سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

خشنودی بایدن از مذاکرات وین/پیام تند آمریکا به اسرائیل/پایان زمانه کاستروها در کوبا

کدخبر: ۴۰۶۱۷۰
در حالی که جو بایدن از حضور ایران در مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته‌ای استقبال کرده، رسانه ها گزارش کرده اند دولت او طی چند روز گذشته چندین بار از اسرائیل خواسته است اظهارنظر درباره ایران را متوقف کند.
خشنودی بایدن از مذاکرات وین/پیام تند آمریکا به اسرائیل/پایان زمانه کاستروها در کوبا

به گزارش اقتصادنیوز، خشنودی بایدن از نشست وین، سیگنال آمریکا برای اسرائیل برای توقف اظهارنظر درباره ایران، اخراج دیپلمات های آمریکایی از روسیه، اعلام دولت وحدت ملی از سوی مخالفان کودتا در میانمار، پایان زمانه کاستروها در کوبا، ممنوعیت ارزهای دیجیتال در ترکیه، رشد بی سابقه اقتصاد چین در سه ماهه اول 2021 و ضرورت تزریق دوز سوم واکسن بیون تک فایزر سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

خشنودی بایدن از نشست وین؛ نزدیک تر شدن به توافق؟

به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن استقبال از حضور ایران در مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته‌ای، گفت که هنوز زود است درباره این مذاکرات نتیجه‌گیری کرد. او که در کنفرانس خبری در کاخ سفید با نخست وزیر ژاپن صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدام ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اظهار داشت، ما از (اقدام) ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی حمایت نمی‌کنیم و به نظر ما کمکی به مذاکرات نمی‌کند و برخلاف توافق (برجام) است.

بایدن، ضمن بیان این که مذاکرات جاری برای احیای توافق هسته‌ای به جهت این که «امکان دهد به تعهداتمان به برجام بازگردیم» ضروری است،  اضافه کرد آمریکا در عین حال از این که ایران همچنان موافق است به مذاکره غیرمستقیم با ما و مذاکره با شرکایمان ادامه دهد خشنود است. هم چنین بایدن بار دیگر تاکید کرد از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که در زمان حضور او در معاونت ریاست‌جمهوری باراک اوباما به دست آمد، حمایت می‌کند اما برای بازگشت به آن «امتیازات عمده» نخواهد داد.

7

از سوی دیگر، در حالی که سخنگوی جوزپ بورل اقدام ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی را تحولی «بسیار نگران‌کننده» خواند و گفت هیچ توضیح معتبر یا توجیه غیرنظامی برای چنین اقدامی از طرف ایران وجود ندارد، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشته انفجار در تاسیسات نطنز و تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی، مذاکرات وین را «کمی پیچیده‌تر» کرده اما به آن «اهمیت بیشتری» نیز داده است. این مقام اضافه کرد مذاکره‌کنندگان اکنون به توافق احتمالی نسبت به هفته گذشته نزدیک‌ترند. با این حال او گفته نمی‌تواند بگوید چقدر زمان لازم است تا به نتیجه برسند.

سیگنال آمریکا برای اسرائیل برای توقف اظهارنظر درباره ایران

به گزارش بی بی سی، گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل پس از نشست مشترک با وزرای خارجه یونان، قبرس و یک مقام ارشد دیپلماتیک امارات در در شهر پافوس قبرس ادعا کرده  اسرائیل دست به هر کاری خواهد زد تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. به ادعای اشکنازی محور این گفتگوها راهی برای ایجاد ثبات و رفاه در منطقه بوده است. او افزوده بخشی از صحبت‌ها به مشکلاتی پرداخته شد که «ایران و حزب الله و سایر گروه‌های [به ادعای او] تندرو برای ثبات خاورمیانه و صلح منطقه ایجاد کرده اند».

5

هم چنین، کانال ۱۳ اسرائیل گزارش داده آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل و یوسی کوهن رییس موساد، روز یک‌شنبه در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل حضور خواهند داشت تا درباره این باره صحبت کنند که با حملات بیشتری برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار می‌دهند یا به دنبال آرامش هستند. این در حالی است که به گزارش شبکه ۱۲ اسرائیل، دولت جو بایدن طی چند روز گذشته، چندین بار از اسرائیل خواسته است اظهارنظر درباره ایران را متوقف کند. کاخ سفید در پیام‌هایی تکرار کرده است که گزارش‌های مداوم مقام‌های اسرائیلی درباره ایران مانع مذاکرات بین واشینگتن و تهران برای توافق جدید هسته‌ای شده است.

اخراج دیپلمات های آمریکایی از روسیه

به گزارش رویترز، در پی اخراج شماری از دیپلمات‌های روس از آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید واشنگتن علیه این کشور، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که به تلافی این اقدام، مسکو از ۱۰ دیپلمات آمریکایی خواهد خواست خاک این کشور را ترک کنند و تحریم‌هایی علیه هشت مقام آمریکایی اعمال خواهد شد. هم چنین به سفیر این کشور پیشنهاد ترک مسکو  داده شده است.

9

دولت آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ فروردین اعلام کرد که به تلافی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و حمله هکرهای وابسته به کرملین به نهادهای دولتی آمریکا، ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و ۳۸ شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه را تحریم می‌کند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرده به تلافی این اقدام، کشورش ۱۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج و تحریم‌هایی علیه ۸ مقام ایالات متحده وضع خواهد کرد.

اعلام دولت وحدت ملی از سوی مخالفان کودتا در میانمار

به گزارش دویچه وله، کمیته‌ای از نمایندگان برکنار شده در پی کودتای نظامیان در میانمار تشکیل یک دولت وحدت ملی را اعلام کرده است. آنها علاوه بر تعیین نخست‌وزیر از اقلیت مسیحی، آنگ سان سوچی، رئیس دولت پیشین را به عنوان مشاور ارشد حکومتی و یو وین مینت، رئیس‌جمهور پیشین را برای همان پست معرفی کرده‌اند. اعضای جنبش اعتراضی نیز در این دولت نمایندگی دارند.

3

بر اساس این گزارش، برخی گروه‌ها و احزاب اپوزیسیون از این که در ترکیب این دولت قرار ندارند انتقاد کرده‌اند. از ۲۶ عضو کابینه این دولت ۱۳ نفر از اقلیت‌های قومی و هشت نفر زن هستند.

برکناری نخست وزیر کره جنوبی

به گزارش خبرگزاری یونهاب، چانگ سای کیون، نخست وزیر کره جنوبی که به‌تازگی با هدف مذاکره درباره مسایل دوجانبه از جمله آزادسازی منابع ارزی ایران در بانک‌های کره به تهران سفر کرده بود، از سِمت خود برکنار شد. گزارش‌ها حاکی است که رئیس جمهوری کره جنوبی، در پی شکست حزبش در انتخابات محلی اقدام به برکناری چانگ سای کیون، نخست وزیر و شش نفر از اعضای کابینه خود کرد.

11

رسانه‌ها دلیل برکناری این هفت مقام کره‌ای را تصمیم به «ترمیم» کابینه از سوی مون جائه این، رئیس جمهوری این کشور، عنوان کردند. این خبرگزاری به نقل از دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی خبر داده که کیم بو کیوم، وزیر کشور کره جنوبی از سوی مون جائه‌ این، رئیس‌جمهور برای یک دوره چهارساله به عنوان نخست‌وزیر معرفی شده است. خود چونگ گفته است که استعفا کرده و می‌خواهد برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری در ماه مارس ۲۰۲۲ نامزد شود.

پایان زمانه کاستروها در کوبا

به گزارش آسوشیتدپرس، رائول کاسترو روز جمعه ۲۷ فروردین ماه اعلام کرد که از مقام خود به عنوان رهبر حزب کمونیست کوبا کناره‌گیری می‌کند. او این خبر را در سخنانی در کنگره هشتم حزب حاکم کوبا، تنها حزب مجاز در آن کشور، اعلام کرد.

4

او  که ۸۹ ساله است، گفت با این حس که ماموریت خود را انجام داده و از آینده سرزمین پدری مطمئن است، بازنشسته می‌شود. رائول برادر فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا، است که پس از مرگ او در رأس قدرت سیاسی در آن کشور آمریکای لاتین قرار گرفت. فیدل از سال ۱۹۶۵ تا ۲۰۱۱ دبیرکل حزب کمونیست، پرنفوذترین مقام سیاسی در کوبا، و رائول دبیر دوم آن حزب بود. رائول پس از آن دبیرکل شد. با کناره‌گیری رائول، دوران کاستروها در کوبا که از انقلاب ۱۹۵۹ آغاز شده بود، به پایان می‌رسد.

ممنوعیت ارزهای دیجیتال در ترکیه؛ سقوط ۴ درصدی بیت‌کوین

به گزارش یورونیوز، پس از آنکه بانک مرکزی ترکیه هرگونه پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال و دارایی‌های رمزنگاری شده برای خرید و فروش‌ها را به دلیل آنچه خسارت احتمالی «جبران‌ناپذیر» خوانده، ممنوع کرد، ارزش بیت‌کوین بیش از ۴ درصد سقوط کرد. بانک مرکزی ترکیه طبق قوانینی که در روزنامه رسمی منتشر شده، گفته است که رمز ارزها و سایر دارایی‌های دیجیتال نمی‌توانند به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات مورد استفاده قرار گیرند.

1

پس از اعلام این ممنوعیت که با اعتراض حزب اصلی مخالف دولت ترکیه روبرو شد، ارزش بیت کوین با ۴.۶ درصد کاهش به ۶۰ هزار و ۳۳۳ دلار رسید. رمز ارزهای اتریم و ریپل که ارزش آن‌ها تقریبا با ارزش بیت‌کوین جابجا می‌شود، بین ۶ تا ۱۲ درصد کاهش یافتند. کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، این تصمیم را به‌عنوان مورد دیگری از «قلدری‌های نیمه‌شب» توصیف کرد. اشاره این سیاستمدار به تصمیم ماه گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است که در یک فرمان در نیمه شب، رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرد.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد دارایی‌های رمزنگاری شده در کنار سایر خطرات امنیتی، تحت هیچ سازوکار نظارتی و مقرراتی یا یک مرجع نظارتی مرکزی قرار ندارند. حجم معاملات با ارزهای دیجیتال در ترکیه از اول فوریه تا ۲۴ مارس به رقم ۲۱۸ میلیارد لیر (۲۷ میلیارد دلار) رسید در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته کمی بیش از هفت میلیارد لیر بود.

رشد بی سابقه اقتصاد چین در سه ماهه اول 2021

به گزارش بی بی سی، رشد اقتصاد چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته به رکورد ۱۸.۳ درصد رسیده است که بیشترین جهش در تولید ناخالص داخلی این کشور از زمان آغاز انتشار آمار سه ماهه در سال ۱۹۹۲ است. با این حال، این رقم که امروز اعلام شد کمتر از پیش‌بینی قبلی رشد ۱۹ درصدی است و در مورد تداوم رشد سریع اقتصادی این کشور تردیدهایی وجود دارد.

6

در واقع، این میزان رشد چندان قابل توجه نیست زیرا با شرایط سه ماهه اول سال گذشته مقایسه شده که اقتصاد چین رشد منفی داشت و نسبت به قبل کوچکتر شده بود. به عبارت دیگر بخشی از رقم اعلام شده برای سال جاری عملا به معنی جبران رشد منفی سال گذشته است. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، دولت چین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اعلام قرنطینه کرد و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی متوقف شدند و در نتیجه، اقتصاد دچار رشد منفی ۶.۸٪ درصد شد.

ضرورت تزریق دوز سوم واکسن بیون تک فایزر

به گزارش دویچه وله، آلبرت بورلا، رئیس و مدیرعامل شرکت دارویی فایزر که همراه با شرکت آلمانی بایون‌تک اولین واکسن معتبر علیه کرونا را تولید کرده‌اند در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که زدن دوز سوم واکسن بایون‌تک - فایزر برای تقویت ایمنی علیه بیماری کرونا ضروری است. او در این مصاحبه تلویزیونی از سناریویی صحبت کرد که بر اساس آن می‌توان پس از شش تا ۱۲ ماه دوز سوم برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا تزریق کرد و آن را سالانه تمدید کرد.

10

از سوی دیگر به رغم وجود موفقیت در برنامه واکسیناسیون کرونا موارد ابتلا در شیلی افزایش یافته و انریکه پاریس، وزیر بهداشت این کشور، در کنفرانس‌های خبری روزانه خود در مورد کرونا در روزهای اخیر تصویر تاریکی از وضعیت در این کشور ارائه داده است. تعداد موارد ابتلای روزانه به کرونا در این کشور در ۹ آوریل به بالاترین رکورد خود رسید و برای اولین بار از زمان شیوع بیماری بیش از ۹۰۰۰ مورد بود. این رقم به طور قابل توجهی بیشتر از اوج قبلی این بیماری است که کمتر از ۷۰۰۰ مورد در اواسط ماه ژوئن بود.

منتقدان دولت را به غره شدن بر خود به خاطر احساس پیروزی در مورد واکسیناسیون سریع در این کشور و در نتیجه کاهش سریع محدودیتهای مربوط به کرونا متهم کرده‌اند. مرزهای شیلی به جز موارد معدودی از مارس سال ۲۰۲۰ تا نوامبر سال ۲۰۲۰ بسته شده بود. اما پس از قرنطینه شدید و کاهش قابل توجه مبتلایان به کرونا در این کشور، دولت تصمیم به بازگشایی مرزها، از جمله برای گردشگران بین المللی گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید