سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

بیم و امید در مذاکرات وین /خشم کره شمالی از سخنان بایدن /طالبان هشدار داد

کدخبر: ۴۰۹۴۹۲
در شرایطی که اخبار متناقضی از نتایج دور سوم گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام در وین مخابره می شود، خبرها حکایت از دیدار رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل با جو بایدن دارد.
بیم و امید در مذاکرات وین /خشم کره شمالی از سخنان بایدن /طالبان هشدار داد

به گزارش اقتصادنیوز، ابهام در نتایج دور سوم مذاکرات وین، دیدار بایدن و رئیس موساد، آغاز رسمی سفر هیات آمریکایی به خاورمیانه، واکنش کره شمالی به سخنان بایدن، توقف منابع مالی دیوار مرزی، هشدار طالبان در مورد حمله به نیروهای خارجی، رسوایی همکاری مرزبانی اروپا با لیبی در مهار موج پناهجویان، قرار گرفتن مبادله رمزارزها در ذیل مقررات مبارزه با تامین مالی تروریسم و اعطای مجوز اضطراری برای واکسن مدرنا سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

ابهام در نتایج دور سوم مذاکرات وین

با پایان دور سوم گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام در وین، اخبار متناقضی از نتایج این دور مذاکرات مخابره می شود. در شرایطی که عباس عراقچی از «موافقت با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها» از فهرست تحریم‌ها خبر داده و از توافق در زمینه رفع تحریم ها سخن گفته، خبرگزاری رویترز از قول یک دیپلمات غربی نوشته با پایان گرفتن نشست کمیسیون مشترک، آن میزان پیشرفتی که انتظارش می‌رفت حاصل نشده است. این منبع دیپلمات غربی گفته: «کار زیادی در پیش داریم و زمان کوتاه است». به گفته او: «ما هنوز باید در مورد مهم‌ترین نکات به توافق برسیم.» این دیپلمات معتقد است: «موفقیت در مذاکرات هنوز امکان‌پذیر است اما نمی‌توان آن را تضمین کرد».

10

با این حال میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه در برجام با انتشار توئیتی نوشته: «هنوز زود است هیجان‌زده شویم، اما همه شواهد نشان می‌دهد باید انتظار موفقیت در مذاکرات و رسیدن به توافق در چند هفته آینده را داشت.» مقرر شده پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده پی گرفته شود.

دیدار بایدن و رئیس موساد

خبرگزاری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داده که یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل ، موساد، با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، دیدار و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص هم  مدعیست که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیلی پیش از دیدار یوسی کوهن با جو بایدن، با رئیس موساد صحبت کرده است. هاآرتص می‌گوید، تلاش‌های مقام‌های اسرائیلی در راستای جلوگیری از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام صورت می‌گیرد.

8

مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز تایید کرده که رییس موساد در واشنگتن با جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا دیدار کرده است. با این حال کاخ سفید مدعیست این دیدار برای تسلیت کشته‌شدن ده‌ها اسرائیلی در حادثه کوه مرون بوده و برخلاف گزارش رسانه‌های اسرائیلی در این دیدار هیچ اسمی از ایران برده نشده است.

آغاز رسمی سفر هیات آمریکایی به خاورمیانه

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به طور رسمی اعلام کرد که هیئتی متشکل از مسئولان ارشد سیاسی، دیپلماتیک و دفاعی دولت ایالات متحده از روز شنبه اول ماه مه سفر خود را به شامل امارات، اردن، مصر و عربستان آغاز کرده است.  این هیئت متشکل از درک چولت، مشاور وزارت امور خارجه آمریکا، برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و آفریقای شمالی، جوی هود، معاون اول دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک و دانا استرول، معاون دستیار وزیر دفاع در امور خاورمیانه خواهد بود.

9

این هیئت ابتدا به ابوظبی می‌رود و سپس به امان، قاهره و ریاض خواهد رفت تا با مقامات ارشد این کشورها درباره روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مذاکره کند. وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده است، مقامات آمریکایی در ریاض بر حمایت ایالات متحده از امنیت عربستان سعودی تأکید کرده و در مورد دیپلماسی برای دستیابی به یک راه حل صلح آمیز و صلح آمیز برای جنگ در یمن گفت‌وگو خواهند کرد. هفته گذشته یک مقام دولت آمریکا به رویترز گفته بود دولت جو بایدن این هیئت را برای کاهش نگرانی‌ها درباره بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام به چند کشور خاورمیانه می‌فرستد.

واکنش کره شمالی به سخنان بایدن

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد، سخنان اخیر رئیس جمهوری آمریکا درباره کره شمالی، نشان دهنده قصد جو بایدن برای تداوم سیاست‌های خصمانه علیه پیونگ یانگ است. جو بایدن در جریان سخنرانی خود در نشست مشترک با کنگره مدعی شده بود برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی تهدیدی جدی برای امنیت آمریکا و امنیت جهانی است و ما با متحدان خود همکاری نزدیکی خواهیم داشت تا از طریق دیپلماسی و بازدارندگی قوی با تهدیدات ناشی از آنها مقابله کنیم.

13

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی دولت آمریکا را متهم کرده است که با انتقاد از نقض حقوق بشر در کره شمالی به دنبال توهین به حیثیت رهبر این کشور بوده است. به گفته او انتقاد از حقوق بشر اقدام تحریک آمیزی است که نشان می دهد ایالات متحده خود را برای یک نمایش همه جانبه در مقابل با کره شمالی آماده می کند، اما به این اقدام پاسخ مقتضی داده خواهد شد. این مقام وزارت خارجه کره شمالی تصریح کرده رئیس جمهوری آمریکا با این اظهارت مرتکب اشتباه بزرگی شده و اظهارات جو بایدن، به طور روشن نشاندهنده قصد او برای تداوم سیاست‌های خصمانه در قبال کره شمالی است، همانطور که در بیش از نیم قرن گذشته چنین سیاستی را در قبال پیونگ یانگ اجرا کرده است.

توقف منابع مالی دیوار مرزی

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دفاع آمریکا گفته که دولت جو بایدن ساخت دیواری در امتداد مرز مکزیک را که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق وعده آن را با بودجه نظامی داده بود، لغو کرده است. یکی از سخنگویان پنتاگون گفته است که این امر باعث می‌شود بودجه‌ای که قرار بود صرف ساخت آن دیوار شود به سایر پروژه‌های ساخت‌وساز ارتش آمریکا از جمله ساخت مدرسه برای فرزندان سربازان اختصاص یابد.

4

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود دیواری حائل در مسیر خط مرزی ایالات متحده با مکزیک احداث خواهد کرد. هدف او از این اقدام جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران از این مرزها به خاک آمریکا بود. او در آغاز در نظر داشت دولت مکزیک را متعهد سازد که هزینه دیوار را برعهده گیرد؛ او اما در این زمینه شکست خورد. پس از آنکه کنگره آمریکا از تصویب تأمین بودجه این پروژه ترامپ امتناع ورزید، ترامپ در سال ۲۰۱۹ وضعیت اضطراری اعلام کرد و فرمان انتقال چندین میلیارد دلار از بودجه وزارت دفاع به پروژه ساخت دیوار را صادر کرد. اما جو بایدن بلافاصله پس از سوگند ریاست‌جمهوری در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد پروژه ساخت دیواری مرزی را متوقف خواهد کرد.

هشدار طالبان در مورد حمله به نیروهای خارجی

در شرایطی که نمایندگان کشورهای آمریکا، چین، روسیه و پاکستان با انتشار بیانیه‌ای در دوحه گفته‌اند از روند خارج کردن نام افراد طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل حمایت می‌کنند، بی بی سی گرازش داده در پی آغاز رسمی خروج کامل نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، سخنگوی طالبان هشدار داده که جنگجویان این گروه، پس از این متعهد نیستند که به سربازان خارجی در افغانستان حمله نکنند.

3

در توافقنامه ای که سال گذشته میان آمریکا و طالبان به امضا رسید، طالبان متعهد به آتش بس با نیروهای ائتلاف بین‌المللی تا زمان خروج این نیروها تا اول ماه می شده بود. از روز گذشته هم نیروهای آمریکایی و ناتو رسما روند خروج نیروهایشان از افغانستان را آغاز کردند که براساس تصمیم جدید جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تا یازدهم ماه سپتامبر تکمیل می‌شود. با این حال طالبان در بیانیه هشدارآمیزی گفته که ماندن نیروهای خارجی پس از مهلت اول ماه می «اصولا راه هرگونه اقدام مناسب را برای مجاهدین امارت اسلامی در برابر نیروهای اشغالگر» باز کرده و در مورد رفتار جنگجویان این گروه رهبری طالبان «تصمیم می‌گیرد». حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی و حدود ۷ هزار سرباز عضو ناتو در افغانستان از دیروز رسما خروج کامل از افغانستان را آغاز کردند که قرار است تا ۱۱ سپتامبر تکمیل شود.

رسوایی همکاری مرزبانی اروپا با لیبی در مهار موج پناهجویان

به گزارش دویچه وله، با انتشار اخباری درباره همکاری آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا (فرونتکس) با گارد ساحلی لیبی برای مهار موج پناهجویان به اروپا، فشارها برای برکناری یا استعفای فابریس لجری رئیس این آژانس افرایش یافته است. کمیسیون اتحادیه اروپا نیز خواستار توضیح مسئولان این آژانس مرزبانی شده است. گفته می‌شود این آژانس عملا گارد ساحلی لیبی را تبدیل به «شکارچی» انسان کرده است.

5

بر اساس این گزارش‌ها همکاری آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا گسترده‌تر از آن چیزی بوده است که پیش‌تر در رسانه‌ها بازتاب یافته بود. اکنون گفته می‌شود که فرونتکس در امر مانع شدن از ورود پناهجویان و مهاجران به خاک اروپا عملا هدایت سیستماتیک عملیات گارد ساحلی لیبی را برعهده داشته است. همین گزارش حکایت از آن دارد که هواپیماهای فرونتکس از ژانویه سال جاری تا کنون دست‌کم ۲۰ مورد پرواز بر فراز قایق‌های حامل پناهجویان داشته است. پس از آن، گفته می‌شود گارد ساحلی لیبی این قایق‌ها را مجددا به سواحل آن کشور بازگردانده است. گزارش‌هایی درباره زندانی‌شدن، شکنجه و حتی مرگ مهاجرین در خاک لیبی منتشر شده است. در این گزارش آمده است که به‌رغم پرواز هوپیماهای فرونتکس بر فراز این منطقه، اطلاع‌رسانی درباره این سوانح صورت نگرفته و کشتی‌های نجات آژانس‌مرزبانی و گارد ساحلی اروپا نیز به محل اعزام نشده‌اند.

مبادله رمزارزها در ذیل مقررات مبارزه با تامین مالی تروریسم

به گزارش یورونیوز، ترکیه مبادله رمزارزها را به فهرست تجارت هایی که شامل مقررات وضع شده برای مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی می شوند اضافه کرد. دستور اجرایی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در این مورد تنها یک روز پس از آن منتشر شد که ممنوعیت استفاده از رمزارز برای پرداخت ها در ترکیه به اجرا درآمد. دولت ترکیه از روز جمعه پرداخت ها با رمزارز را به دلیل «پرخطر» بودن چنین تراکنش هایی ممنوع کرد.

2

در دستور اجرایی منتشرشده در روزنامه رسمی ترکیه آمده است که ارائه دهندگان خدمات مرتبط با دارایی های رمزی (دیجیتالی) موظف هستند تا اطمینان حاصل کنند که از این سرمایه ها برای فعالیت های غیرقانونی استفاده نمی شود. اقبال به رمزارزها در ترکیه طی ماههای گذشته به دنبال کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی و تورم بالا در این کشور افزایش یافته بود.

اعطای مجوز اضطراری برای واکسن مدرنا

سازمان جهانی بهداشت با اعطای مجوز اضطراری برای استفاده از واکسن شرکت داروسازی «مدرنا» علیه بیماری همه گیر «کووید ۱۹» موافقت کرد. محصول شرکت «مدرنا» پنجمین واکسنی است که سازمان جهانی بهداشت استفاده از آن را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» تائید می کند. واکسن شرکت «مدرنا» مانند واکسن «فایزر-بیون تک» با استفاده از فناوری موسوم به «پیام رسانی آر ان ای» تولید شده است. انتظار می رود سازمان جهانی بهداشت طی هفته آینده درباره دو واکسن چینی «سینوفارم» و «سینوواک» نیز اعلام نظر کند.

6

با این حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در توییتی نوشته است: واکسیناسیون کرونا امیدآفرین است اما ما هنوز شاهد توزیع نامتناسب واکسن در جهان و در داخل کشورها هستیم. شکاف جهانی ناعادلانه، دسترسی همگانی به واکسن سلامت را تهدید می‌کند.

14

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی اختصاصی دولت هند را متهم به نادیده گرفتن هشدارهای مشاوران متخصص درباره گونه جدید و مسری‌تر ویروس کرونا کرده است. هند اکنون با یکی از بدترین موارد شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و روز گذشته رکورد ۴۰۲ هزار مبتلا را ثبت کرده است. به نوشته رویترز، هیئتی از مشاوران علمی که خود دولت آن را تشکیل داده است، اوایل ماه مارس نسبت به شیوع گونه جدید ویروس کرونا هشدار داده بودند. اما به رغم آن هشدارها، چهار نفر از دانشمندان آن مجمع می‌گویند که دولت مرکزی هند محدودیت‌های عمده‌ای را برای متوقف کردن شیوع ویروس اعمال نکرد و میلیون‌ها نفر از مردمی که عمدتا ماسک نمی‌زدند، در برنامه‌های مذهبی و یا تجمعات سیاسی که نارندرا مودی، نخست وزیر هند، و یا مخالفان سیاسی او برگزار می‌کردند، شرکت داشتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید