پرش اونس به قله یک ماهه

جزر و مد قیمت طلا با سنت شکنی بانک مرکزی

کدخبر: ۴۰۳۹۳۰
اقتصادنیوز: قیمت طلا در 24 ساعت گذشته بهترین عملکرد خود را در مقایسه با 45 روز قبل داشته است. قیمت طلا بامداد امروز از 1740 دلار گذشت اما در میانه روز به زیر این سطح بازگشت.
جزر و مد قیمت طلا با سنت شکنی بانک مرکزی

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت طلا در روز چهارشنبه مرز 1740 دلار را پشت سر گذاشت. رشد قیمت طلا در حالی اتفاق افتاد که دلار مانند چند ماه گذشته با قدرت به صعود خود ادامه نمی‌دهد و شاخص دلار در روز چهارشنبه نیز تغییراتی منفی را به ثبت رساند. به گزارش کیتکو نیوز، یکی از مهم ترین دلایل جزر و مد در قیمت طلا نگاه رئیس کل بانک مرکزی به بحث تورم و نقدینگی است. مواضع رئیس جمهور آمریکا حاکی از آن است که اهمیت کمی برای رابطه بین پول و تورم قائل است، بر این اساس سیاست‌های رادیکال پولی و مالی دولت آمریکا از مهم‌ترین متغرهای تاثیرگذار بر بازار طلا در سال 2021 عنوان می‌شود.

یکی از نشانه هایی که موجب چنین تصوری شده تغییر سنت آماردهی است. بانک مرکزی آمریکا اعلام عرضه پول و نقدینگی را از هفتگی به ماهانه تغییر داده است. به اعتقاد برخی از کارشناسان مواضع رئیس فدرال حاکی از آن است که پول اهمیت چندانی برای وی ندارد و روی رابطه پول با تورم چندان حساب نمی‌کند. رویه اعلام هفتگی پول و نقدینگی از سال 1970 در آمریکا دنبال می‌شد و عده‌ای از کارشناسان این تغییر رویه را مهم دانسته و بازتابی از اهمیت کم پول برای دولت جدید آمریکا عنوان می‌کنند.

پیش از این اشاره شده بود که طلا ربع اول سال 2021 را بسیار بد شروع کرده است و تحلیل‌گران عملکرد فلز زرد رنگ در سه ماه اول سال را در 4 دهه اخیر بی‌سابقه خواندند. این امر با عرضه بی‌سابقه طلا توسط ضرابخانه آمریکا همراه بوده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده فروش طلا توسط ضرابخانه آمریکا در سه ماه اول سال 2021، 88 درصد از مدت مشابه سال 2020 بیش‌تر بوده است.  این رشد در فروش طلا از ربع سوم سال 1999 سابقه نداشت. به نظر می‌رسد، مواضع پولی و مالی دولت آمریکا در سال 2021 تاثیر زیادی بر روند تغییرات قیمت این فلز زرد رنگ داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید