سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

موضع سازنده ایران در برجام /ابتلای رئیس‌جمهور پس از تزریق اسپوتنیک‌وی

کدخبر: ۴۰۳۱۱۹
در شرایطی که رابرت مالی از قصد آمریکا برای لغو تحریم‌هایی که با توافق [هسته‌ای] منطبق نیستند سخن گفته، عباس عراقچی هر گونه گفت‌وگوی مستقیم میان ایران و آمریکا در وین را رد کرده و از عدم پذیرش پیشنهاد گام به گام با آمریکا سخن گفته است.
موضع سازنده ایران در برجام /ابتلای رئیس‌جمهور پس از تزریق اسپوتنیک‌وی

به گزارش اقتصادنیوز، تاکید بر موضع سازنده ایران در مذاکرات برجام، اعتراضات سراسری در بریتانیا علیه قانون جدید، بازداشت ولی‌عهد سابق اردن، اعلام حمایت گروه‌های شورشی از اعتراضات مردمی، توافق آمریکا و ترکیه بر سر نشست استانبول و رژه فراعنه در خیابان‌های قاهره و ابتلای رئیس‌جمهور ارژانتین به کرونا پس از تزریق اسپوتنیک‌وی سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته تشکیل داده‌اند.

تاکید بر موضع سازنده ایران در مذاکرات برجام

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی برگزاری نشست مجازی روز جمعه میان ایران و کشورهای عضو برجام، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه از دولت ایران خواسته است در جریان مذاکرات هفته آینده با قدرت ها در وین سازنده عمل کند. لودریان در تماس خود با محمد جواد ظریف وزیر خارجه از شروع مباحثات قریب الوقوع در وین در مورد برجام استقبال کرد و از ایران خواست کارهایی که باید برای بازگشت کامل به توافق انجام شود را طی هفته های آیند شناسایی کند. او در این تماس هم‌چنین از تهران خواست از نقض بیش‌تر برجام خودداری کند.

1

این تماس در شرایطی صورت گرفته که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، در آستانه سفر به وین برای شرکت در نشست روز سه‌شنبه که با حضور هم‌زمان نماینده آمریکا و کشورهای عضو برجام برگزار می‌شود، گفت: «هیچ‌گفت ‌وگوی مستقیمی با آمریکا نداریم، گفت‌وگوهای ما در وین درباره برداشته شدن تحریم‌ها، اقداماتی که آمریکا باید ابتدا انجام دهد و راستی‌آزمایی شود، کاملا فنی است». او همچنین تاکید کرده که «هیچ پیشنهاد گام به گام با آمریکا، نه داریم و نه قبول می‌کنیم»

عراقچی در شرایطی چنین سخنانی را اظهار داشته که سی‌ان‌ان روز گذشته به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی خبر داده بود رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، هدایت تیم آمریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است روز سه‌شنبه در وین اتریش برگزار شود را بر عهده خواهد داشت. او در روزهای اخیر در گفت‌وگو با پی‌بی‌اس نیوز با اشاره به قصد آمریکا برای بازگرداندن ایران به تعهدات خود در برجام گفته بود آمریکا می‌داند برای بازگشت به تعهدات باید تحریم‌هایی را که با توافق [هسته‌ای] منطبق نیستند لغو کند.

اعتراضات سراسری در بریتانیا علیه قانون جدید

به گزارش رویترز، شهرهای مختلف بریتانیا روز شنبه صحنه اعتراضات علیه قانون پیشنهادی جدیدی بود که به پلیس قدرت بیش‌تری برای مهار اعتراضات می دهد. قانون پیشنهادی «پلیس، جرم، صدور حکم، و دادگاه‌ها» شدت‌تدابیری را که افسران پلیس می‌توانند برای پراکنده کردن اعتراضات اتخاذ کنند، افزایش می‌‌دهد و سبب نگرانی فعالان نسبت به احتمال استفاده از این تدابیر برای مهار اعتراضات شده است. این لایحه از سوی دولت محافظه‌کار بوریس جانسون به پارلمان بریتانیا تحویل شده است. فعالان اجتماعی و به‌ویژه اعضای جنبش‌های «جان سیاهان اهمیت دارد» و «شورش علیه انقراض» می‌گویند هدف این لایحه بازگذاشتن دست پلیس برای سرکوب بی‌هزینه‌تر معترضان است.

2

این طرح ماه گذشته میلادی به پارلمان بریتانیا عرضه شد و از زمان طرح آن تاکنون اعتراضات پراکنده ای در بریتانیا علیه آن صورت گرفته است. در شهر بریستول، واقع در جنوب غرب انگلستان، اعتراضات به خشونت کشیده شد و افسران پلیس و یک پاسگاه با آجر و بطری های شیشه ای مورد حمله قرار گرفت و یک خودروی پلیس نیز به آتش کشیده شد.

بازداشت ولی‌عهد سابق اردن

به گزارش آسوشیتدپرس، ولیعهد سابق اردن به همراه چندین تن از دیگر اعضای خانواده سلطنتی و مقامات سابق این کشور به اتهام تلاش برای اقدام به کودتا علیه ملک عبدالله، پادشاه اردن، بازداشت شدند. بر اساس این گزارش افراد بازداشت‌شده منتسب به شبکه‌ای هستند که گفته می‌شود در راس آن شاهزاده حمزه بن حسین، برادر ناتنی ملک عبدالله قرار دارد، که ۱۶ سال قبل از مقام ولیعهدی کنار گذاشته شده بود.

3

ارتش اردن اگرچه گزارش‌ها درباره بازداشت شاهزاده حمزه را تکذیب کرده، اما به گفته مقامات امنیتی منطقه و اروپا ولیعهد سابق اردن تحت بازداشت خانگی است. ویدیویی هم از این شاهزاده منتشر شده که در آن ادعا می‌کند صبح روز شنبه رئیس ستاد مشترک ارتش به دیدار وی رفته و اطلاع داده که نمی‌تواند از اقامتگاه خود خارج شود و با دیگران ارتباط داشته باشد. ولیعهد سابق اردن در ادامه این ویدیو عنوان می‌کند که بازداشت او بخشی از برنامه حکومت اردن برای سرکوب منتقدان است. وی می‌افزاید که اما او مسئول «از کارافتادگی حکومت، فساد و بی‌کفایتی» آن نیست و اکنون شرایط در کشور به جایی رسیده که هیچ کس نمی‌تواند بدون ترس از بازداشت و تهدید و آزار و اذیت دیدگاه‌های خود را بیان کند.

به دنبال این وقایع، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که دولت آمریکا به دقت گزارش‌ها درباره اردن را تعقیب می‌کند و با مقامات اردنی نیز در ارتباط بوده است. پرایس در ادامه تاکید کرد که ملک عبدالله یکی از شرکای کلیدی ایالات متحده محسوب می‌شود و حمایت کامل واشینگتن را دارد.

اعلام حمایت گروه‌های شورشی از اعتراضات مردمی

به گزارش بی‌بی‌سی، ده گروه شورشی قومیتی در میانمار اعلام کردند از معترضانی که علیه کودتای نظامی در این کشور فعالیت دارند، حمایت می‌کنند. آن‌ها درباره گسترش درگیری‌ها بین معترضان و ارتش در این کشور که مدتهاست صحنه جنگ بین گروه‌های مسلح قومی و ارتش است، ابراز نگرانی کرده‌اند. در نشستی مجازی، رهبران این گروه‌های شورشی توسل به زور در مقابل اعتراضات صلح آمیز را محکوم کرده و خواستار پاسخگویی فرماندهان ارتش شدند. 

4

نیروهای ارتش میانمار روز شنبه در جریان سرکوب معترضان به کودتای نظامیان بار دیگر به روی مردم آتش گشودند که در جریان این تیراندازی‌ها، دست‌کم پنج نفر از معترضان کشته شدند. و بدین ترتیب شمار کشته‌شدگان در جریان اعتراضات در این کشور افزون بر 557 نفر شده است که در این آمار، نام ۴۶ کودک نیز به چشم می‌خورد. لینگ اونگ، نماینده ویژه دولت خلع‌شده میانمار، در مصاحبه‌ای تلویزیونی مداخله نظامی خارجی در این کشور را تنها راه متوقف کردن کشتار غیرنظامیان از سوی ارتش میانمار دانست.

توافق آمریکا و ترکیه بر سر نشست استانبول

یک منبع معتبر به بی‌بی‌سی گفته است ترکیه، آمریکا و سازمان ملل توافق کرده‌اند که نشست «سرنوشت‌ساز» استانبول در مورد صلح افغانستان در تاریخ شانزدهم آوریل (۲۷ فروردین) برگزار شود. به گفته این منبع، این نشست برای ده روز ادامه خواهد یافت و در آن تلاش خواهد شد تا دولت افغانستان، گروه طالبان و گروه‌های مختلف سیاسی روی «آینده سیاسی» افغانستان به توافق برسند.

8

نشست استانبول یکی از مهم‌ترین نشست‌ها در مورد آینده صلح افغانستان خوانده شده که جامعه بین‌المللی انتظار دارد گروه‌های افغان در آن بتوانند بر سر پایان جنگ و «تشکیل دولت انتقالی صلح» در این کشور به توافق برسند. پیش از این و براساس توافقنامه آمریکا و گروه طالبان، باید تمامی نیروهای آمریکایی در پایان ماه آوریل از افغانستان خارج شوند اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته که خروج کامل نیروهای کشورش از افغانستان در ضرب الاجل تعیین‌شده، در اول مه سال جاری خیلی سخت خواهد بود.

رژه فراعنه در خیابان‌های قاهره

به گزارش دویچه‌وله، قاهره شامگاه شنبه شاهد «رژه طلایی فراعنه» بود. در این مراسم پرخرج و پرزرق‌وبرق ۲۲ مومیایی (۱۸ پادشاه و چهار ملکه) از موزه نئوکلاسیک مصر به نمایشگاه جدیدی انتقال یافتند که در فاصله ۵ کیلومتری محل پیشین قرار دارد.

6

السیسی رییس‌جمهور مصر از این مراسم میلیون دلاری استقبال کرده است و زاهی حواس باستانشناس مصری گفته فراعنه با اینکار هم بر امنیت مصر و هم بر اطمینان بر پایان کووید۱۹ تاکید می‌کنند و هم ( توریست‌ها) را به بازدید از مصر دعوت می‌کنند. گفته شده مومیایی‌ها در کپسول‌های نگهدارنده حاوی نیتروژن حمل شده‌اند تا به اجساد صدمه‌ای وارد نشود. السیسی با استقبال از فراعنه در موزه تمدن‌مصر صحنه‌ای شبیه سان دیدن‌او از پادشاهان تاریخ باستانی مصر را شبیه‌سازی کرد. منتقدان سیسی این‌اقدام او‌ را نمونه‌ای  از استفاده عوامفریبانه از تاریخ مصر دانسته‌اند  و هوادارانش آن را اقدامی در جهت ستایش تاریخ  این کشور قلمداد کرده‌اند.

ابتلای رئیس‌جمهور پس از تزریق اسپوتنیک‌وی

آژانس نظارت بر دارو و بهداشت در بریتانیا از هفت مورد فوت در این کشور بر اثر لخته شدن غیر معمول خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا خبر داده است. هنوز مشخص نیست که آیا لخته شدن خون پس از تزریق آسترازنکا تصادفا اتفاق می‌افتد یا واقعا از عوارض واکسن است. آژانس نظارت بر دارو و بهداشت بریتانیا تاکید کرد که منافع واکسن زدن همچنان بر ریسک‌های احتمالی آن می‌چربد.

7

هم‌چنین رویترز گزارش داده وزارت بهداشت ترکیه در ۲۴ ساعت گذشته ۴۴ هزار و ۷۵۶ مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت کرده که بالاترین آمار روزانه در این کشور از زمان شروع همه گیری است. براساس یک میانگین هفت روزه، ترکیه اکنون از نظر شیوع روزانه، در جهان پنجم است. آمار ابتلا از زمانی که دولت محدودیت های مهار کرونا را در اوایل ماه مارس کاهش داد اوج گرفته و در پنج روز اخیر رکورد گذاشته است.

بورونیوز نیز گزارش داده آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین با آن که هر دو دُز واکسن روسی کووید۱۹ موسوم به «اسپوتنیک وی» را دریافت کرده بود، به ویروس کرونا دچار شد. آرژانتین اکنون با موج دوم همه‌گیری کرونا روبروست. بر پایه آمار رسمی در این کشور ۴۴ میلیونی، تاکنون حدود ۲.۳ میلیون نفر به کووید۱۹ دچار شده و بیش از ۵۶ هزار نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

بر اساس یورونیوز هم دادستانی رم اعلام کرد چهار نفر را به دلیل تهدید روبرتو اسپرانتزا، وزیر بهداشت ایتالیا به مرگ بازداشت کرده است. این افراد متهم هستند که در فاصله اکتبر ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ صحنه گردان ارسال ایمیل‌های تهدیدآمیز پرشماری علیه آقای اسپرانتزا بوده اند. بر اساس این گزارش، پیام‌هایی که در یک ماه‌های گذشته به ایمیل وزیر بهداشت ایتالیا ارسال شده است حاوی پیام‌هایی این چنینی است: «در برابر قرنطینه اعضای خانواده‌ات را می‌کشیم»، «تو می‌خواهی ایتالیا را به گرسنگی بکشانی... دیر یا زود زنده زنده پوستت را می‌کنیم»، «بهای سنگین همه ترس و وحشتی را که ایجاد کردی، خواهی پرداخت»، «از به دنیا آمدنت پشیمان خواهی شد.» .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید