ آیا جعبه «پاندورا» باز خواهد شد؟ چگونه ممکن است چنین اصول متعارفی در این جهان وجود داشته باشد؟ قدرت، حلقه نجات و شاهراه حفاظت از امنیت و عزت ملی محسوب می شود.

 آمریکا سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را در ژانویه سال جاری میلادی ترور کرد حالا هم آقای فخری زاده ترور شده است!ایران بر این باور است که اسرائیل مسئول انجام این ترور است، در اینجا این سؤال مطرح می شود که آیا جعبه پاندورا (به روایت افسانه های یونانی، جعبه ای با محتوای تمامی بلاها و شوربختی های ناشناخته بشریت) دوباره باز شده است؟!

این تحلیلگر با طرح این سئوال که آیا آیا جهان بار دیگر به دوره استفاده از تروریسم برای رسیدن به منافع مهم ملی اش باز خواهد گشت؟ نوشت: باید گفت که چنین بازگشتی نفرت انگیز است و به نفع هیچ کسی نخواهد بود و هیچ کس در آن پیروز نخواهد شد.

همچنین تحلیلگر برجسته و کارشناس مرکز مطالعات خاورمیانه انستیتو شرق شناسی روسیه، ارتباط بین عاملان ترور شهید محسن فخری زاده با آمریکا و اسراییل را غیرقابل انکار برشمرد.

ولادیمیر ساژین در گفتگو با شبکه رادیویی «گاواریت ماسکوا» سازماندهی ترور شهید محسن فخری زاده توسط افراد ذینفع در کشورهای دیگر را کاملا محتمل و امکان دخالت آمریکا و اسراییل در این حادثه را حتمی دانست.

وی خاطرنشان کرد که در زمان حاضر دونالد ترامپ که در آخرین هفته های حکومت خود بسر می برد، تمام تلاش های ممکن را به کار می گیرد تا دولت جو بایدن را برای تصمیم گیری در مورد ایران با مشکل روبه رو سازد.

این کارشناس ارشد امور ایران، ترور شهید فخری زاده را تلاش دولت ترامپ برای اهدافی دانست که طی چهار سال زمامداری به آنها دست نیافته بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید