دیدار اردوغان و نخست وزیر اسرائیل پشت درهای بسته

کدخبر: ۵۲۲۹۶۶
دیدار اردوغان و لاپید یک روز پس تعیین سفیر جدید رژیم صهیونیستی در آنکارا رخ می‌دهد.
دیدار اردوغان و نخست وزیر اسرائیل پشت درهای بسته

به گزارش اقتصادنیوز، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه سه‌شنبه شب پشت درهای بسته با "یائیر لاپید" نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در نیویورک دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "آناتولی" ترکیه، این دیدار در حاشیه هفتاد وهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، دیدار اردوغان با لاپید اولین دیدار رئیس جمهور ترکیه با نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از دیدارش با "ایهود اولمرت"، نخست وزیر وقت این رژیم در سال ۲۰۰۸ است.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌رژیم صهیونیستی نیز در ۱۸ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۰) در سفر به آنکارا با اردوغان دیدار کرده بود.

هفتاد و هفتمین اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل از ۲۰ تا ۲۶ سپتامبر (۲۹ شهریور تا ۴ مهر) برای مدت شش روز  در مقر این نهاد بین المللی در نیویورک درحال برگزاری است.

این نخستین گردهمایی رهبران و سران جهان در مقر سازمان ملل پس از شیوع بیماری همه گیر کووید -۱۹ (ویروس کرونا) در سال ۲۰۱۹ است.

"استفان دوجاریک" سخنگوی سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که امسال در مجمع عمومی، کشورهای عضو سازمان ملل در یک فضای مشارکتی بتوانند راه حل‌هایی را برای مشکلات نسل کنونی و آینده بیابند، حتی اگر در زمینه های زیادی اختلاف نظر دارند.

دیدار اردوغان و لاپید یک روز پس تعیین سفیر جدید رژیم صهیونیستی در آنکارا رخ می‌دهد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کرد که "ایریت لیلیان" را به عنوان سفیر این رژیم در آنکارا تعیین کرده است.

۲۶ مردادماه دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی از بازگشت روابط این رژیم با ترکیه به حالت عادی خبر داد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز همزمان اعلام کرد که ترکیه روابط خود را با رژیم صهیونیستی به صورت عادی و در بالاترین سطح دیپلماتیک از سر می گیرد.

روابط آنکارا و تل آویو از سال ۲۰۱۰ و کشته شدن ۹ شهروند ترکیه در حمله به کشتی "ماوی مرمره" رو به وخامت گذاشته بود.

این کشتی به منظور شکستن محاصره نوار غزه به سوی فلسطین حرکت کرد که در آب های بین المللی روبروی غزه مورد حمله ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

با این حال روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی هیچ وقت قطع نشد و این روابط در زمینه ها و سطوح مختلف برقرار بوده است.

ملت فلسطین عادی سازی و عادی انگاری روابط ترکیه با اشغالگران را نمی‌پذیرد؛ همان طور که عادی سازی روابط امارات، بحرین، اردن، مصر، سودان و مغرب را نمی پذیرد.

علاوه بر این ترکیه بر اساس روابطش با اشغالگران صهیونیست، فعالیت جنبش اسلامی فلسطین (حماس) را در خاک خود محدود کرد.

ترکیه علاوه بر برقراری همکاری های سیاسی و اقتصادی با اشغالگران صهیونیست، از نفوذ لابی های صهیونیستی نیز برای بهبود روابط واشنگتن – آنکارا و حل و فصل اختلاف های موجود بهره می‌برد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید