کاهش احتمال نوسان بزرگ قیمت دلار

هشدار جدید به معامله گران بازار ارز

کدخبر: ۴۱۹۲۴۹
اقتصادنیوز: آیا قیمت دلار در بازار ارز به سرنوشت قیمت دلار در سال 92 و پس از انتخابات ریاست جمهوری دچار می شود؟
هشدار جدید به معامله گران بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، نوسانات محدود دلار در هفته های اخیر موجب شده است که توجه سفته بازان تا حد زیادی از بازار ارز منحرف شود. در چنین شرایطی، برخی تحلیل گران به سفته بازان هشدار می دهند که ممکن است بازار وضعیتی مشابه سال های ۹۲ تا ۹۶ را تجربه کند. در بازه زمانی یاد شده، زمزمه ها در مورد توافق توافق هسته ای و در نهایت امضای برجام موجب شد که قیمت دلار طی۵ سال در بازه ۳ الی ۴ هزار تومانی نوسان کند. این میزان جا به جایی در مقایسه با بازار پول و سودهای بانک ها قابل توجه نبود. از لحاظ ریسک نیز کسانی که در ۵ سال یاد شده، پول خود را در بانک گذاشتند، سود امنی را به دست آوردند، حال آنکه بازیگران دلار و سکه بعضا با افت های سنگین مواجه شدند. 

در جریان بودن مذاکرات هسته ای و کاهش نوسانات دلار در دوره فعلی نیز موجب شده است که شماری از معامله گران از احتمال شروع دوران رکود جدید در بازار ارز و سکه سخن بگویند.

دلار پشت خطی

نگاه مخالف جریان رکود دلار

عده زیادی از معامله گران باور دارند، شرایط فعلی بازار بسیار متفاوت تر از دوران سال ۹۲ است. از یک سو آن ها باور دارند، تنش های بین ایران و آمریکا به راحتی کاهش نخواهد یافت و از سوی دیگر، در صورت کاهش تنش ها، کشور با کسری بودجه و حجم نقدینگی مواجه است که مدیریت قیمت دلار را دشوار خواهد کرد. از نگاه آن هاُ‌، طرح های نامزدهای مختلف ریاست جمهوری نیز نمایشگر انضباط مالی در دوران آتی نبود و بیشتر حکایت از احتمال افزایش انبساط مالی داشت که می تواند زمینه ساز تحرک بیشتر بازار شود.

کاهش احتمال نوسان سنگین قیمت دلار؟

در حالی که انتظارات متناقضی، پشت ذهن معامله گران ارزی وجود دارد، احتمال نوسان معنی دار در روزهای آتی پایین است. بیشتر فعالان باور دارند بازار طی روز جاری و حتی تا انتخابات در محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تا ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان خواهد کرد.

این در حالی است که بسیاری از معامله گران باور دارند، شرایط فعلی بازار وابسته به اخبار سیاسی است و هر خبری می تواند نوسانات قابل توجهی در بازار ایجاد کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید