سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

رفع تحریم‌ها علیه رهبری و بیت؟ /خط و نشان ترامپ برای بایدن و دموکرات ها

کدخبر: ۴۲۲۲۲۹
در شرایطی که نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، با بیان این‌که ایران ملزم به اجرای تعهدات فراتر از برجام نیست، گفت:ایران الزامی برای انجام درخواست آژانس ندارد، گفته می‌شود دولت بایدن در حال بررسی رفع تحریم های بیش‌تری علیه ایران است.
رفع تحریم‌ها علیه رهبری و بیت؟ /خط و نشان ترامپ برای بایدن و دموکرات ها

به گزارش اقتصادنیوز، عدم الزام ایران برای انجام درخواست آژانس، احتمال رفع تحریم‌های تازه، خیز دوباره ترامپ، منع نمایش پرچم‌های گروه‌های مبارز در آلمان، حملات پهپادی در سعودی و عراق، هشدار آمریکا به دولت‌های عربی از بابت نزدیکی به سوریه و بوسه استعفا سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را شکل داده‌اند.

ایران الزامی برای انجام درخواست آژانس ندارد

به گزارش بی‌بی‌سی، در پی درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمهوری اسلامی برای پاسخی فوری درباره تمدید توافق‌نامه نظارت آژانس، کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، با بیان این‌که ایران ملزم به اجرای تعهدات فراتر از برجام نیست، گفت: ایران الزامی برای انجام درخواست آژانس ندارد. او گفته، ایران بر مبنای حسن نیت پس از لغو تفاهم فنی با اعتبار سه ماهه، داده‌ها را همچنان برای یک ماه دیگر ضبط و نگهداری می‌کرد. تفاهم با آژانس یک تفاهم سیاسی و صرفاًبراساس پادمان‌های بین‌المللی است.

6

او درباره تفاهم فنی مشترک بین دو طرف و عدم پاسخ ایران در این خصوص، گفته آژانس هیچگونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد. ماه گذشته دوره سه ماهه این توافق به پایان رسید و ایران اعلام کرد که حاضر به تمدید آن نیست اما اطلاعات ذخیره شده در دوربین ها را برای یک ماه دیگر نگه می دارد و فعلا پاک نخواهد کرد. اینک با پایان این دوره یک ماهه مشخص نیست با اطلاعات ذخیره شده در دوربین ها چه کار خواهد شد.

احتمال رفع تحریم‌های تازه

شبکه ان‌بی‌سی به نقل از منابع خود مدعیست که دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده، در حال بررسی رفع تحریم علیه رهبری است. ان‌بی‌سی گفته  رفع تحریم از آیت الله خامنه ای بخشی از مذاکرات احیای توافق برجام است. تحریم آیت الله علی خامنه ای و دفتر ایشان تیرماه ۱۳۹۸ با یک فرمان اجرایی به امضای دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا اعمال شد. ترامپ این تحریم را در واکنش به ساقط کردن یک هواپیمای بدون سرنشین تجسسی آمریکا در خلیج‌فارس اعمال کرده بود.

5

ان‌بی‌سی گزارش داده که اگرچه این تحریم ها هیچ تأثیر مادی بر اقتصاد ایران یا برنامه هسته ای نداشته و به دلیل اینکه آیت الله خامنه ای سفر خارجی نمی رود و اموالی در آمریکا ندارد «نمادین» است، اما دو مقام مطلع در این باره گفته‌اند که مقامات در تهران چنین تحریمی «علیه شخص اول کشور»  را غیرموجه و توهین آمیز می دانند.

در اکوایران ببینید : چطور یک برجام دائمی بسازیم ؟

خیز دوباره ترامپ

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در اولین گردهمایی از زمان ترک کاخ سفید، از سیاست‌های مهاجرتی دولت بایدن انتقاد کرده و جمهوریخواهان را ترغیب کرد سال آینده اکثر کرسی‌های کنگره را پس بگیرند. ترامپ که به نظر می رسید از بازگشت به جمع هزاران تن از هوادارانش لذت می برد، بار دیگر ادعای «نادرست» خودش مبنی بر اینکه شکست او در انتخابات نوامبر 2020 آغشته به تقلب بود، مطرح کرد.

7

او گفته ما مجلس نمایندگان را پس می گیریم، ما سنا را پس می گیریم و آمریکا را دوباره پس می گیریم و این کار را فورا انجام خواهیم داد. گرچه ترامپ از زمان شکست در انتخابات در مراسم جمهوریخواهان سخنرانی داشته است، اما گردهمایی او در اوهایو، ایالتی که در 2020 در آن پیروز شد، بازگشت به مراسم مردمی گسترده به شمار می آید که برای حمایت دوباره پایگاهش حائز اهمیت است. او در این تجمع، انتخابات 2020  را «دروغ بزرگ» نامید. ترامپ در این تجمع همچنین به نفع مکس میلر، دستیار سابق کاخ سفید صحبت کرد که قصد دارد علیه آنتونی گونزالس، یکی از آن 10 جمهوریخواه مجلس نمایندگان که بعد از شورش شش ژانویه به استیضاح ترامپ رای مثبت داد، وارد میدان شود. او همچنین در ادامه انتقاداتش به دولت بایدن گفت: با گذشت پنج ماه، دولت بایدن یک فاجعه تمام و کمال را نشان داده است. به شما گفته بودم.

منع نمایش پرچم‌های گروه‌های مبارز در آلمان

به گزارش دویچه‌وله، اکثریت نمایندگان پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) به تغییراتی در قانون حقوق شهروندی و قوانین کیفری رای موافق دادند که بر اساس آن از این پس اقدام‌هایی نظیر نمایش پرچم و نماد گروه‌هایی که در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارند عملی مجرمانه به شمار می‌رود. بدین ترتیب بر اساس قانون جدید، نمایش پرچم گروه‌هایی مانند حماس و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در مکان‌های عمومی آلمان ممنوع اعلام شده و تخلف از آن مجازات دارد.

1

بحث تشدید قوانین کیفری در این کشور پس از آن بالا گرفت که ماه گذشته در جریان درگیری‌های خشونت‌آمیز اخیر میان اسرائیل و نیروهای فلسطینی، در شهرهای مختلف آلمان در حمایت از فلسطینیان با برافراشتن پرچم حماس شعارهایی علیه اسرائیل سر دادند و در مواردی پرچم اسرائیل را به آتش کشیدند.

حملات پهپادی در سعودی و عراق

العربیه گزارش داده، منطقه‌ای در نزدیکی شهر اربیل، جایی‌ که کنسولگری آمریکا قرار دارد، با سه پهپاد انفجاری هدف حمله قرار گرفته است. یگان مبارزه با تروریسم کردستان عراق گفته که دو پهپاد پس از اصابت به یک خانه خساراتی به بار آوردند، در حالی‌که پهپاد سوم درست عمل نکرد. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. در همین حال، کنسولگری آمریکا در توییتی این حمله را محکوم کرد و آن را «نقض آشکار حق حاکمیت عراق» خواند.

2

هم‌چنین، مقامات عربستان سعودی از رهگیری و انهدام سه پهپاد شبه نظامیان حوثی یمن در منطقه جنوب این کشور خبر داده‌اند. پیش از آن هم خمیس مُشَیط، محل استقرار پایگاه اصلی هوایی عربستان سعودی در منطقه مرزی با یمن را با پهپاد هدف قرار گرفته شده بود که پدافند هوایی آنها را رهگیری و منهدم کرد.

هشدار آمریکا به دولت‌های عربی از بابت نزدیکی به سوریه

به گزارش آسوشیتدپرس، جوی هود، دستیار امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه ایالات متحده به کشورهای عرب نسبت به عادی سازی روابط با حکومت سوریه هشدار داده است. او در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدام احتمالی برخی از کشورهای عرب متحد آمریکا برای عادی سازی روابط با حکومت بشار اسد گفت، آمریکا از این کشورها می‌خواهد با دقت بسیار اعمال حکومت سوریه را مد نظر داشته باشند.جوی هود تاکید کرده است تا زمانی که حکومت بشار اسد به طور اساسی تغییری رفتار ندهد، آمریکا رویکرد خود را در قبال این حکومت تغییر نخواهد داد.

4

از سوی دیگر کریستیان لیندمایر، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی نسبت به تمدید توافق کریدور شمالی سوریه هشدار داده و گفته این توافق می‌تواند مانع مرگ شمار کثیری از ساکنان شمال غربی سوریه شود. توافق یک ساله شورای امنیت برای ایجاد کریدور کمک مستقیم از خاک ترکیه به شمال غربی سوریه، ماه آینده به پایان می‌رسد. طبق این توافق کمک‌های دارویی و غذایی به شمال غربی سوریه می‌رسد؛ جایی که تحت کنترل مخالفان دولت اسد قرار دارد.  گفته می‌شود روسیه قصد دراد در شورای امنیت، تمدید این توافق را وتو کند.

بوسه استعفا

به گزارش بی‌بی‌سی، مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، در پی انتشار تصاویری از بوسیدن و در آغوش گرفتن همکارش و نادیده گرفتن مقررات مربوط به محدودیت‌های کرونا از مقامش استعفا کرد. این استعفا پس از آن رخ داد که روزنامه سان تصاویری از این ماجرا را منتشر کرد.

3

مت هنکاک در راس تلاش‌های دولت بوریس جانسون برای مقابله علیه همه‌گیری قرار داشت و به طور مرتب در تلویزیون ظاهر می‌شد و به مردم می‌گفت که قوانین سختگیرانه را رعایت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید