جاه طلبی ها دو قدرت آسیایی

رقابت دریایی پنهانی چین و هند / دهلی نو خود را برای جنگی محتمل آماده می کند؟

کدخبر: ۶۲۶۶۶۷
اقتصادنیوز: برای چندین دهه، هند سیاست دفاعی خود را بر روی مرزهای زمینی در برابر رقبایی چون پاکستان و چین افزایش می دهد. اکنون، با گسترش جاه‌طلبی‌های جهانی دهلی نو، این کشور بالا بردن توان و قدرت دریایی خود در آب‌های بین‌المللی را افزایش داده، از جمله گشت‌زنی‌های ضد دزدی دریایی و استقرار گسترده ناوهای هندی در نزدیکی دریای سرخ برای کمک به کشتی‌ها در برابر حملات احتمالی
رقابت دریایی پنهانی چین و هند / دهلی نو خود را برای جنگی محتمل آماده می کند؟

به گزارش اقتصادنیوز، برای چندین دهه، هند سیاست دفاعی خود را بر روی مرزهای زمینی در برابر رقبایی چون پاکستان و چین افزایش می دهد. اکنون، با گسترش جاه‌طلبی‌های جهانی دهلی نو، این کشور بالا بردن توان و قدرت دریایی خود در آب‌های بین‌المللی را افزایش داده، از جمله گشت‌زنی‌های ضد دزدی دریایی و استقرار گسترده ناوهای هندی در نزدیکی دریای سرخ برای کمک به کشتی‌ها در برابر حملات احتمالی.هند سه ناوشکن موشک هدایت شونده و هواپیمای شناسایی را در نوامبر ارسال کرد، زمانی که انصار الله حملاتش به کشتی های اسرائیلی و یا کشتی هایی به مقصد این رژیم را آغاز کرد.

بستر سازی هند برای تحقق جاه طلبی هایش

در همین راستا دریاسالار آنیل کومار چاولا، که در سال 2021 به عنوان رئیس فرماندهی نیروی دریایی جنوب هند بازنشسته شد، به خبرگزاری آسوشیدتدپرس گفت که استقرار چنین ناوهایی نقش هند به عنوان یک "بازیگر فعال" در ثبات دریایی بین المللی را برجسته می کند.به گفته او، تا زمانی که شما قدرت دریایی نباشید، هرگز نمی توانید قدرت جهانی باشید. هند که در حال حاضر یک قدرت منطقه ای است، خود را "به عنوان یک بازیگر جهانی امروز، یک قدرت جهانی آینده" نشان می دهد.هند به طور گسترده استقرار کشتی هایش را تبلیغ می کند، گزاره ای که نشان دهنده تمایل این کشور برای پذیرفتن مسئولیت گسترده تر در زمینه امنیت دریایی در جهان و بستر سازی جهت تحقق جاه طلبی های دریایی رو به رشد برای رقیب منطقه ای اش یعنی چین است.

یکی از مقام های هند که نخواست نامش فاش شود گفت، این پیامی است برای چین که ببینید، ما می توانیم چنین نیروی بزرگی را در اینجا مستقر کنیم. اینجا حیاط خلوت ماست اگرچه ما مالک آن نیستیم، اما احتمالاً تواناترین و مسئول ترین نیروی دریایی ساکن در این جغرافیا محسوب می شویم.فعلا نیروی دریایی هند به حداقل چهار کشتی کمک کرده است که از میانشان سه ناو هدف حملات انصار الله قرار گرفته بودند.این کشور همچنین درگیر چندین ماموریت ضد دزدی دریایی نیز بود.26 ژانویه، ناوشکن موشک هدایت شونده هندی INS Visakhapatnam به خدمه یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال در اطفای آتش پس از اصابت موشک در خلیج عدن، کمک کرد. حدود 10 روز قبل، Visakhapatnam به تماس مضطرب کشتی تجاری Genco Picardy متعلق به ایالات متحده پس از حمله پهپاد در همان آب ها پاسخ داد.

3

چین طی سال‌ها حضور خود را در اقیانوس هند، مسیری کلیدی برای تامین انرژی این کشور، تقویت کرده است. این کشور دارای بزرگترین نیروی دریایی جهان از نظر تعداد کشتی است که بیش از سه برابر اندازه نیروی دریایی هند است. چین همچنین ناوگان قدرتمندی از کشتی‌های گارد ساحلی بزرگ است و آنچه به عنوان شبه نظامیان دریایی وابسته به این بازیگر شناخته می‌شوند متشکل از کشتی‌های ماهیگیری است که با گارد ساحلی در اثبات ادعاهای ارضی در دریای چین جنوبی همکاری می‌کنند.پکن تعامل خود را در اقیانوس هند عمدتا از طریق قراردادهای زیرساختی با همسایگان هند از جمله بنگلادش، سریلانکا و اخیراً مالدیو عمیق‌تر کرده است.

4

نبرد پنهان

ژنرال دی اس هودا، افسر سابق ارتش هند و کارشناس استراتژیک، گفت: «چینی ها به دنبال پایگاه های دریایی بیشتر و بیشتری در اقیانوس هند هستند. با دیدن آن، هند هیچ گزینه دیگری جز ادامه احیای توان خود ندارد».دولت مالدیو چندی پیش به یک کشتی تحقیقاتی چینی اجازه داد تا در بندر آن پهلو بگیرد. کشتی‌های چینی به شکلی مشابه در سال‌های 2022 و 2023 به دلیل ترس در هند مبنی بر استفاده از آنها برای نظارت بر منطقه، به بندر سریلانکا رفتند. نگرانی‌های هند باعث شد سریلانکا در اوایل سال جاری تعلیق یک ساله ورود کشتی‌های تحقیقاتی خارجی به آب‌های خود را اعلام کند.

کارشناسان می گویند رقابت فزاینده با چین، هند را برای دستیابی به کشتی ها، زیردریایی ها و هواپیماهای پیشرفته تر و سرمایه گذاری بیشتر در فناوری و زیرساخت انرژی مصمم تر می کند. سهم نیروی دریایی از بودجه دفاعی رو به رشد هند که در سال گذشته به 72.6 میلیارد دلار رسید، از حدود 14 درصد به 19 درصد افزایش یافته است. ارتش هند به طور سنتی سهم بیشتری را از بودجه نظامی را دریافت می کند.نیروی دریایی همچنین از طریق شرکت در رزمایش های مشترک با سایر کشورهای منطقه و فراتر از آن، مشارکت های راهبردی ایجاد کرده است.

5

بارواه، که ابتکار اقیانوس هند را در مؤسسه موقوفه کارنگی هدایت می‌کند، گفت: «نیاز است که تفکر استراتژیک دهلی محور دریایی باشد، نه تنها به عنوان گزینه‌ای برای واکنش به بحران، بلکه به عنوان صحنه‌ای برای پیشبرد مهم‌ترین اولویت‌های ژئوپلیتیکی و استراتژیک هند».هند، ایالات متحده، استرالیا و ژاپن اعضای ائتلاف راهبردی هند و اقیانوسیه موسوم به کواد هستند که دائما چین را متهم کرده که عضلات نظامی خود را در دریای چین جنوبی منعطف کرده و ادعاهای ارضی دریایی خود را به شدت تحت فشار قرار داده است. نیروی دریایی این چهار کشور به طور منظم رزمایش هایی را به عنوان بخشی از ابتکار عمل برای مقابله با قاطعیت رو به رشد چین در اقیانوس آرام برگزار می کنند. پکن معتقد است که ارتش این کشور صرفا به دنبال افزایش توان دفاعی اش است تا حاکمیت خود را حفظ کند.این بازیگر کواد را تلاشی برای مهار رشد و نفوذ اقتصادی خود می‌خواند.برای برنامه ریزان نیروی دریایی هند، دریای چین جنوبی همچنان یکی از نگرانی های اصلی است و حدود 60 درصد از محموله های هند از خطوط کشتیرانی در منطقه تحت سلطه پکن عبور می کند.چاولا گفت که هند "در حال حاضر قدرتی برای انتقال قدرت به دریای چین جنوبی" ندارد زیرا دارایی های دریایی گسترده چین در آنجا مستقر است.

 

ا

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید