عطش سیراب نشده اسرائیل

نتانیاهو نسخه بایدن را پیچید/ اسرائیل خود را برای بازگشت ترامپ آماده کرده است؟

کدخبر: ۶۱۷۲۲۸
اقتصادنیوز: حمله اسرائیل به نوار غزه برای بایدن؛ رئیس جمهوری که بعد از حمله 7 اکتبر با به آغوش کشیدن نتانیاهو، به آغاز چنین جنگی چراغ سبز نشان داد، بسیار پر هزینه شده و می تواند به معنای پایان حیات سیاسی بایدن باشد.
نتانیاهو نسخه بایدن را پیچید/ اسرائیل خود را برای بازگشت ترامپ آماده کرده است؟

به گزارش اقتصادنیوز، جنگ اسرائیل در غزه به نقطه سیاه بزرگی در کارنامه سیاسی جو بایدن تبدیل شده است. حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل، راهبرد سیاست خارجی دولت بایدن را برهم زد، راهبردی که براساس آن تصور می شد درگیری اسرائیل و فلسطین به اندازه کافی به حاشیه رفته است. از همین رو واشنگتن تصور می کرد قادر است بر بخش های دیگر جهان بیشتر متمرکز شود.  

پایان بایدن

به باور ناظران بخش عمده ای از پیامدهای حاصل از این جنگ محصول استقبال بی قید و شرط بایدن از نتانیاهو است؛ همان استقبالی که مجوز مرگ و ویرانی و سایر رنج های مردمان غزه را صادر کرد. حالا بایدن بایدن یکی از بزرگترین فجایع بشردوستانه در نیم قرن گذشته را به نام خود ثبت کرده است. استراتژی «آغوش خرس» او در تلاش برای مهار کابینه نتانیاهو با نزدیک ماندن به او تا حد زیادی شکست خورده است. بایدن با بسیاری از پایگاه های خود در حزب دموکرات، که برای پیروزی مجدد در انتخابات به حمایت فعال شان نیاز دارد را از دست داده است.

مهمترین پیامدهای این رویدادها ضربه به منافع ایالات متحده است که با افزایش خشم و کینه علیه این بازیگر به طرز دردناکی آشکار شده است. واشنگتن به طور فزاینده ای در دیپلماسی بین المللی منزوی شده و از حمایت سایر کشورها برخوردار نیست. بنیامین نتانیاهو خودش در مشکلات سیاسی داخلی غرق شده است. حمله حماس وجهه نخست وزیر را که از مدت ها پیش به عنوان «آقای» امنیت اسرائیل تزکیه شده بود، در هم شکست. این شکست بلافاصله پس از حمله در نظرسنجی‌ها منعکس شد که نشان دهنده کاهش حمایت اسرائیلی‌ها از نتانیاهو و حزب لیکود او بود.

111

عطش سیراب نشده اسرائیل

نتانیاهو برای معکوس کردن این وضعیت و نجات جایگاه سیاسی اش، برای ادامه حمله ویرانگر به غزه و نادیده گرفتن درخواست های آمریکا در مورد خویشتن داری یا نیاز به یک راه حل سیاسی برای تعیین سرنوشت فلسطینی ها انگیزه ای قوی دارد.به نوشته نشنال اینترست، در کوتاه مدت، این حمله به عطش سیراب نشده، اسرائیل پاسخ می دهد، حتی اگر نتانیاهو هرگز نتواند «آقای قبلی» شود. او اکنون قادر است به عنوان رهبری که با توسل به زور و دیپلماسی گستاخانه با تشکیل کشور فلسطینی مخالف است، خود را به عنوان رهبری نشان دهد.

اصطکاک حاصل با دولت بایدن برای نتانیاهو منفی نیست و حتی یک امتیاز مثبت است. این اصطکاک نشان دهنده عزم نخست وزیر برای ایستادگی در برابر هرگونه فشار ایالات متحده جهت تشکیل کشور فلسطینی است. علاوه بر این، جریان نفوذ در روابط آمریکا و اسرائیل به سان قبل جریان دارد. کمک‌های نظامی ایالات متحده هنوز در راه است، و پویایی‌های درون سیاست آمریکا که همواره کمک‌ها را در جریان نگه داشته، همچنان بایدن را از ارائه حمایت های معنادار باز می دارد.

2

بستر سازی برای بازگشت ترامپ!

در این میان اتهامات فساد علیه نتانیاهو که دادگاه مرتبط بدان اخیراً پس از یک وقفه چند هفته ای به دلیل حمله حماس و جنگ از سر گرفته شد، چالشی تازه است. این مشکل حقوقی شخصی انگیزه بیشتری برای نتانیاهو فراهم می کند تا به سیاست های رادیکالش ادامه دهد. چنین سیاستی زمینه ساز جلب رضایت افراطی‌ترین عناصر در ائتلاف راست‌گرای خواهد شد، در نتیجه اعضای ائتلاف را در کنار هم نگه می‌دارد و فرایند حقوقی را برای « بی بی» به تعویق می اندازد.

در مورد تأثیرات این سیاست ها بر سیاست داخلی آمریکا و چگونگی تضعیف موقعیت سیاسی بایدن، این یک امتیاز برای نتانیاهو است. نتانیاهو مطمئنا از اینکه دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا بایدن را شکست دهد خوشحال خواهد شد. با وجود اینکه بایدن در حمایت از اسرائیل خم شده، این خمیدگی همچنان با جریان هدایایی که اسرائیل از ترامپ دریافت کرده، از جمله انتقال سفارت ایالات متحده به شرق بیت المقدس، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان اشغالی، و پیشبرد "طرح صلح" که فلسطینی ها را به جای داشتن دولت به یک وضعیت زیردست دائمی سوق دهد، مطابقت ندارد. ائتلاف سیاسی گذشته بین ترامپ و نتانیاهو گسترده بوده است.

2a6de09d-855b-4ba0-956a-15a4f8f49330_w960_r1.778_fpx70_fpy44.97

لرزه های نفرتی قدیمی

اگرچه جو بایدن دموکرات نحوه بقای احترام دو حزبی به اسرائیل را به تصویر می کشد، این حزب جمهوری خواه است که به چیزی تبدیل شده که مذاکره کننده سابق صلح ایالات متحده، آرون دیوید میلر، به درستی آن را حزب "اسرائیل، درست یا غلط" می نامد. در چنین شرایطی به نظر می رسد جو بایدن برای تنبیه سیاسی مستعدتر است. نتانیاهو سابقه طولانی در تضعیف بایدن دارد. تنها چند ساعت پس از اینکه بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور از اسرائیل در سال 2010 بازدید و حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده از امنیت اسرائیل را اعلام کرد، کابینه قبلی به رهبری نتانیاهو ساخت بیشتر شهرک‌های یهودی در بیت‌المقدس شرقی را اعلام کرد. پس از اینکه بایدن در سال 2021 رئیس جمهور شد، نتانیاهو به دروغ بر اساس یک کلیپ ویدیویی برش خورده گمراه کننده پیشنهاد کرد که بایدن در دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به خواب رفته است.

جو بایدن از بسیاری جهات نمونه یک سیاستمدار قدیمی آمریکایی است. از این منظر، برای او تقریباً غریزی بود که به موضع  سنتی دور از قطب‌ی سازی های آمریکایی متوسل شود،. در پس زمینه وحشت در غزه، این پیش فرض اکنون برای بایدن کارساز نیست. اگر او در انتخابات سال آینده شکست بخورد، دلایل زیادی وجود خواهد داشت، اما یکی از آنها در آغوش گرفتن یک سیاستمدار خارجی است که علاقه ای به منافع ایالات متحده و چشم اندازهای سیاسی بایدن ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید