سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

سیگنال های متناقض از نشست وین/ تردید درباره اثربخشی 2 واکسن کرونا

کدخبر: ۴۰۴۵۴۷
در حالی که طرف ایرانی مقاومت واشنگتن در برابر لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای را مانع اصلی حرکت در مذاکرات دانسته، آمریکایی ها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته اند درخواست‌های حداکثری را مطرح نکنند.
سیگنال های متناقض از نشست وین/ تردید درباره اثربخشی 2 واکسن کرونا

به گزارش اقتصادنیوز،نتایج نشست وین، ادامه تنش در مرزهای اوکراین و روسیه، دعوت به آرامش در پی ناآرامی های ایرلند شمالی، تمدید وضعیت اضطراری در میانمار، تردید در عوارض واکسن جانسون و جریمه رئیس دولت نروژ به دلیل نقض محدودیت های کرونایی سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

سیگنال های متناقض از نشست وین

دومین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و طرف‌های مقابل توافق برجام در وین در شرایطی به پایان رسیده که علی رغم خوش بینی طرفین از نتایج آن، اظهارات متناقضی نیز مشاهده می شود.  مقامات اتحادیه اروپا  مذاکرات را جامع و سازنده و دلگرم‌کننده دانسته اند.

با این حال، خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از یک مقام جمهوری اسلامی که می‌گوید نخواسته نامش فاش شود نوشته:‌ «مقاومت در واشنگتن در برابر لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای، مانع اصلی حرکت در مذاکرات است». این مقام ایرانی در عین حال به طرف‌های مقابل ایران در توافق برجام هشدار داده که «زمان اندکی» برای رفع شکاف‌ها و اختلاف‌ها میان طرفین باقی مانده است.

از سوی دیگر بی بی سی به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که روز جمعه از وین و محل مذاکرات گروه ۱+۴ با ایران به واشنگتن بازگشته نوشته گفتگوها اگر چه به علت عدم حضور مستقیم آمریکا در جلسات به کندی پیش می‌رود اما سازنده و جدی است.  با این حال، این مقام ارشد وزارت خارجه گفته موضع ایران مبنی بر لغو همه تحریم‌ها وضع شده از سال ۲۰۱۷ به عنوان پیش‌شرطی برای بازگشت کامل به برجام، ممکن است این گفتگوها را به بن بست بکشاند. او از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست درخواست‌های حداکثری را مطرح نکنند و به طور سازنده و عمل‌گرا در مذاکرات مشارکت کنند.

8

خبرگزاری رویترز نیز مدعی شده  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای خود از یک اقدام تازه ایران در عدول از تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام خبر داده است. رویترز ضمن اشاره به این که یک نسخه از این گزارش تازه را رویت کرده، نوشته این گزارش تازه آژانس بین‌المللی می‌تواند تنش کشورهای غربی با ایران را افزایش دهد.

در این گزارش آمده آژانس در روز ۷ آوریل ۲۰۲۱ در تاسیسات ساخت صفحات سوخت در اصفهان تایید کرد که ایران شش صفحه اوراقی پرتوافکنی‌نکرده سوخت (هسته‌ای) برای رآکتور تحقیقاتی تهران حاوی ۴۳۰ گرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص حداکثر ۲۰ درصد ایزوتوپ ۲۳۵ را حل کرده است. گزارش با بیان این که «محلول اورانیل نیترات از آن استخراج شده و به آمونیوم اورانیل کربنات تبدیل شده است» می‌گوید ایران قصد داشت فرایند را ادامه دهد و مولیبدن تولید کند. مولیبدن یک عنصر شیمیایی با کاربردهای غیرنظامی متعدد، از جمله در تصویربرداری هسته‌ای، است. به عقیده رویترز، با وجود آن که میزان اورانیوم غنی‌شده استخراج شده در این فرایند اندک است، اما نمونه‌ای از یک تخلف تازه در یک دوره حساس است؛ دوره‌ای که ایران و ایالات متحده به صورت غیرمستقیم در حال مذاکره برای بازگشت به رعایت تعهدات خود در برجام هستند.

تنش در مرزهای اوکراین و روسیه

به گزارش یورونیوز، همزمان با ادامه تنش‌ها میان روسیه با اوکراین و متحدان غربی کی‌یف، ترکیه از حرکت دو ناو ایالات متحده به سوی دریای سیاه خبر داده است.  ایالات متحده با توجه به آنکه در جغرافیای دریای سیاه ذینفع نیست، باید ترکیه را به‌عنوان سرزمین معبر ورود به این دریا در جریان حرکت نیروهای دریایی خود قرار دهد. بر اساس این گزارش دو ناو آمریکایی قرار است ۱۴ و ۱۵ آوریل وارد دریای سیاه شوند و تا ۴ و ۵ ماه مه در آن بمانند.

1

این خبر در حالی اعلام می‌شود که باوجود تهدیدها و هشدارهای دو طرف منازعه، به نظر می‌رسد که هم مسکو و هم کی‌یف و متحدانش، دست‌کم در حال حاضر، رویکرد خویشتندارانه‌ای را برای جلوگیری از خارج شدن بحران از کنترل در پیش گرفته‌اند. فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین هم با انتشار پیامی اعلام کرد اوکراین هیچ قصدی برای حمله به شورشیان جدایی طلب در شرق این کشور ندارد. ژنرال روسلان خومچکا در فیسبوک نوشته: «آزادسازی مناطق موقتا اشغالی با توسل به زور به مرگ نظامیان و غیرنظامیان بسیاری منجر خواهد شد. چنین امری برای اوکراین قابل پذیرش نیست.»  تنش در مرزهای شرق اوکراین در حالی ادامه دارد که روسیه در واکنش به درخواست آنگلا مرکل، مبنی بر«کاهش شمار نظامیان در غرب روسیه» اعلام کرد از هیچکس برای جابه‌جایی نیروهایش در مرزهای این کشور دستور نمی‌گیرد».

دعوت به آرامش در پی ناآرامی های ایرلند شمالی

به گزارش یورونیوز، با ادامه درگیری ها و اعتراضات در ایرلند شمالی، اعضای دولت ائتلافی ایرلند شمالی اختلافات حزبی میان خود را کنار گذاشته و خواستار خویشتنداری طرفدارانشان و بازگشت آرامش به این منطقه شدند. با این حال درگیری‌ها بار دیگر تشدید شد و پلیس برای متفرق کردن معترضان به ماشین‌های آب‌پاش رو آورد. تشدید درگیری‌ها که با آتش زدن خودروها، حمله به پمپ بنزین و نیروهای پلیس و استفاده معترضان از بمب‌های دست‌ساز همراه بود، باعث گردید که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز به رهبران بریتانیا، جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بپیوندد و خواستار بازگشت آرامش به بلفاست شود.

2

درگیری‌های یک هفته اخیر در ایرلند شمالی، بدترین نوع خشونت‌های خیابانی این منطقه در دو دهه اخیر محسوب می‌شود و دلیل خشونتها نیز نارضایتی از وضعیت مرزهای تجاری بین دو ایرلند در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همچنین به هم خوردن توازن سیاسی میان احزاب در دولت محلی بلفاست است. پیش از این،جو بایدن که یک آمریکایی-‌ایرلندی کاتولیک است، به بوریس جانسون هشدار داده بود که طرح لندن برای برگزیت نباید «پیمان جمعه نیک» که صلح را به جزیره ایرلند برگردانده، تحت تاثیر قرار دهد.

تمدید وضعیت اضطراری در میانمار

در حالی‌که شمار کشته‌شدگان اعتراضات به کودتای نظامی در میانمار (برمه سابق) به بیش از ۶۰۰ نفر رسیده است، زاو مین تون، سخنگوی ارتش میانمار در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گفته است وضعیت اضطراری اعمال شده توسط حکومت نظامی در میانمار ممکن است شش ماه دیگر و یا حتی بیشتر تمدید شود.

9

سخنگوی ارتش میانمار همچنین اعلام کرد که انتخابات آزاد و عادلانه در میانمار طبق مقررات قانون اساسی طی دو سال برگزار خواهد شد. او یادآور شده که این انتخابات طبق معیارهای دموکراتیک غربی نخواهد بود. ژنرال زاو مین تون مدعی شده که از شدت اعتراضات کاسته و دلیل آن را همکاری مردمی که خواهان صلح هستند، عنوان کرد. او از مردم خواست که به همکاری با نیروهای امنیتی ادامه دهند و آن‌ها را یاری کنند.

تردید در عوارض واکسن جانسون؛ باز هم لختگی خون

آژانس دارویی اروپا (EMA) اعلام کرده که به دلیل بروز چهار مورد لخته شدن خون در واکسینه‌شدگان با واکسن کرونای آمریکایی جانسون اند جانسون تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده است. پیش از این پیدا شدن مواردی از لختگی خون در واکسینه‌شدگان با واکسن بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا مسئله‌ساز شده بود.  به گفته آژانس دارویی اروپا چهار مورد جدی وجود دارد که یک مورد از آن‌ها به مرگ انجامیده است.

5

مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌های امریکا هم اعلام کرده است تاکنون بیش از ۱۷۸ میلیون دوز واکسن کرونا در سراسر آمریکا به مردم تزریق شده که در این میان بیش از ۶۸ میلیون نفر هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

در همین رابطه، دولت اسلواکی احتمال داده که واکسن‌های ضدکرونای روسی اسپوتنیک وی را به دلیل چندین مورد نقض قرارداد به روسیه پس خواهد فرستاد. این خبر پس از آن اعلام شد که موسسه دولتی کنترل دارو در اسلواکی ادعا کرد واکسن‌های تحویل داده شده به این کشور با محموله‌های فرستاده شده به سایر کشورها متفاوت است.

جریمه رئیس دولت نروژ به دلیل نقض محدودیت های کرونایی

به گزارش دویچه وله، پلیس نروژ هم اعلام کرده ارنا سولبرگ، نخست وزیر این کشور به دلیل نقض مقررات و محدودیت‌های مربوط به دوران کرونا با جریمه سنگینی روبرو شده است.

3

پلیس با اعلام این خبر گفت که خانم سولبرگ از ترتیب‌دهندگان یک مراسم تولد و شام خانوادگی بوده که البته در نهایت خود در آن شرکت نکرده است. سولبرگ در روز ۲۵ فوریه تولد ۶۰ سالگی خود را همراه با خانواده‌اش در یک رستورانی واقع در پیست اسکی «گیلو»، در شرایطی جشن گرفته که به نظر می‌رسد دستورالعمل‌های بهداشتی را نقض کرده‌اند. ۱۳ نفر از خانواده سولبرگ در حالی در این رستوران شام خوردند که بر اساس مقررات جاری در نروژ، حداکثر مجاز شرکت‌کنندگان در رویدادهای خصوصی و خانوادگی تنها ۱۰ نفر است و رئیس دولت به دلیل همین تخلف، ۲۰ هزار کرون (حدود ۲ هزار یورو) جریمه شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید