چالش تازه بایدن

انصار الله، آمریکا را وارد بن بست کرد/ چرا بایدن در دریای سرخ منفعل است؟

کدخبر: ۶۱۸۵۵۹
اقتصادنیوز: تهدیدهای حاصل از حملات انصار اللهّّ موجب شده تا شرکت های کشتیرانی جهانی از دریای سرخ دور شوند. اکنون بسیاری از کشتی ها در اطراف دماغه امید خوب حرکت می کنند، رخدادی که می تواند بیش از یک هفته به زمان کشتیرانی و تا 20 درصد به هزینه های حمل و نقل اضافه کند.
انصار الله، آمریکا را وارد بن بست کرد/ چرا بایدن در دریای سرخ منفعل است؟

به گزارش اقتصاد نیوز، حملات انصار الله به دریای سرخ و در حمایت از مردم غزه و فلسطین سیستم کشتیرانی را درگیر بحران کرده است.18 دسامبر، وزارت دفاع آمریکا از تشکیل عملیاتی موسوم به«نگهبان رفاه» خبر داد. هدف از این ائتلاف تضمین امنیت دریایی در دریای سرخ و باب المندب است که نقطه توقف کشتیرانی بین دریای سرخ و خلیج عدن محسوب می شود. از 7 اکتبر، انصار الله بیش از صد حمله موشکی و پهپادی بدین منطقه انجام داده اند.تهدیدهای حاصل از حملات این گروه موجب شده تا شرکت های کشتیرانی جهانی از دریای سرخ دور شوند. اکنون بسیاری از کشتی ها در اطراف دماغه امید خوب حرکت می کنند، رخدادی که می تواند بیش از یک هفته به زمان کشتیرانی و تا 20 درصد به هزینه های حمل و نقل اضافه کند.

مانور قدرت انصار الله

چنین انحرافی  اقتصاد شکننده بازیگری چون مصر را تحت تاثیر قرار خواهد داد. عوارض کانال سوئز منبع قابل توجهی برای تامین ارز برای دولت مصر است. علاوه بر این، درآمد بندر ایلات اسرائیل تا 80 درصد کاهش یافته است.در حالی که هزینه های جهانی ناشی از حملات انصار الله به خطوط کشتیرانی به طور پیوسته در حال افزایش است، این حملات از منظر سیاسی و استراتژیک به نفع این گروه است، در یمن، حمایت از انصار الله، حتی در میان برخی از مخالفان، افزایش یافته است. در بسیاری از کشورهای مسلمان دیگر، این گروه به عنوان یکی از گروه های مسلمانی قلمداد می شوند که در برابر تجاوزات اسرائیل ایستاده‌اند.این حملات غرور ملی را در میان بسیاری از مردم یمن برانگیخته است.

عملیات راهبردی پیچیده انصار الله همچنین مورد توجه مخاطبان داخلی و بین المللی قرار گرفته است. به گفته منابع یمنی تداوم این حملات تمایل ها برای عضویت در انصار الله و حمایت مالی از این گروه را افزایش داده است. این حملات همچنین نشانی از گستره جغرافیایی نفوذ انصار الله و ظهور آنها به عنوان یک قدرت منطقه ای است. به نوشته ریسپانسیبل استیت کرفت، تنها پیامد منفی این کمپین ضد اسرائیلی، حداقل تاکنون، کاهش تعداد کشتی‌های پهلوگرفته در بنادر حدیده و سلیف تحت کنترل انصار الله بوده است. یمن بیش از 90 درصد مواد غذایی خود را وارد می کند و بیشتر واردات از طریق حدیده انجام می شود. عوارض و مالیات های ناشی از این بندر منبع درآمد مهمی برای این گروه است. کاهش اسکله ها در حدیده و افزایش هزینه های بیمه دریایی نیز خود به یک چالش تبدیل شده است.

0549a2c8f2044832ba7ade69a5095372

پیامدهای جنگ های نامتقارن برای آمریکا

گروهی از ناظران مدعی اند، در حالی که انصار الله یکی از بهترین نیروهای مبارز چریکی در منطقه، اگر نگوییم جهان، بوده و هست، موفقیت آنها در میدان نبرد و خارج از یمن به دلیل ناتوانی و عدم اتحاد دشمنان شان است. دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی یمن (IRG) و شورای رهبری ریاست جمهوری (PLC) نتوانسته اند ده ها شبه نظامی را که در مناطق خارج از کنترل انصار الله مستقر هستند را متحد کنند.به ادعای ناظران بخش قابل توجهی از تجهیزات انصار الله از جنگده هایی که عربستان سعودی و امارات در اختیار نیروهای نیابتی خود در یمن قرار می دهند، تامین می شود. بسیاری از شبه‌نظامیان سعودی و اماراتی مورد حمایت سلاح های خود را در بازار پررونق تسلیحات یمن می‌فروشند، جایی که انصار الله این سلاح‌ها را خریداری می‌کنند. انصار الله همچنین بر زرادخانه‌ها، تأسیسات مونتاژ تسلیحات، وزارتخانه‌های دولتی و نهادهای اقتصادی رو به رشد در یمن کنترل دارند.

از 7 اکتبر، ایالات متحده و متحدانش بر اقدامات دفاعی با هدف رهگیری موشک ها و پهپادهای انصار الله متمرکز شده اند. هزینه های این اقدامات به طور پیوسته در حال افزایش است. ایالات متحده و متحدانش نمی توانند تعداد زیادی از موشک های چند میلیون دلاری کمیاب  شان را برای از بین بردن پهپادهایی که می توانند حتی هزار دلار قیمت داشته باشند،خنثی کنند. انصار الله کارخانه‌هایی دارند که به سختی هدف قرار می‌گیرند، کارخانه هایی که قادرند ده‌ها تا صدها هواپیمای بدون سرنشین ارزان قیمت در هفته بسازند.پهپادهای پیچیده‌تر با سرعت کمتری تولید می‌شوند، اما انصار الله هنوز هم می‌توانند چند صد فروند از این هواپیماها را در طول چند ماه جمع‌آوری کنند. این گروه تنها از بخشی از پهپادها و موشک‌های مسلحی که در حال حاضر در اختیار دارند استفاده کرده‌ و هنوز پهپادها و موشک‌های پیشرفته‌تر خود را به کار نگرفته اند.مجموعه کشتی‌های تحت رهبری ایالات متحده که اکنون در دریای سرخ و خلیج عدن مونتاژ شده‌اند، همراه با دارایی‌های ساحلی در کشورهای همسایه، از قدرت آتش کافی برخوردار است تا توانایی‌های نظامی انصار الله را حداقل در کوتاه‌مدت کاهش دهد.با این حال، چنین کمپینی باید تا چند ماه  فعالیتش را ادامه دهد، گزاره ای که هزینه هنگفتی برجای می گذارد. انصار الله ها استاد جنگ نامتقارن هستند – این حقیقتی است که کارزار آنها در دریای سرخ به وضوح نشان می دهد.

-1x-1

در حالی که کشتی‌های جنگی ایالات متحده و ائتلاف احتمالا قادر خواهند بود در برابر این سلاح‌ها از خود دفاع کنند، کشتی‌های تجاری، به ویژه نفتکش‌ها، به طور فزاینده‌ای آسیب‌پذیر خواهند شد. انصار الله پیشتر باب المندب را به روی بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی جهانی بسته‌اند. درگیری با شدت بیشتر در باب المندب و اطراف آن می تواند به این معنی باشد که ترافیک کشتیرانی دریای سرخ برای ماه ها کاهش یافته یا حتی به طور کامل متوقف شده است.این گروه تا حد زیادی به اهداف خود دست یافته اند: تحمیل هزینه بر اسرائیل و متحدانش، نشان دادن قدرت منطقه ای خود و تقویت حمایت داخلی. ایالات متحده و متحدانش هیچ گزینه خوبی برای مقابله با انصار الله ندارند. جدای از اقدام برای محدود کردن حملات بی امان اسرائیل در غزه، تنها راه اجتناب از ورود به یک حلقه تشدیدکننده این است که ایالات متحده به حمایت از تلاش های رهبری عربستان و عمان با هدف توقف تهدیدها و حملات انصار الله ادامه دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید