سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

حمله اسرائیل به کشتی ایرانی؟ /بایدن بدنبال توافق جامع تر با ایران

کدخبر: ۴۰۳۸۵۴
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد که دولت جو بایدن در پی رسیدن به توافقی جامع‌تر و طولانی‌تر از برجام است، توافقی که تمام فعالیت‌های ایران اعم از اتمی و منطقه‌ای را دربر بگیرد.
حمله اسرائیل به کشتی ایرانی؟ /بایدن بدنبال توافق جامع تر با ایران

به گزارش اقتصادنیوز، مذاکرات برجامی در وین، حمله به کشتی ایرانی در دریای سرخ، شرط حقوق بشری اروپا برای بهبود رابطه با ترکیه، درخواست تسریع عضویت اوکراین در ناتو، هشدار روسیه نسبت به تحریم نظامیان میانمار، اعلام اولویت‌های کابینه نتانیاهو، چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان در گزارش صندوق بین المللی پول، استقبال از تعیین حداقل نرخ جهانی مالیات بر شرکت‌ها و واکسیناسیون عمومی در آمریکا از دو هفته آینده سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم روز گذشته تشکیل داده‌اند.

عدم جدیت ایران در مذاکرات برجامی؟

به گزارش بی‌بی‌سی، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با حضور کشورهای عضو توافق هسته ای برجام با هدف رفع تحریم های ایران و بازگشت این کشور به محدودیت های اتمی در وین پایان یافته است و طرفین جهت ادامه رایزنی ها در سطح کارشناسی توافق کردند. براساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته ای تشکیل می‌شود. بر این اساس طرفین توافق کرده اند ادامه گفت و گوها در خصوص رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای را در روز جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ (نهم آوریل) در وین از سر بگیرند.

0

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دور نخست مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام در وین را «یک گام سازنده و رو به جلو» خواند، اما از اقدام ایران در طرح «خواسته‌های حداکثری» در این مذاکرات انتقاد کرد. او تصریح کرد که در این مذاکرات آمادگی ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی‌اش مشخص خواهد شد و این که آمریکا نیز باید چه اقداماتی برای بازگشت به این توافق انجام دهد.

نبیلا مسرالی سخنگوی کمیسیون اروپا هم گفته « اتحادیه اروپا متعهد به بازگرداندن برجام به مسیر خودش است». میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش هم در سخنانی موضع آمریکا در مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای ایران را «متعادل» توصیف کرده و افزود که تیم  آمریکا به صورت فعال در تلاش است تا بفهمد چه خبر است. اما به گفته ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین آمریکا مسئول تنش‌های کنونی موجود پیرامون برجام است وخروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای موجب بحران در برجام شد. توافق هسته‌ای اکنون  در برهه حساسی قرار دارد و چین از هرگونه نشست برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت ایران به تعهداتش  استقبال می‌کند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد تاکید کرد که دولت جو بایدن در پی رسیدن به توافقی جامع‌تر و طولانی‌تر از برجام است، توافقی که تمام فعالیت‌های ایران اعم از اتمی و منطقه‌ای را دربر بگیرد. مالی در این مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، تاکید کرده است که پافشاری ایران بر لغو تمام تحریم‌ها پیش از بازگشتن ایران از عدول از برجام تنها یک معنا خواهد داشت:‌ این که ایران در وعده بازگشت به برجام جدی نیست.

در همین رابطه چهار سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، ضمن ابراز مخالفت با هر اقدام احتمالی واشنگتن در لغو تحریم‌های ایران و بازگشت به توافق هسته‌ای، از بایدن خواستند برای مشخص کردن راه پیش‌رو با کنگره همکاری کند. جیمز اینهوف، مارکو روبیو، پت تومی و تاد یانگ در نامه خود برجام را «توافقی بسیار مشکل‌دار» خواندند که امنیت ملی ایالات متحده را تضعیف می‌کند و گفتند واشنگتن نباید برای ورود به این توافق تحریم‌ها را، که اهرم فشاری بسیار مهم علیه حکومت ایران هستند، لغو کند. این سناتورها با رد اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، مبنی بر اینکه سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی شکست خورده، گفتند تحریم‌ها باید به عنوان اهرم فشاری برای رسیدگی به «همه جنبه‌های رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران» استفاده شوند.

حمله اسرائیل به کشتی ایرانی؟

العربیه از «حمله» عوامل ناشناس به یک فروند «کشتی سپاه پاسداران» در دریای سرخ در نزدیکی سواحل یمن شامگاه سه‌شنبه خبر داده است. بر اساس این گزارش کشتی ساویز به دلیل انفجار مین‌های چسبان در بدنه کشتی دچار آسیب شده است. کشتی ساویز در چند سال گذشته در دریای سرخ به منظور پشتیبانی از تکاورهای ایرانی که به ماموریت اسکورت شناورهای تجاری اعزام می‌شوند مستقر بوده است.‎

8

در شرایطی که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در واکنش به حادثه کشتی «ایران ساویز» مدعی شد که اطلاعی در این باره ندارد و با رد هرگونه نقش نظامیان آمریکایی در این حادثه تاکید کرد که هیچ یک از نیروهای آمریکایی در حمله به این کشتی نقشی نداشته‌اند، اما نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که اسرائیل، آمریکا را مطلع کرده است که به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ حمله کرده است. به ادعای این گزارش مقامات اسرائیلی گفته‌اند این حمله در واکنش به اقدام ایران در حمله به کشتی‌های اسرائیلی صورت گرفته است.

در چنین شرایطی پایگاه خبری آکسیوس هم گزارش داده، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، قرار است یک‌شنبه، ۱۱ آوریل، به اسرائیل سفر کند تا درباره موضوعاتی از جمله ایران، سوریه، لبنان و سایر مسائل منطقه‌ای با مقامات این کشور گفت‌وگو کند. این اولین سفر یک مقام کابینه بایدن به خاورمیانه خواهد بود.

شرط حقوق بشری اروپا برای بهبود رابطه با ترکیه

به گزارش یورونیوز، در پس سفر اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا، به ترکیه و  دیدار با رجب طیب اردوغان، مقامات اروپایی از اهمیت «شراکت» با این کشور سخن گفتند و در عین حال خواستار بهبود کارنامه آنکارا در زمینه «رعایت حقوق بشر» و «احترام به حکومت قانون» شدند. آن‌ها پیش از این هدف از این سفر را محک عزم اردوغان برای آنچه "برگرداندن ورق" در روابط با اروپا خوانده، اعلام کرده بودند.

1

به گفته آن‌ها رعایت حقوق بشر  یکی از شرط‌های بروکسل برای بهبود رابطه با آنکارا است. آن‌ها هم‌چنین از ایجاد «فضای باثبات و امن» در رابطه ترکیه با قبرس و یونان به عنوان یکی دیگر از شروط بروکسل برای رابطه نزدیک تر با آنکارا یاد کردند. ضمن آن‌که آن‌ها تاکید کردند که ترکیه با توجه به نقشی که در پذیرش پناهجویان ایفا کرد «شریکی مهم» برای این اتحادیه است.

درخواست تسریع عضویت اوکراین در ناتو

به گزارش یورونیوز، ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، از ناتو خواست تا روند عضویت این کشور در  سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، را سرعت بخشد. زلنسکی، این کار را تنها راه پایان جنگ با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه عنوان کرده است. رییس‌جمهوری اوکراین ، این درخواست را در تماسی تلفنی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مطرح کرد. زلنسکی همچنین از ناتو خواست تا حضور نظامی قوی‌تری در منطقه دریای سیاه داشته باشد.

4

همزمان جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه خود به این موضوع اشاره کرد و گفت که اوکراین آرزوی دیرینه‌ای برای عضویت در ناتو داشته و دولت بایدن نیز در این مورد با اوکراین گفت‌وگوهایی کرده است. ساکی همچنین گفت که آمریکا حمایت‌کننده جدی اوکراین بوده اما عضویت این کشور در ناتو تصمیمی است که اتخاذ آن به عهده این سازمان است. در مقابل، دولت روسیه نزدیک شدن اوکراین به ناتو و درخواستش برای عضویت در ناتو را باعث تشدید درگیری‌ها در منطقه دونباس دانست، جایی که در روزهای اخیر شاهد افزایش خشونت‌ها بوده است.

در همین حال، دبیرکل ناتو نیز در توییتی، با ابراز نگرانی‌ جدی از فعالیت‌های نظامی روسیه در مناطق مرزی و در درون خاک اوکراین، تاکید کرده که ناتو قاطعانه از حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی این کشور حمایت می‌کند و به همکاری نزدیک خود با این کشور متعهد است.  اوکراین هفته گذشته روسیه را متهم کرد که هزاران نفر از نیروهای نظامی‌اش را در مرزهای شمالی و شرقی خود و شبه جزیره کریمه مستقر کرده است. روسیه در مقابل، گفته که این فعالیت‌ها، کشوری را تهدید نمی‌کند.

هشدار روسیه نسبت به تحریم نظامیان میانمار

به گزارش دویچه‌وله، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که تهدید و فشار علیه حاکمان نظامی میانمار نتیجه‌ای بسیار خطرناک به بار می‌آورد. به گفته روسیه، چنین اقداماتی ممکن است میانمار را به یک جنگ داخلی گسترده سوق دهد.

2

این موضع روسیه در شرایطی صورت گرفته که تا کنون بیش از ۵۵۰ نفر در جریان تظاهرات نسبت به وقوع کودتا در این کشور جان خود را از دست داده و هزاران نفر بازداشت شده‌اند. روسیه اعلام کرده که روابط خود با میانمار را گسترش خواهد داد. الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه و چند مقام ارشد دیگر این کشور هفته گذشته در مراسم رژه نظامی کودتاگران میانمار شرکت کردند.

مقابله با ایران، اولویت کابینه نتانیاهو

رئوون ریولین رئیس جمهوری اسرائیل دو هفته پس از انتخابات پارلمانی که برنده قطعی نداشت، بنیامین نتانیاهو را در شرایطی مکلف به تشکیل دولت جدید کرد که در فاصله نه چندان دور از ساختمان‌های ریاست جمهوری و نخست وزیری اسرائیل، محاکمه بنیامین نتانیاهو در دادگاه استان اورشلیم در جریان است.

3

ریولیون گفته که آگاه است محاکمه بنیامین نتانیاهو، در محول کردن وظیفه تشکیل دولت جدید به رهبر حزب لیکود، شاید نامناسب باشد اما او «چاره‌ای ندارد جز آن که به بخت احتمال تشکیل دولت از سوی سیاستمداری که شاید توان بیشتری برای انجام این وظیفه دارد، توجه کند». در واکنش به این مسئله یائیر لاپید، رهبر حزب میانه رو یش عتید گفت: «رئیس جمهوری وظیفه قانونی خود را انجام داد و چاره‌ای نداشت، اما محول کردن تشکیل دولت به بنیامین نتانیاهو، لکه ننگی بر پیشانی اسرائیل است». به عقیده او این «رسوایی شرم‌آور»، اسرائیل را به عنوان کشوری که از قانون‌مداری به دور است، جلوه خواهد داد.

اما بنیامین نتانیاهو در دیدار با اعضای حزب لیکود مدعی شد که می‌خواهد یک کابینه قدرتمند و اهل عمل برای همه شهروندان اسرائیل تشکیل دهد و نه یک کابینه فلج. او از «ذخیره واکسن کرونا در اسرائیل»، «بازسازی اقتصاد پس از همه گیری کرونا» و «مقابله با ایران به عنوان دشمن بزرگ» به عنوان اولویت‌های کاری‌اش در آینده نام برد.

چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که جهان در سال جاری میلادی به دنبال کارزار واکسیناسیون در برابر بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» و اجرای طرح‌های محرک اقتصادی در کشورهای مختلف بیشترین رشد اقتصادی طی سه دهه اخیر را تجربه خواهد کرد. این نهاد در گزارش خود پیش بینی‌اش از میزان رشد اقتصادی جهان در سال 2021 را که در ماه ژانویه ۵.۵ درصد بود به ۶ درصد افزایش داده است. این رقم بیشترین میزان رشد اقتصادی از زمان ثبت آمارهای صندوق بین‌المللی پول در سال ۱۹۸۰ است.

6

در گزارش صندوق بین‌المللی پول، مستقر در واشنگتن، همچنین پیش‌بینی شده است که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ به ۴.۴ درصد خواهد رسید. این در حالی است که این نهاد در ماه ژانویه رشد ۴.۲ درصدی را برای سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرده بود.

اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول بر این باور هستند که اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا ۳.۳ درصد کوچک شد. این رقم به این معنا است که جهان طی سال گذشته بدترین بحران رکود اقتصادی را از زمان ثبت آمارهای صندوق بین‌المللی پول تجربه کرد. پیش از این احتمال داده می‌شد که اقتصاد جهان طی سال ۲۰۲۰ به جای ۳.۳ درصد، ۳.۵ درصد کوچک شده است. به گفته اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول بحران اقتصادی سال گذشته در صورت عدم اختصاص کمک‌های گسترده اقتصادی به شرکت‌ها و مصرف کنندگان می‌توانست «سه برابر» بدتر از آنچه روی داد باشد.

استقبال از تعیین حداقل نرخ جهانی مالیات بر شرکت‌ها

به گزارش یورونیوز، پیشنهاد جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا برای تعیین حداقل نرخ جهانی مالیات بر شرکت‌ها با استقبال کمیسیون اروپا و وزرای دارایی و اقتصاد آلمان و فرانسه مواجه شد؛ توافقی اولیه در آستانه برگزاری نشست وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه بیست. اولاف شولتز، وزیر دارایی آلمان، روز سه‌شنبه، گفت که آلمان پیشنهاد ایالات متحده را «یک گام بسیار بزرگ رو به جلو» می‌داند. همچنین برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه نیز با ابراز امیدواری نسبت به حصول «یک توافق جامع بین‌المللی در مورد مالیات» و خواستار «استفاده از این فرصت تاریخی» شد.کمیسیون اروپا نیز از اظهارات خانم یلن را موجب ایجاد «انگیزه‌های تازه برای رسیدن به یک راه حل جهانی» توصیف کرد.

10

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه خواستار هماهنگی بیشتر کشورها در نرخ مالیات بر شرکت‌های بزرگ و چندملیتی شده بود. خانم یلن تاکید کرده بود که باید به رقابت کشورهای جهان برای جذب شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری به قلمرو خود از طریق کاهش نرخ مالیات‌ بر شرکت‌ها پایان داد و وجود یک فضای رقابتی و نوآورانه را در عرصه اقتصاد جهانی تضمین کرد. وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین از آمادگی کشورش برای همکاری با کشورهای عضو گروه بیست برای تعیین حداقل نرخ مطلوب مالیات بر شرکت‌ها خبر داد. وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد بزرگ جهان روز چهارشنبه(۷ آوریل) نشستی مجازی را برگزار خواهند کرد.

مذاکرات اولیه برای تعیین حداقل نرخ مالیات بر شرکت‌ها که پاییز گذشته و تحت نظارت سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی(OECD) برگزار شد، با مخالفت دولت وقت آمریکا به شکست انجامید. با این حال، مقامات این سازمان امیدوارند که نشست بعدی در این خصوص که ۹ و ۱۰ ژوئیه آینده برگزار خواهد شد با توجه به ابراز تمایل دولت جو بایدن به نتیجه نهایی منجر شود.

واکسیناسیون عمومی در آمریکا از دو هفته آینده

به گزارش رویترز، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که از آغاز کار دولت او، ۱۵۰ میلیون دوز واکسن در آمریکا تزریق شده است. بایدن در سخنرانی خود به فرمانداران ایالت‌های آمریکا اعلام کرد که واکسینه کردن افراد بالای ۱۶ سال را از روز ۱۹ آوریل شروع کنند که دو هفته زودتر از مهلت تعیین شده است.

در ارتباط با مسئله واکسن کرونا، مارکو کاوالری، مسئول سیاست‌گذاری واکسیناسیون در آژانس دارویی اروپا (EMA) ارتباط بین تزریق واکسن کرونای آسترازنکا و لخته شدن خون در عروق برخی واکسینه‌شدگان را تأیید کرد. به  گفته او: «به عقیده من، ما اکنون می‌توانیم بگوییم، روشن است که ارتباطی میان این موارد و تزریق این واکسن وجود دارد.» او در عین حال افزود: «با این همه ما هنوز نمی‌دانیم که این واکنش به چه دلیلی ایجاد می‌شود.»

9

دویچه‌وله هم خبر داده که افرادی ناشناس مرکز آزمایش کرونا در منطقه تیرگارتن برلین را به آتش کشیدند.  پلیس برلین گفت آثار حمله آتش‌سوزی و سایر خسارت‌های مالی توسط یک کارمند مرکز آزمایش کرونا کشف شده است. یک چادر و همچنین یک کانتینر محل تست کرونا آسیب دیده است. پیش از این در هلند در نزدیکی یک محل واکسیناسیون که متعلق به وزارت بهداشت این کشور بوده یک حادثه انفجاری رخ داد. بر خلاف هلند، تا کنون هیچ "حمله مهمی" به مراکز تست و یا واکسیناسیون در آلمان انجام نگرفته است. گفته می‌شود در اوایل مارس سال جاری افرادی ناشناس در لندشوت بایرن سعی کردند یک غرفه مرکز واکسیناسیون و تست کرونا را به آتش بکشند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید