سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

گفتگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا /احتمال آزادسازی کشتی کره‌ای

کدخبر: ۴۰۲۸۷۶
با برگزاری نشست مجازی کشورهای عضو برجام، گمانه‌هایی مبنی بر آغاز دور جدیدی از گفت‌وگوهای میان ایران و آمریکا شکل گرفته است.
گفتگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا /احتمال آزادسازی کشتی کره‌ای

به گزارش اقتصادنیوز، گفت‌وگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین، احتمال آزادسازی کشتی کره‌ای در هفته جاری، هشدار روسیه به ناتو، خروج ال‌جی از بازار گوشی‌های هوشمند، افزایش اشتغال در آمریکا در ماه مارس، تزریق دوز دوم مادرنا و فایزر به جای آستروزنکا در آلمان و حمایت آلمانی‌ها از تشدید محدودیت‌های کرونایی سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

گفت‌وگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین

به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در پایان نشست روز جمعه که با حضور نمایندگانی از اتحادیه اروپا از جمله جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه و همچنین نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا، و ایران برگزار شد، اعلام کرد قرار است جلسه ای درباره برجام هفته آینده به منظور روشن کردن تدابیر برداشتن تحریم ها و انجام اقدامات هسته ای، در وین ادامه یابد.

بر اساس این بیانیه در نشست مذکور چشم انداز بازگشت کامل آمریکا به برجام به رسمیت شناخته شد و شرکت‌کنندگان در این نشست بر آمادگی خود برای انجام «تلاشی مشترک» به منظور رسیدگی مثبت به موضوع بازگشت آمریکا، تاکید کردند. این بیانیه می گوید که شرکت کنندگان در جلسه همچنین بر تعهد خود برای حفظ برجام تاکید و درباره روش ها به منظور اجرای کامل تعهدات آن، گفتگو کردند. در نشست هفته آینده، قرار است گروه های کارشناسی برای برداشتن تحریم ها و اجرای تعهدات هسته‌ای، تشکیل شود و هماهنگ‌کننده جلسات نیز تماس های جداگانه ای در وین با همه طرف‌های حاضر در برجام و آمریکا، خواهد داشت.

2

در واکنش به این مسئله، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت این نشست گام مثبتی تلقی می‌شود، هرچند علی‌رغم آمادگی آمریکا پیش بینی نمی‌کند که مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام شود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، هم در کنفرانس خبری خود به برگزاری جلسه حضوری هفته آینده طرف‌های برجام در پایتخت اتریش اشاره کرد و گفت که آمریکا دیدگاه کاملا واقع‌بینانه‌ای به روند دیپلماتیک دارد و انتظار ندارد نشست وین منجر به مذاکرات مستقیم شود  راب مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز درباره مذاکرات هفته آینده برجام گفت هدف نشست وین توافق بر سر «نقشه راه» بازگشت به برجام است و مذاکرات برای بحث پیرامون آنچه ایران و آمریکا باید برای از سرگیری رعایت تعهدات برجام انجام دهند،‌ گام نخست است. او گفته بحث‌هایی دشوار، اما در مسیر درست، در پیش رو است.

در واکنش به این مسئله جیم اینهوف، سناتور جمهوری‌خواه، در صفحه توییتر خود خطاب به مقام‌های دولت جو بایدن نوشت: «در سال ۲۰۱۵ اعضای هر دو حزب در کنگره برجام را رد کردند. اگر هفته آینده با توسل به این توافق شکست خورده تاریخ را تکرار کنید، ما نیز بار دیگر برای رد آن اقدام خواهیم کرد.» تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، در حساب توییتری خود نوشت دولت بایدن برای بازگشت به توافق ناکارآمد هسته‌ای با ایران، به مرحله‌ای از استیصال رسیده است که همه اهرم‌های فشار را وانهاده و به شکل خفت‌باری، در مسیر امتیاز دادن‌های پیاپی حرکت می‌کند

احتمال آزادسازی کشتی کره‌ای در هفته جاری

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی از قول یک منبع آگاه گزارش داده است که به احتمال زیاد ایران کشتی توقیف شده کره جنوبی و ناخدای آن را در هفته جاری آزاد می‌کند. این کشتی کره‌ای سه ماه پیش به اتهام «آلوده کردن خلیج فارس» توسط دولت ایران توقیف  شده بود.

8

برخی گمانه‌ها مبنی بر این است که توقیف این کشتی در ارتباط با مسئله میلیاردها دلار پول مسدود شده جمهوری اسلامی در بانکهای این کشور قرار دارد و مدتی است که چندین دور مذاکره نیز میان مقامات دو کشور انجام شده است.

هشدار روسیه به ناتو

به گزارش بی‌بی‌سی، روسیه به ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده که نیرویی را برای کمک به اوکراین اعزام نکند. این هشدار در پی گزارش‌ها درباره تجمع نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین صادر شده است.

9

دمیتری پشکوف سخنگوی کاخ کرملین گفته است اگر ناتو به هشدار روسیه توجه نکند این کشور تدابیری دیگری پیش خواهد گرفت. درگیری‌های پراکنده و سبک میان نیروهای اوکراین و گروه‌های جدایی‌طلب حامی روسیه در جریان بوده است.

خروج ال‌جی از بازار گوشی‌های هوشمند

به گزارش یورونیوز،  شرکت تولید محصولات الکترونیکی ال‌جی قصد دارد از بازار تولید گوشی‌های هوشمند خارج شود و کارمندان این بخش را به سایر واحدهای تجاری خود منتقل کند. ال جی پس از تحمل خسارت هنگفت در این بخش در سال ۲۰۱۵ تلاش کرد واحد ارتباطات موبایلی خود را، که واحد تولید گوشی‌های هوشمند را تحت نظر دارد، بفروشد. گفته می‌شود ال‌جی در این باره مذاکراتی با خریداران علاقه‌مند نظیر شرکت وین‌گروپ ویتنام داشته، اما این گفتگوها در نهایت به توافق منجر نشده است.

3

گفته می‌شود این تصمیم به صورت رسمی روز ۵ آوریل به هیئت مدیره ال‌جی ابلاغ خواهد شد. مقامات رسمی ال‌جی هنوز از تایید رسمی این خبر خودداری کرده‌اند. درحالی که ال‌جی در زمینه بازار فروش گوشی‌های همراه با مشکل مواجه است با این حال ارزش سهام این شرکت بالا رفته است چرا که با توجه به همه‌گیری کرونا و در خانه ماندن بیشتر افراد، استفاده مردم از لوازم خانگی و تلویزیون افزایش یافته است. بازارهایی که در آن ال‌جی به عنوان تولید‌کننده‌ای سرشناس شناخته می‌شود.

ال‌جی در سال‌های اخیر به تدریج حضور خود را در فناوری‌های نوظهور همچون خودروهای برقی و اجزای داخلی آن‌ها همچون قطعات موتور و شارژرها متمرکز کرده است. پاره‌ای از گمانه‌زنی‌ها حاکی از نقش ال‌جی در تولید محصول خودروی برقی شرکت اپل است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شود.

افزایش اشتغال در آمریکا در ماه مارس

به گزارش بی‌بی‌سی، در حالی‌که واکسیناسیون در آمریکا ادامه دارد و چشم‌انداز اقتصادی در این کشور تا حدی بهبود یافته، نرخ اشتغال در ماه مارس شاهد افزایش بوده است. در این ماه ۹۰۰ هزار نفر به تعداد شاغلان ایالات متحده اضافه شد که دلیل آن عمدتا بازگشایی رستوران‌ها، مدارس، بارها و پروژه‌های ساختمانی بوده است.

6

این بالاترین نرخ افزایش اشتغال در آمریکا از ماه اوت تا کنون بوده که نرخ بیکاری را در ماه مارس به ۶ درصد کاهش داده است؛ نرخ بیکاری در آمریکا در ماه فوریه 6.2 درصد بود؛ البته هنوز این نرخ بسیار کم‌تر از دوران پیش از شروع همه‌گیری کروناست. بهار سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های مرتبط با کووید-۱۹ حدود ۲۰ میلیون شغل در این کشور از دست رفت.

تزریق دوز دوم مادرنا و فایزر به جای آستروزنکا در آلمان

دویچه‌وله گزارش داده،  در پی تزریق واکسن آستروزنکا در بریتانیا،  ۳۰ مورد لخته خون مشاهده شده است. اداره امور دارویی بریتانیا در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که این رقم ۲۵ مورد بیشتر از آن چیزی است که پیش از این ثبت شده بودند. با این حال این اداره نظارت دارویی بریتانیا معتقد است که فواید واکسن آسترازنکا بیش از مضرات آن است و می‌گوید،  خطر ابن‌که شکلی ویژه از لخته‌های وریدی خون در مغز ایجاد شود بسیار ناچیز است.

4

کمیسیون دائمی واکسیناسیون آلمان (استیکو( نیز در این شرایط توصیه کرده تا اطلاع ثانوی افراد زیر ۶۰ سال که دوز اول آستروزنکا را تزریق کرده‌اند، برای دوز دوم می‌توانند یکی از دو واکسن فایزر− بیون‌تک یا مدرنا را تزریق کنند.  در پی افزایش گزارش‌هایی از مواردی از لخته شدن خون در مغز بعضی از افراد در پی تزریق این واکسن و همچنین پایین آمدن پلاکت خون آن‌ها، دولت هلند هم استفاده از واکسن استرازنکا را برای افراد زیر شصت سال به حالت تعلیق درآورده است.

حمایت آلمانی‌ها از تشدید محدودیت‌های کرونایی

هم‌چنین دویچه‌وله گزارش داده، بنا بر تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، اکثریت شهروندان آلمان برای مقابله مؤثرتر با همه‌گیری کرونا خواهان ‌تشدید محدودیت‌ها هستند و تنها اقلیت اندکی از شهروندان این کشور از عملکرد دولت مرکزی و دولت‌های ایالتی راضی هستند.

5

در زمان آغاز پاندمی در سال گذشته میلادی نزدیک به ۸۰ درصد از شهروندان آلمان از عملکرد دولت مرکزی و دولت‌های ایالتی راضی بودند. این در حالی است که طبق آخرین نظرسنجی، این میزان به ۱۹ درصد سقوط کرده است. به عبارتی دیگر، از هر پنج شهروند آلمان، چهار شهروند ناراضی هستند.

تنها ۲۴ درصد از شرکت‌کنندگان در تازه‌ترین نظرسنجی محدودیت‌های وضع‌شده برای مقابله با کرونا را کافی می‌دانند. دو سوم شهروندان آلمان خواهان تشدید محدودیت‌های کرونایی هستند.

بیشترین انتقاد شهروندان در آلمان متوجه عملکرد دولت مرکزی و دولت‌های ایالتی در ارتباط با مدیریت بحران و کمپین واکسیناسیون است. تنها ۱۵ درصد از پرسش‌شوندگان از این عملکرد ابراز رضایت کرده‌اند. طبق این نظرسنجی، میزان نارضایتی شهروندان از عملکرد دولت در ارتباط با تست‌های سریع ۶۳ درصد، کمک به شرکت‌ها و شاغلان آزاد ۶۵ درصد و ساماندهی فعالیت مدارس در دوران پاندمی حتی ۷۴ درصد است. ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند، در مورد اینکه چه چیز مجاز و چه چیزی ممنوع است، احساس سردرگمی می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید