چالش های تل آویو در غزه

محاسبات ساده‌اندیشانه اسرائیل برای فردای پایان جنگ در غزه!

کدخبر: ۶۱۷۶۸۰
اقتصادنیوز: در شرایطی که درگیری ها در غزه جریان دارد، تحلیلگران اسرائیلی به چالش های این بازیگر در فردای پس از جنگ اشاره کرده و در این باره نوشتند که اسرائیل بنا به دلایل مختلف قادر نیست حماس را در معادلات غزه نادیده بگیرد.
محاسبات ساده‌اندیشانه اسرائیل برای فردای پایان جنگ در غزه!

به گزارش اقتصادنیوز،  روز بعد از جنگ اسرائیل و حماس چه چیزی در انتظار نوار غزه است؟ اولین چالشی که اسراییل با آن مواجه است شکاف گسترده بین برداشت این بازیگر از فردای آن روز و دیدگاه متحدان و شرکای بالقوه اش است که می بینند کنترل غزه به دست فلسطینی ها می رسد و اسرائیل از نوار غزه  عقب نشینی خواهد کرد.

چالش های اسرائیل در غزه

به ادعای جروزالم پست، در اسرائیل اولویت اصلی ملاحظات امنیتی با تاکید بر کنترل بر امتداد مرز غزه-مصر برای جلوگیری از بازیابی قدرت توسط حماس است. اسرائیل همچنین به دنبال ایجاد یک منطقه حائل و ادامه تلاش های خود برای غیرنظامی کردن کامل نوار غزه است. پس در عمل، برداشت مشابه میان تل آویو و همتایان غربی اش وجود نخواهد داشت. بنابراین، دستیابی به توافق در مورد چارچوب امنیتی در نوار غزه حتی قبل از پایان نبردهای فشرده دشوار است.به ادعای این نشریه، چالش دوم شامل دوره گذار از درگیری با شدت بالا به مرحله ای است که در آن ترتیبات دائمی اجرا می شود. دلیل این امر ترس از فرو رفتن غزه در هرج و مرج سیاسی است. اما معضل اینجاست: عقب نشینی اسرائیل بدون برنامه هماهنگ منجر به خلاء حکومتی در غزه خواهد شد. برای جلوگیری از چنین خلایی هیچ گزینه رضایت بخشی وجود ندارد، مگر آن که اداره این نوار باریک در اختیار خود فلسطینی ها قرار بگیرد.

بعید است که یک بازیگر خارجی تا زمانی که اسرائیل حضور و کنترل نظامی خود را حفظ کند با مدیریت زندگی غیرنظامی در نوار غزه موافقت کند. پس اسرائیل باید استراتژی خروج منظم را تدوین کند. به ادعای جروزالم پست چالش سوم مستلزم مواجهه با این واقعیت است که حماس یک سازمان ترکیبی است که دارای شاخه های نظامی، سیاسی و اجتماعی است.  حتی اگر اسرائیل توانایی‌های نظامی حماس را در غزه کم رنگ کند، چگونه می‌توان از ادغام این سازمان در رهبری غیرنظامی آینده جلوگیری کند؟ چگونه می توان از ادامه حضور یک بازیکن تاثیرگذار در غزه جلوگیری کرد؟ آیا می توان همه اعضای حماس را از تصدی پست های کلیدی منع کرد؟ آیا همه آنها باید محاکمه شوند؟

skynews-rafah-gaza-airstrikes_6319487

حماس کم رنگ نمی شود

با توجه به کنترل مستمر حماس بر نوار غزه از سال 2006، پیش‌بینی می‌شود که پاک کردن نفوذ این بازیگر در این باریکه تقریبا غیر ممکن است. چالش دیگر حول مسئولیت وضعیت انسانی در نوار غزه می چرخد. این چالشی است که در حال حاضر وجود دارد و انتظار می رود در طول دوره پیش رو اسرائیل را همراهی کند. با تداوم حضور اسرائیل در این منطقه، این بازیگر در برابر نیازهای اساسی مردم غزه وظیفه دارد. به ادعای این نشریه اسرائیل باید به تلاش های خود برای ایجاد زیرساخت های عملیاتی و مکانیزمی برای همکاری با سازمان های کمک رسان (حتی اگر آنها دوستانه نیستند) ادامه دهد.

چالش پنجم در شناخت این موضوع نهفته است که مناقشه بخشی از پویایی منطقه ای گسترده تر است. حماس همیشه در کرانه باختری و لبنان و همچنین در اردن، سوریه و کشورهای مسلمان دورتر نفوذ داشته است. کنار گذاشتن این نهاد و توان نظامی اش در غزه باعث از بین رفتن این سازمان در سایر بخش ها نمی شود بالاخص آن که متحدانش فعال هستند و تهدیدی مستمر برای اسرائیل.از همین رو برای تعریف هر راه حلی، چه موقت و چه بلندمدت، باید چشم انداز ژئوپلیتیک گسترده تر را در نظر گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید