سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

مردِ هسته ای در راه ایران /رقابت اقتصادی عربستان و امارات /بازهم شکایت از ترامپ

کدخبر: ۳۹۳۶۱۸
با اعلام وصول نامه ایران برای ترک تعهدات داوطلبانه پروتکل الحاقی، رافائل گروسی درصدد سفر به ایران است. آنتونی بلینکن بر باز بودن باب دیپلماسی با ایران سخن گقت.
مردِ هسته ای در راه ایران /رقابت اقتصادی عربستان و امارات /بازهم شکایت از ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز، شکایت رئیس کمیته امنیت مجلس نمایندگان از ترامپ، گسترش فعالیت‌های ناتو در خاورمیانه، تصویب لایحه مقابله با جدایی‌طلبی و رادیکالیسم اسلامی در فرانسه، واکسیناسیون دیرهنگام در ژاپن، لغو محدویت‌های کرونایی هلند به حکم دادگاه و محکومیت حملات راکتی اربیل سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

شکایت رئیس کمیته امنیت مجلس نمایندگان از ترامپ

به گزارش رویترز، بنی تامپسون، از نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا شکایتی را علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده و وکیل او، رودی جولیانی، تنظیم کرد و آن‌ها را به توطئه برای ایجاد آشوب در کشور و حمله به کنگره تنظیم می‌کند.

7

این دعوای حقوقی توسط تامپسون، که ریاست کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، در یکی از دادگاه‌های واشینگتن ثبت شده است. دراین شکایت ذکر شده شورش علیه کنگره در نتیجه اقدامات به دقت برنامه‌ریزی‌ شده و هماهنگی ترامپ، جولیانی و گروه‌های افراطی نظیر پراود بویز (پسران مغرور) شکل گرفته است.

گسترش فعالیت‌های ناتو در خاورمیانه

به گزارش رویترز، ناتو قصد دارد فعالیت‌های خود در خاورمیانه را گسترش دهد و به همین سبب به دنبال تقویت شرکای اروپایی در عراق و افغانستان است. بر اساس این گزارش، وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو قصد دارند ماموریت‌های آموزشی خود را در عراق و افغانستان تمدید کنند؛ اقدامی که باعث تقویت حضور نظامی این اتحاد نظامی در منطقه خاورمیانه می‌شود.

6

قرار است وزرای دفاع این کشورها در نشست دو روزه خود که از امروز چهارشنبه بصورت آنلاین برگزار می‌شود، در این باره تصمیم گیری کنند. این اولین نشست اعضای ناتو با دولت جدید ایالات متحده نیز محسوب می‌شود و قرار است در چهارچوب آن ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مجموعه پیشنهاداتی را برای تقویت دوباره حضور ناتو در عراق و افغانستان، آن هم پس از چهار سال روابط غیرمنسجم با دولت ترامپ، ارائه دهد.

تصویب لایحه مقابله با جدایی‌طلبی و رادیکالیسم اسلامی در فرانسه

به گزارش یورونیوز، پارلمان فرانسه کلیات لایحه‌ای موسوم به جدایی‌طلبی را به تصویب رساند که بر اساس آن قرار است ضمن تقویت بنیان‌های سکولاریسم با جریان‌ها و رویکردهای منتسب به افراط‌گرایی اسلامی به شدت برخورد شود.این لایحه که پیش‌تر با انتقادهای زیادی مواجه شده بود برای آنکه نظر مساعد اغلب نمایندگان پارلمان فرانسه را جلب کند از «جدایی‌طلبی» به «تقویت احترام به ارزش‌ها و اصول جمهوری» تغییر نام داده شد.

11

امانوئل ماکرون برای نخستین بار اکتبر سال گذشته از تهیه و تدارک این لایحه سخن به میان آورد. رئیس جمهوری فرانسه طی سخنانی تاکید کرد که اسلام در کشورش باید از «نفوذ خارجی» خارج شود و تاکید کرد که برای مقابله با آنچه وی «جدایی‌طلبی مذهبی» خواند طرحی مدون در نظر گرفته است. وی به خصوص به سیستم آموزش و تربیت امام‌های مساجد و وعاظ مذهبی درکشورش اشاره کرد و گفت که این سیستم باید با توجه به ارزش‌های حاکم بر جمهوری فرانسه مورد بازنگری قرار گیرد و از نفوذ خارجی آزاد شود.

لایحه‌ای که با نام جدید اما محتوای پیش‌تر ارائه شده مورد تصویب پارلمان فرانسه قرار گرفت شامل پنجاه ماده است که در آن بویژه بر حذف هرگونه گرایش و نشان مذهبی در خدمات عمومی، مبارزه با نفرت پراکنی آنلاین،‌ تعیین چارچوبی مشخص برای آموزش و تحصیل در خانه و لزوم داشتن مجوز برای این منظور، کنترل و نظارت بیشتر بر نهاد‌ها، مراکز و انجمن‌های مذهبی، لزوم شفافیت بیشتر در نحوه عملکرد و تامین منابع مالی مراکز و نهاد‌های مذهبی، مقابله با صدور گواهینامه‌های بکارت،‌ مبارزه جدی با چند همسری و یا ازدواج‌های اجباری تاکید شده است.

این لایحه با انتقاد‌های زیادی را در میان جریان های سیاسی و کنشگران اجتماعی در فرانسه برانگیخته است. احزاب دست راستی نظیر جمهوری‌خواهان و حزب راست افراطی اجتماع ملی آنرا ناکافی می‌دانند و به خصوص در زمینه برخورد با حجاب و یا ترویج افراط‌گرایی در زندان‌ها یا دانشگاه‌ها انتقاد‌هایی جدی به آن وارد می‌کنند. در میان احزاب چپ، برخی آنرا مورد حمایت قرار می‌دهند اما اغلب جریان‌ها و گرایش‌های چپ با این لایحه مخالفند و آنرا محکوم می‌کنند. نمایندگان احزاب حامی محیط زیست موسوم به سبز‌ها این لایحه را نوعی عملیات تبلیغی و ارتباطی قلمداد می‌کنند که از دید آنها مشکلات اساسی جامعه را هدف قرار نمی‌دهد. جناج چپ افراطی به ویژه حزب موسوم به «فرانسه سرکش» معتقد است که این لایحه «بی فایده» و غیرکارآمد است و سبب انگ زدن و تحقیر مسلمانان می‌شود.

پیشنهاد سفر گروسی به ایران

به گزارش بی‌بی‌سی، در پی اعلام تصمیم جمهوری اسلامی دایر بر این که قصد کاهش قابل توجه همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را دارد، مدیر کل آژانس پیشنهاد کرده است برای حل این اختلاف به تهران سفر کند. رافائل گروسی روز سه شنبه تایید کرد که ایران به این نهاد اطلاع داده قصد دارد اجرای پروتکل الحاقی را ظرف یک هفته متوقف کند.

10

آژانس در بیانیه ای نوشت ایران روز ۱۵ فوریه به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داد که اجرای تدابیر داوطلبانه برای شفاف سازی که براساس برجام اجرا کرده بود را از روز ۲۳ فوریه متوقف خواهد کرد. آژانس در این بیانیه گفته که گروسی به رایزنی با ایران ادامه می دهد اما جزییات بیشتری ارائه نکرد.

راه دیپلماسی با ایران باز است

به گزارش بی‌بی‌سی، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه گفته است که راه دیپلماسی با ایران در ارتباط با توافق هسته ای ۲۰۱۵ درحال حاضر باز است، اما در این مورد که آیا دولت بایدن تماس مستقیمی با مقام های ایرانی داشته یا نه اظهار نظر نکرد.

12

او در پاسخ به این سوال که آیا هیچ گامی برای از سرگیری دیپلماسی به صورت مستقیم با ایران برداشته شده، به موضع رسمی جو بایدن رئیس جمهور این کشور اشاره کرد که گفته است اگر ایران دوباره مفاد برجام را اجرا کند، آمریکا هم چنین خواهد کرد. او با تکرار ادعایش مبنی بر این‌که برنامه هسته‌ای ایران به سمت اشتباهی پیش می‌رود، گفت: اگر ایران و آمریکا بخواهند دوباره وارد یک توافق هسته‌ای شوند، نیاز است بر توافقی کار شود که «مفصل‌تر و قوی‌تر از توافق اول باشد».

واکسیناسیون دیرهنگام؛ پای بازی‌های المپیک در میان است؟

به گزارش آسوشیتدپرس، ماه‌ها پس از سایر اقتصادهای بزرگ، ژاپن از روز چهارشنبه برای اولین بار تزریق واکسن‌ ویروس کرونا را به کارمندان بهداشت و درمان خود آغاز کرد. بسیاری از این متعجبند که آیا چنین روند کندی، برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی توکیو را که بدترین بیماری همه‌گیر یک قرن یک سال به تأخیر انداخته، نجات خواهد داد؟

3

علی‌رغم افزایش ابتلائات اخیر، ژاپن تا حد زیادی از فاجعه‌ای که به اقتصاد، تعاملات اجتماعی و سیستم‌های مراقبت بهداشتی سایر کشورهای ثروتمند آسیب رسانده، برکنار بوده است. با این حال در صورت لغو این بازی‌ها، سرنوشت المپیک و میلیاردها دلار را در معرض خطر  قرار می‌گیرد و همین مسئله همه‌گیری و عملیات واکسیناسیون عمومی را برای ژاپن حائز اهمیت می‌کند. ژاپنی‌ها به خوبی می‌دانند چین، که در کنترل همه‌گیری این ویروس تاکنون موفق بوده ، بازی‌های المپیک زمستانی سال آینده را برگزار می‌کند و این مسئله انگیزه برگزاری المپیک توکیو را نزد ژاپنی‌ها افزایش می‌دهد.

با این حال ژاپنی‌ها برای اجرای واکسیناسیون عمومی – که قرار است ابتدا با تزریق به کادر درمان و افراد مسن شروع و احتمالاً در اواخر بهار یا اوایل تابستان بقیه مردم را شامل شود- با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از یک سو نگرانی‌هایی در مورد کمبود واکسن های وارداتی مورد استفاده در ژاپن وجود دارد و از سوی دیگر نوعی بی‌میلی نسبت به ترزیق واکسن در میان بسیاری از مردم وجود دارد که ناشی از ترس از عوارض جانبی نسبتاً نادر است که در گذشته توسط رسانه‌ها منتشر شده است.

لغو محدویت‌های کرونایی هلند به حکم دادگاه

به گزارش آسوشیتدپرس، دادگاهی در هلند با صدور حکمی، مقررات منع‌ رفت وآمد در هلند را که از ماه پیش برای کنترل همه‌گیری ویروس کرونا توسط دولت اجرا شده بود را لغو کرد.  بر اساس این حکم، چنین قانونی ناقض آزادی است و دولت ائتلافی حاکم این حق را ندارد تا با برقراری وضعیت اضطراری، چنین تدابیر محدودکننده‌ای را برقرار کند.

4

دولت هلند در تاریخ شنبه ۲۳ ژانویه (۴ بهمن) مقررات رفت و آمد شبانه را که به هدف مبارزه با شیوع بیشتر ویروس کرونا در این کشور وضع کرده بود تا سه شنبه ۲ مارس (۱۲ اسفند) تمدید کرده است. بر پایه این مقررات، رفت و آمد بدون مجوز افراد از ساعت ۹ شب تا ۴ و نیم صبح ممنوع است.

آغاز رقابت اقتصادی عربستان و امارات

به گزارش یورونیوز،  با اعلام وزیر دارایی عربستان سعودی، دولت این کشور از سال ۲۰۲۴ میلادی، از واگذاری پروژه به آن دسته از شرکت‌های خارجی که دفاتر منطقه‌ای خود را به این کشور منتقل نکرده‌‌اند، امتناع خواهد کرد. به گفته محمد الجَدان، وزیر دارایی این کشور، این تصمیم با هدف تشویق شرکت‌های خارجی برای افتتاح دفتر دائمی در عربستان اتخاذ شده و الا تمامی شرکت‌های بین‌المللی فعال در این کشور همچنان می‌توانند آزادانه با بخش خصوصی عربستان همکاری کنند. او افزود: «با وجود این که عربستان دارای بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه است، ولی تنها ۵ درصد از مقرهای منطقه‌ای شرکت‌های بین‌المللی در این کشور واقع شده است».

8

شرکت‌های خارجی سال‌هاست که ترجیح می‌دهند دفاتر منطقه‌ای خود را در امارات عربی متحده مستقر کنند و پروژه‌های منطقه‌ای خود را از این مقرها هدایت و مدیریت کنند. با این حال، وزیر دارایی عربستان سعودی ضمن اذعان به مزیت رقابتی امارات به عنوان قطب تجاری منطقه، ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند از این پس رقابتی سالم را برای ایفای نقش مکمل در توسعه اقتصادی منطقه ایفا کنند.

در همین حال، خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که ۲۴ شرکت خارجی از جمله پپسی و تیم هورتونز از اوایل ماه جاری میلادی درخواست‌های خود را برای افتتاح دفاتر منطقه‌ای در عربستان سعودی ارائه کرده‌اند.

چوب حراج آدیداس بر ریباک

به گزارش دویچه‌وله، تلاش‌های پانزده ساله کمپانی آلمانی آدیداس برای سازماندهی دوباره شرکت ریباک و سودآورکردن تولیدات آن با شکست روبرو شد و این کمپانی از فروش شرکت زیرمجموعه خود، ریباک خبر داده است. آدیداس در سال ۲۰۰۶ برای تقویت موضع خود در بازارهای جهانی در مقابل نایکی، شرکت زیان‌ده ریباک را در آمریکا به قیمت ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو خریداری کرده بود.

9

آدیداس در گزارش خود نوشته در چارچوب تدوین برنامه استراتژیک پنج ساله، بررسی وضعیت ریباک و آلترناتیوی برای آن به اتمام رسید و ما به این نتیجه رسیدیم که روند فروش این مارک آمریکایی را آغاز کنیم. زمزمه فروش ریباک از ماه اکتبر سال گذشته شنیده می‌شد. فایننشال تایمز در ماه نوامبر از علاقه‌مندی دو شرکت سرمایه‌گذاری پرمیرا و تریتون برای خرید ریباک خبرداده بود.

ریباک در سال ۱۸۹۵ توسط جی. دبیلو. فاستر و با نام «جی. دبلیو. فاستر اند سانز» در شهر بولتون بریتانیا تأسیس شد. جو و جف فاستر؛ نوه‌های او در سال ۱۹۵۸ نام شرکت را به ریباک تغییر دادند که از تلفظ آفریقایی واژه رباک  که نوعی غزال آفریقایی است گرفته شده‌. دفتر مرکزی ریباک در شهر کانتون، واقع در ایالت ماساچوست آمریکا قرار دارد.

محکومیت حملات راکتی اربیل

به گزارش العربیه، وزرای خارجه ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا در بیانیه‌ای مشترک با شدیدترین عبارت‌ها حملات موشکی دوشنبه شب به اربیل عراق و فرودگاه بین‌المللی این شهر را به شدت محکوم کردند. در این بیانیه مشترک آمده است که دولت‌های امضا کننده از تحقیقات عراق با هدف مجازات عاملان این حملات، حمایت خواهند کرد.

13

وزرای خارجه کشورهای امضا کننده بیانیه به خانواده‌های قربانیان حملات اربیل و مردم عراق تسلیت عرض کردند. وزرای خارجه این کشورهادر پایان این بیانیه تاکید کردند « ما اتفاق نظر داریم که در رسیدگی به حملات به افراد و تاسیسات ایالات متحده آمریکا و ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، چشم‌پوشی نخواهد شد».

بر اساس گزارش برخی رسانه‌های خبری در منطقه، گروه تازه تأسیس «اولیاء دم» ، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. این گروه در پی انتشار خبر حمله به فرودگاه اربیل اعلام کرد که «اشغالگران آمریکایی» در وجب به وجب خاک عراق، حتی در کردستان، از حملاتشان مصون نخواهند بود. جمهوری اسلامی ایران نیز با محکوم کردن حمله راکتی به اربیل در اقلیم کردستان عراق، «تلاش‌های مشکوک» برای انتساب این حمله را به تهران محکوم کرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید