گزارش میدانی «اقتصادنیوز» از بازار مسکوکات طلا

همه در بازار سکه ترسیده‌اند؟

کدخبر: ۳۸۹۲۳۴
اقتصاد نیوز: در بازار سکه چه خبر است، بازیگران چه نگاهی به آینده دارند؟ اکثرا می گویند تا خرداد 1400 خبری نیست. دلالان با احتیاط خرید می کنند چرا؟ همه ترسیده اند.
همه در بازار سکه ترسیده‌اند؟

به گزارش اقتصادنیوز همه بازارها خلوت شده‌اند.  کافی است یک بار در قلب تهران قدیم چرخ بزنید از بازار بزرگ گرفته تا سبزه میدان. «خبری نیست» کلید واژه اصلی سخنان فعالان ان است. بازاری که تا دو ماه قبل در آن جای سوزن انداختن نبود حال  از عرش به فرش آمده است. معامله گران سبزه‌میدان تا تا نیمه آبان میدان داری می کردند هر روز قیمت بالا می بردند و برای فروش طاقچه بالا می گذاشتند اما اکنون منعطف تر شده اند گاهی تخفیف می دهند بلکه رونق به کسب و کارشان  بیاید. از نیمه آبان کار انها کساد شد.چرا؟ خود می گویند.

کم حرف تر از بازار ارز

به سبزه میدان که سر بزنید فاصله گذاری اجتماعی را بیش از هر جای دیگر مشاهده می کنید. این فاصله گذاری حاصل احتیاط نیست تاوان رکود است دلالان بازار سکه از دلالان بازار ارز کم حرف تر هستند و هر دو بازاری ها همسایه کم تر سخن می گویند. بازار بسیار کساد بود. مغازه دار ها دور هم جمع شده بودند و از انتخابات آمریکا تا انتخابات پیش روی ایران در حال صحبت بودند. گویا تمام تار و پود اقتصاد به مسائل انتخاباتی گره خورده است. قیمت ها در بازاری های سکه ثابت و مبلغ 9 میلیون 800 هزار تومان برای خرید و 10 میلیون تومان برای فروش بود. این عدد دائما در حال نوسان بود ولی بازار خلوت تر از آنی بود که برای فروشندگان اهمیتی داشته باشد.

طلا هم مثل سکه بازارش سوت و کور بود. بعد از مدتی بالاخره یک طلافروش را یافتم که در حال معامله بود. انگشتری به وزن 5.640 گرم را به قیمت 5 میلیون و 700 هزار تومان فروخت: از قرار گرمی 1 میلیون و ده هزار و ششصد و سی و هشت تومان.

از بازار طلا به سبزه میدان رفتم. گرمای افتاب هم نتوانسته بود یخ بازار را آب کند. بازار شل و به شدت راکد بود. رکودی که از چند روز پیش آغاز شده بود و کماکان ادامه داشت.

از نخستین دلال قیمت ها را جویا شدم، با کمی شکایت از اوضاع بازار گفت: (بازار خیلی نوسان داره اگه دلار و سکه داری بیا معامله کنیم). من از بورس شکایت کردم گفتم مبلغی در بورس سرمایه گذاری کردم گفت: (من اینجام هر روز مردمی میان که اینو میگن، اوضاع خوب نیست، همه ترسیدن هم خریداران هم فروشنده ها، حتی ما نمی تونیم با هرکسی معامله کنیم). علت را جویا شدم. در پاسخ طفره رفت اما گفت: (دیگه کسی به کسی اعتماد نداره). (حدس من این بود که شاید طرح جمع آوری دلالان مدنظر او بود). از او درمورد آینده بازارها پرسیدم گفت: «هیچی غیر ممکن نیست من حتی احتمال میدم قیمت ها  رشد کنه، ‌اگه مایلی صبر کن»

کمی بعد دلال دیگری را دیدم، او بیش از قبلی سر بحث را باز کرد، گفتم: (دلار چند؟ گفت چندتا داری؟ از من میشنوی همین الان این و آب کن بقیشم نگه دار). علت را جویا شدم گفت: (هیچی مشخص نیست، ممکن دلار تا 14 هزارتومان هم کاهش پیدا کنه، اگر سقوط کرد لااقل نصفشو الان رد کردی. گفتم خب شاید صعودی شد،‌ گفت بعید میدونم اما شاید بعد عید خبری بشه،

از بورس گلایه کردم گویا او هم شاکی بود. گفت: ملت رو بدبخت کردن،‌ هیچی به هیچی،‌ اصلا چیزی مشخص نیست، به خدا طوری شده دلال به دلال هم اعتماد نداره، الان بی اعتمادی خیلی توی بازار موج میزنه.

در همین میان مرد میانسالی به بحث ما وارد شد، دلال کمی گفت و بعد سکوت کرد، مرد پرسید: آقا سکه چند میخری؟ دلال چند ثانیه ای مرد را برانداز کرد و در کمال تعجب گفت: اقا من معامله نمیکنم ( احساس کردم ترسید)

بعد از آن یک نفر دیگر آمد، قیمت دلار و سکه را جویا شد،‌ دلال گوشی اش را چک کرد و پاسخ داد(در کمتر از 15 دقیقه دلار در حدود 0.5 درصد و سکه را هم حدود 2 درصد پایین تر قیمت داد.

در مجموع بازار خلوت و به گفته دلال ها روند روزهای اخیرش را در پیش گرفته و هیچ گونه پیش بینی هم امکان‌پذیر نیست، در این سردرگمی با یک مویز گرمی‌شانن می شوند و با یک غوره سردی شان. در جواب که این اوضاع تا چه زمانی ادامه دارد: اکثرا پاسخ می دهند: شاید خرداد 1400

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید