طرج جدید ضد اینترنت تندروهای مجلس/ صیانت از فیلترینگ با جرم‌انگاری!

کدخبر: ۵۳۴۳۷۸
هفته گذشته خبری مبنی بر تلاش کمیسیون مشترک صیانت برای بررسی طرحی درباره فضای مجازی که در حمایت از فضای فیلترینگ فعلی و قطع ارتباط ایرانیان با اینترنت بین‌المللی منتشر شد.
طرج جدید ضد اینترنت تندروهای مجلس/ صیانت از فیلترینگ با جرم‌انگاری!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شرق، هفته گذشته خبری مبنی بر تلاش کمیسیون مشترک صیانت برای بررسی طرحی درباره فضای مجازی که در حمایت از فضای فیلترینگ فعلی و قطع ارتباط ایرانیان با اینترنت بین‌المللی منتشر شد. هنوز جزئیات طرح جدید صیانت منتشر نشده اما یک منبع مطلع در مجلس گفت:« هر آنچه که برای محدودسازی اینترنت مد نظر تندروهای مجلس بوده، عملا رخ داده و اکنون تندروها به دنبال جرم‌انگاری فعالیت در فضای مجازی هستند»؛ بنابراین قرار است تا چند ماه آینده هم شاهد ادامه محدودیت‌های فعلی باشیم و هم برای آنچه باب میل تندروهای اصولگرا نیست به مجرمان بالقوه تبدیل شویم.

درحالی‌که نزدیک به دو ماه است با فیلترینگ شدید و کاهش چشمگیر پهنای باند و کیفیت پایین اینترنت دست‌به‌گریبان هستیم، بهارستان‌نشینان حامی طرح جدید صیانت هستند که شرایط را برای کاربران فضای مجازی سخت‌تر از این روزها کنند. البته همین نمایندگان با سلب مسئولیت از خود، به شورای عالی فضای مجازی اختیار قانون‌گذاری در رابطه با فضای مجازی را دادند و در این شورا هم طرح صیانت با همه انتقادهایی که کارشناسان و مردم بر آن وارد کرده‌ بودند تصویب کرد که هم‌زمان با اعتراضات اجرائی نیز شده است.

بهارستان‌نشینان به همین امر هم بسنده نکرده و به دنبال ایجاد فضایی بیشتر برای پیام‌رسان‌های داخلی با ایجاد حمایت دولتی هستند و در جهت به‌کرسی‌نشاندن خواست خود مجددا قانون‌گذاری خواهند کرد. نماینده ورامین در ابتدای هفته گذشته اعلام کرد تقویت پیام‌رسان‌های داخلی هدف کمیسیون مشترک صیانت از فضای مجازی و در دستور کار است. حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت، در این زمینه گفت: «دشمنان، خدمات مسئولان و کارهای مهمی را که انجام گرفته است، با سیاه‌نمایی در فضای مجازی و حقیقی، وارونه جلوه می‌دهند و تولید محتواهای مناسب درباره عملکرد کارهای بزرگ انجام‌گرفته اکنون یک وظیفه است و برای جنگ ترکیبی صورت‌گرفته توسط دشمن باید برنامه داشته باشیم». این عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت به ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی اشاره کرد و گفت: «بنده عضو کمیسیون مشترک صیانت از فضای مجازی هستم و هدف این کمیسیون رشد و ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی است که هم‌اکنون بعضی از نشانه‌های پیشرفت آن مشاهده می‌شود و از هفته آینده جلسات تکمیلی آن ادامه پیدا خواهد کرد».

یک روز بعد از این سخنان محمد باقری، نماینده بناب و عضو دیگری از کمیسیون مشترک صیانت تأکید کرد؛ «در شرایط کنونی کشور باز‌کردن مجدد چنین موضوعات حساسی به صلاح نیست».

در تیرماه امسال هم نامه‌ای از محسن خاکی، مشاور وزیر کشور و رئیس قرارگاه عفاف و حجاب، خطاب به یکی از مقامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد که در آن گفته شده بود: «ایجاد سیستم فیلترینگ هوشمند را تسریع کنید».

حال گویی کمیسیون مشترک احساس کرده مجددا باید وارد گود شود، البته کمیسیون مشترک با نظر اکثریت مجلس در حقیقت، دیگر نباید وجود خارجی داشته باشد اما همچنان سخن از تشکیل این کمیسیون و تلاش برای تدوین طرح صیانت جدید مطرح است.

زیرا چند ماه پیش معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نامه هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی -موسوم به صیانت- اعلام کرده بود نمایندگان مجلس در رأی‌گیری انجام‌شده در جلسه غیرعلنی، با ادامه کار کمیسیون مشترک مخالفت کرده‌اند. علاوه بر اینکه با موافقت نمایندگان مجلس بر عدم هشتاد‌و‌پنجی‌شدن طرح صیانت، عملا کمیسیون مشترک همان روز کارکرد خود را از دست داد. این کمیسیون که با اکثریت موافقان مسدودسازی اینترنت تشکیل شده بود و عملکردش با نقدهایی جدی روبه‌رو بود، با بازگشت طرح به صحن دیگر کارایی نداشت.

حال عضو دیگر همان کمیسیون مشترک صیانت در مجلس تأکید کرده است: اکنون کمیسیون مشترک هیچ فعالیتی نداشته اما اگر بنا باشد تا اتفاق جدیدی در حوزه نظام‌بخشی به فضای مجازی رخ دهد، باید در قالب یک طرح جدید و اخذ نظر از صحن مجلس باشد. علی‌اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به زمزمه‌ها پیرامون ازسرگیری برگزاری جلسات کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در مجلس، بیان کرد: آنچه در مجلس پیرامون طرح نظام‌‌بخشی به فضای مجازی رخ داد این بوده که کمیسیون مشترک کلیات این طرح را به تصویب رساند اما هیئت‌رئیسه مجلس این فرایند تصویب را خلاف قانون تلقی کرد. اکنون دو بحث وجود دارد. آیا اکنون کمیسیون مشترک می‌تواند مجددا شروع به کار کند؟

وی در ادامه اظهار کرد: براساس آیین‌نامه از آنجا که سه ماه کمیسیون فرصت در اختیار داشته تا کلیات این طرح را تصویب کند و از این بازه زمانی گذشته است، دیگر کمیسیون نمی‌تواند کار خود را آغاز کند. اگر قرار باشد این کمیسیون مجددا شروع به کار کند باید مجددا از صحن مجلس مجوز گرفته شود و طرحی جدید در قالب اصل ۸۵ به این کمیسیون سپرده شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اما یک بحث دیگر این است که علت عدم تصویب کلیات این طرح ظرف سه ماه این بوده که مرکز پژوهش‌ها در ارائه گزارش تأخیر داشته است؛ بنابراین کمیسیون مجوز دارد که مجددا تشکیل شود. اما فعلا کمیسیون مشترک تعطیل است و اگر قرار باشد اتفاق جدیدی در حوزه نظام‌بخشی به فضای مجازی رخ دهد حتما باید در قالب طرح جدیدی دنبال شود که صحن مجلس نیز باید درباره آن نظر بدهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید