یاران قالیباف در صف مخالفت با فیلترینگ/ رئیس مجلس راه خود را از تندروها جدا می کند؟

کدخبر: ۵۲۹۶۸۶
اگر چه خود قالیباف در برخی موضوعات حساسیت برانگیز از استراتژی سکوت استفاده می کند و در ماجرای صیانت نیز اظهار نظر صریحی درباره مخالفت با فیلترینگ مطرح نکرده است، اما، یاران و نزدیکان او در طی این مدت با فیلترینگ فضای مجازی مخالفت کرده و حتی به دولت نیز هشدار داده اند.
یاران قالیباف در صف مخالفت با فیلترینگ/ رئیس مجلس راه خود را از تندروها جدا می کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، بیش از یک سال است که تندروها هرچه توان دارند برای تصویب طرح صیانت به کار گرفته اند، هرچند که یکبار هم موفق به تصویب اصل هشتادوپنجی آن شدند اما، شدت مخالفت ها و انتقادات عمومی به حدی بود که قالیباف در نامه‌ای خواستار بررسی آن در شورای عالی فضای مجازی شد. 

پیش از این نیز کاهش سرعت اینترنت، فعال شدن  safe search، و تصویب بخش‌‌هایی از طرح صیانت در شورای عالی فضازی مجازی را به دلیل اجرای این طرح جنجالی می‌دانستند. اما، بیش از یک ماه است که جامعه درگیر برخی اعتراضات و تجمعات است که اثرات آن به فضای مجازی هم رسیده است. هرچند که این روزها اینترنت دیگر به صورت کامل قطع نیست اما کاهش شدید سرعت آن و فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام گمانه‌‌زنی‌ها را برای تصویب کامل این طرح بیشتر کرده است.

قالیباف موافق طرح صیانت؟

اما، نظر محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس درباره طرح جنجالی صیانت چیست؟ اگر چه قالیباف در ابتدا از طرح صیانت دفاع کرده و  شبکه ملی اطلاعات را از نان شب واجب‌تر دانست، اما، کم کم تلاش کرد در صف مخالفان طرح صیانت باشد. 

احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم، هم در گفتگویی با قرن نو، بیان کرده بود که :« آقای قالیباف موافق طرح صیانت بود، بعد از آنکه بازتاب های اجتماعی را دیدند، مخالفت کردند.» 

از سوی دیگر، در این روزها که ایسنتاگرام به دلیل التهابات جامعه فیلتر شده است و زمزمه ها از فیلترینگ دائمی آن حکایت می کند، رئیس مجلس در این پلتفرم فیلترشده به فعالیت های خود ادامه داده و همین موضوع را می توان مصداقی برای مخالفت قالیباف با فیلترینگ دانست. 

یاران قالیباف به میدان آمدند

اگر چه خود قالیباف در برخی موضوعات حساسیت برانگیز از استراتژی سکوت استفاده می کند و در ماجرای صیانت نیز اظهار نظر صریحی درباره مخالفت با فیلترینگ مطرح نکرده است، اما، یاران و نزدیکان او در طی این مدت با فیلترینگ فضای مجازی مخالفت کرده و حتی به دولت نیز هشدار داده اند. 

مانند، محمد سعید احدیان، دستیار سیاسی رئیس مجلس که در توئیتی با انتقاد از فیلترینگ فضای مجازی نوشت:« ممنوعیت فعالیت اکانت های شخصی مسئولین با شمول گسترده در پلتفرم‌های خارجی یعنی حذف بخش اصلی اکانتهای موثر جبهه انقلاب در جنگ شناختی. آقایان! تنها گذاشتن این مردم بی دفاع با سعودی‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی، مثل تنها گذاشتن مردم با داعش در جنگ نظامی است.»

سیدمحمود رضوی، مشاور قالیباف، بعد از سخنان جنجالی وزیر ارتباطات درباره جرم انگاری استفاده از فیلترشکن درتوئیتی نوشت:« حرف نزنید نمیگن لال هستید!»

 مهدی محمدی، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، هم در توئیتی نوشت:« از یک دیدگاه صرفا امنیتی هیچ هدفی برای دشمن مهمتر از این نیست که بر جمع معترضین بیفزاید و به هر قیمتی مجددا اعتراض را با تولید یک شوک یا جرقه به آشوب تبدیل کند. هر تصمیمی درباره فضای مجازی که شدت خشم و اعتراض را بالا ببرد و جامعه را مستعد شوک کند، مستقیما خلاف امنیت ملی‌ است.»

قالیباف راه خود را از تندروها جدا می کند؟

علت مخالفت قالیباف با فیلترینگ چیست؟، چرا رئیس مجلس انتقادات تندی را علیه تندروها و سوپرانقلابی ها مطرح می کند؟

به نظر می رسد که قالیباف سعی دارد مسیر خود را تندروها جدا کند، هر چند که فصل انتخابات مجلس 1402، نزدیک است، باید منتظر مانند و دید که آیا قالیباف در صورت کاندیداتوری باز هم برای تکیه زدن به صندلی ریاست مجلس با پایداری ها ائتلاف می کند یا آنکه قالیباف قید ریاست قوه مقننه را می زند و به پاستور چشم دوخته است و تلاش می کند مواضعش را در موضوعات مهم از نگاه افکارعمومی شفاف تر و جدا از دولت و تندروها تعریف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید