رونمایی از ثروتمندترین اعضای کابینه بایدن

راز ثروت‌اندوزی سیاستمداران دولت اوباما در دوران ترامپ

کدخبر: ۴۰۰۹۲۱
اقتصادنیوز؛ گزارش خوداظهاری دارایی‌ها و درآمدهای اعضای ارشد دولت جو بایدن که در دولت اوباما نیز خدمت کرده‌اند، حاکی از آن است که بسیاری از آن‌ها در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با فعالیت در بخش غیردولتی، میلیون‌ها دلار بر ثروت خود افزوده‌اند.
راز ثروت‌اندوزی سیاستمداران دولت اوباما در دوران ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز؛ برخی از مقامات دولت باراک اوباما، پس از چندسال عدم حضور در بخش خدمات عمومی، اکنون با دست‌های پُر به کاخ سفید برگشته‌اند. آن‌ها در طول دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، با دوری از مسئولیت دولتی و فعالیت در بخش خصوصی توانسته‌اند ثروت کلانی کسب کنند.

"سو رین کیم" و "لیبی کتی" در گزارشی برای ABC News نوشته‌اند: گزارش‌های افشای مالی کاخ سفید نشان می‌دهد چند مقامی که در دوران اوباما هم در دولت بوده‌اند، با کسب میلیون‌ها دلار ثروت به بخش خدمات عمومی پیوسته‌اند. گزارش های جدید افشای مالی نشان می دهد ، چندین مقام دوران اوباما که با رئیس جمهور شدن جو بایدن به کاخ سفید بازگشتند ، تجدید دیدار آنها با جیب های پرتر و پیوندهای عمیق‌تری با منافع شرکت‌ها همراه است.

طبق تحلیل ABC News از جدیدترین گزارش های افشای اطلاعات، بسیاری از مقامات ارشد کاخ سفید بایدن، از جمله سوزان رایس رئیس شورای سیاست داخلی، ران کلین رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید (رئیس‌دفتر)، برایان دیز رئیس شورای اقتصاد ملی، و جف زاینتس هماهنگ‌کننده امور واکنش به ویروس کرونا، در طول چند سال گذشته به طور قابل توجهی ثروت خود را چند برابر کرده‌اند.

سوزان رایس، رئیس شورای سیاست داخلی

سوزان رایس که از ثروتمندترین اعضای تیم کاخ سفید بایدن است ، از زمان کار قبلی خود در کاخ سفید در دوران دولت اوباما ، به طور چشمگیری ثروت خود را افزایش داده و در پرونده جدید افشای اطلاعات خود که صبح شنبه منتشر شد گزارش کرده است که دارایی های مختلف وی مجموعاً بین 36 تا 149 میلیون دلار ارزش دارد.

کامالا هریس / سوزان رایس / جو بایدن

این مبلغ تقریباً سه تا چهار برابر مبلغی است که وی در سال 2009، زمانی که به عنوان سفیر در سازمان ملل به دولت اوباما پیوست گزارش داده بود. در آن زمان او کل دارایی خود را بین 13.6 تا 40.4 میلیون دلار اعلام کرده بود و زمانی که او به عنوان مشاور امنیت ملی در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما به خدمت گرفته شد، این رقم رشد چشمگیری نداشت.

در آخرین مورد، رایس گزارش داد که در شرکتهای بزرگ از جمله جانسون&جانسون، اپل و مایکروسافت سهامی به ارزش 250 هزار تا 5 میلیون دلار داشته است. وی همچنین در Netflix ، جایی که به عنوان عضو هیئت مدیره خدمت می کرد، مقدار قابل توجهی آپشن سهام داشت و گزارش داد که در سال گذشته بیش از 300 هزار دلار از طریق استفاده از آپشن‌های سهام Netflix کسب کرده است. علاوه بر این ، او سهام خود در چندین شرکت فعال در صنعت نفت و گاز، از جمله 1 تا 5 میلیون دلار سهام در شرکت توزیع گاز طبیعی چند ملیتی Enbridge Inc در کانادا را گزارش داده است.

رایس که بعنوان نویسنده و سخنران فعالیت می‌کرده، در سال گذشته حدود ۶۲۰ هزار دلار از طریق سخنرانی در شرکت‌ها و دانشگاه‌ها و ۲۵۰ هزار دلار از حق تألیف کتاب به دست آورده است، و درآمد کل وی از سال گذشته بین 2 میلیون تا 6.7 میلیون دلار بوده است. رایس مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود در رشته روابط بین الملل را از دانشگاه آکسفورد، با بورسیه Rhodes دریافت کرد.

کامالا هریس / سوزان رایس / جو بایدن

ABC News از تعهدنامه اخلاقی رایس اطلاعاتی به دست نیاورده است، بنابراین هنوز مشخص نیست که او دارایی خود را در شرکت‌های خصوصی واگذار کرده یا می‌کند یا خود را از امور مربوط به این شرکت‌ها منفصل می‌کند (به جز آپشن‌های سهام وی در Netflix که رایس در گزارش افشای اطلاعات خود گفته آن را واگذار خواهد کرد.) کاخ سفید بلافاصله به درخواست ABC News برای اظهار نظر پاسخ نداد.

اما جن ساکی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای به ABC News گفت: "این مقامات کاخ سفید رهبران باتجربه دولت هستند که تجربه بخش خصوصی گذشته آنها بخشی از مهارت های گسترده و متنوعی است که آنها در خدمت دولت جدید قرار می دهند. آنها به دلیل تعهد عمیق خود به خدمات عمومی، تمایل خود برای کمک به بیرون کشیدن کشور ما از این زمان بحران، و اعتقاد راسخ خود به اینکه دولت می تواند برای مردم آمریکا کار کند ، به دولت بازگشتند."

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید

ران کلین، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور

همچنین مقایسه گزارش افشای اطلاعات قبلی و جدید ران کلین ، مشاور دیرینه بایدن نشان می دهد که او از سال 2009 ثروت خود را ۳ برابر کرده است. کلین وقتی در سال 2009 به عنوان رئیس ستاد بایدن به دولت اوباما پیوست، وی مالکیت بین 1.4 و 3.5 میلیون دلار دارایی را گزارش کرد و اکنون با مالکیت دارایی‌های مختلف به ارزش بین 4.4 تا 12.2 میلیون دلار وارد دولت بایدن می شود.

جو بایدن و ران کلین

بیشتر ثروت ران کلین از دارایی های مختلف مربوط به منصب مدیریتی وی (پیش از حضور در کاخ سفید بایدن) تأمین می شود. در سال 2020 وی تقریباً 2 میلیون دلار از شرکت سرمایه گذاری پرریسک Revolution LLC که در آن معاون اجرایی رئیس و مشاور عمومی بود، حقوق دریافت کرد. این در حالی است که کلین در گزارش خوداظهاری اوایل سال 2009 اعلام کرد که یک میلیون دلار حقوق دریافت کرده است.

جف زاینتس، هماهنگ‌کننده واکنش به پاندمی کووید-۱۹

جف زاینتس با اعلام دارایی های خود توانست از وانیتا گوپتا وکیل متمول و گزینه بایدن برای دستیار دادستان کل، پیشی بگیرد و ثروتمندترین مقام دولت بایدن شود. هرچند کاخ سفید هنوز همه گزارش‌های افشای مالی افراد درخواست شده از سوی ABC News را منتشر نکرده است.

Hauser-Moran-Zients 121720

جف زاینتس گزارش کرده است که دارایی وی بین 89.3 تا 442.8 میلیون دلار از جمله در صندوق های سرمایه گذاری مختلف، املاک و مستغلات و سهام نقدی است. وی سهام خود در شرکت سرمایه گذاری خصوصی‌اش Cranemere Group و همچنین یک میلیون دلار سهام خود در فیس بوک (که در آن به عنوان عضو هیئت مدیره خدمت کرده است) را واگذار کرده است.

وی گزارش داد که در سال گذشته بین 10.4 میلیون و 28 میلیون دلار درآمد کسب کرده است، از جمله حقوق هفت رقمی از شرکت سرمایه گذاری خود و همچنین دارایی های هفت رقمی دیگر که در آنها سرمایه گذاری کرده است.  ثروت ۹۰ تا ۴۴۰ میلیون دلاری امروز جف زاینتس نسبت به زمانی که در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار به عنوان معاون رئیس دفتر مدیریت و بودجه به کاخ سفید اوباما پیوست و دارایی کل خود را بین 45.2 تا 205.7 میلیون دلار گزارش کرد، بیش از ۲ برابر شده است.

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید

جن ساکی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، در گزارش افشای مالی خود هزینه مشاوره ارتباطاتی که از جف زاینتس دریافت کرده را بیش از ۵ هزار دلار اعلام کرده است (هرچند گزارش جزئیات بیشتری در مورد محتوای معامله ندارد). دارایی های جن ساکی هم از زمان اولین کارش در کاخ سفید در زمان دولت اوباما رشد چشمگیری داشته است. ساکی در سال 2009 بین ۳۲ هزار تا ۱۳۰ هزار دلار دارایی و ۱۲۵ هزار دلار درآمد را گزارش کرده بود. اما در سال 2021 وی گزارش داد که ثروتش حداقل ۱۰ برابر افزایش یافته؛ دارایی خود را تا 1.5 میلیون دلار، و درآمد سالانه‌اش را تقریبا ۶۴۷ هزار و ۷۴۲ دلار اعلام کرده است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید

بیشتر درآمد سال گذشته جن ساکی از طریق مشاوره در شرکت Evergreen Consulting LLC که خودش تأسیس کرده، و اندیشکده کارنگی برای صلح بین‌الملل (Carnegie Endowment for International Peace) تأمین شده است. وی همچنین به عنوان همکار در CNN و مشاور در WestExec (یک شرکت مشاوره ای که در سال 2017 توسط وزیر خارجه فعلی آنتونی بلینکن تاسیس شده و چندین مقام دولت اوباما در آن کار می‌کردند) فعالیت کرد. علاوه بر ۵ هزار دلار که زاینتس به او داده، ساکی همین میزان هزینه را بابت مشاوره در شرکت Lyft (یکی دیگر از میان تعداد انگشت شماری از شرکتهایی کهساکی در آن‌ها مشاوره می‌دهد) دریافت می‌کند.

برایان دیز، رئیس شورای اقتصاد ملی

همچنین ثروت برایان دیز از سال 2009 که اولین شغل خود را در کاخ سفید به عنوان دستیار ویژه اوباما در سیاست های اقتصادی به دست گرفت، به طرز چشمگیری چند برابر شده است. در سال 2015 تنها چند ماه از زمان فعالیت وی به عنوان معاون مدیر دفتر مدیریت و بودجه، وی دارایی خود را بین ۸۱ هزار تا ۲۱۵ هزار دلار گزارش داد، اما اکنون، به عنوان عضوی از دولت بایدن، وی بین 2 تا 7.2 میلیون دلار دارایی را گزارش داده است.

 تیم اقتصادی دولت بایدن برایان دیز (Brian Deese)

 دیز پیش از پیوستن به دولت بایدن ، به عنوان رئیس بخش سرمایه گذاری جهانی پایدار در شرکت سرمایه گذاری BlackRock حدود ۲.۳ میلیون دلار حقوق دریافت کرد، در حالی که حقوق وی در آخرین سال خدمت به عنوان معاون مدیر دفتر مدیریت و بودجه در دولت اوباما ۱۷۵ هزار دلار بود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی فعلی بایدن ، یک میلیونر دیگر است که دارایی‌های خود و همسرش، مارگارت گودلندر، کارمند سابق قاضی مریک گارلند (دادستان کل دولت بایدن) را بین ۷.۵ تا ۲۷.۵ میلیون دلار گزارش داده است. بیشتر ثروت او از یک لیست طولانی از املاک و مستغلات مسکونی و تجاری است که در سراسر فلوریدا و نیوهمشایر پراکنده شده اند.

جیک سالیوان

او همچنین گزارش داده است که سهام شرکتهای خصوصی از جمله Abbott Labs ، American Express ، Facebook را در اختیار دارد. حقوق سالیوان از شرکت مشاور Macro Advisory Partners در سال گذشته ۱۳۸ هزار دلار بود و مشتریان مشاور شرکت او شامل شرکت‌هایی چون Uber ، LEGO ، MasterCard و Standard Chartered Bank بوده‌اند. وی همچنین در دانشگاه‌های ییل و دارتموث سمت‌های آکادمیک داشت.

به نوشته ABC News مقامات عالیرتبه دولتی معمولاً منافع مالی خود در شرکتهای خصوصی خاص را طبق مقررات اخلاقی الزام‌آور، واگذار می کنند و یا خود را از مسائلی که می توانند منافع مالی شخصی آنها را تحت تأثیر قرار دهند کنار می‌کشند. برخی از مقامات کاخ سفید بایدن در گزارش های افشای خود اظهار داشتند که از منافع شرکتی خود صرف نظر خواهند کرد، اما هنوز برنامه‌های مشخص آنها برای جلوگیری از تضاد منافع شخصی مشخص نیست و ABC News نیز هنوز از محتوای آیین‌نامه‌های اخلاقی مربوطه بی‌اطلاع است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید