واکنش دلار به عدم تمدید توافق ایران و آژانس

نوسان گیری سیاسی در بازار ارز

کدخبر: ۴۲۱۸۶۸
اقتصاد نیوز: قیمت دلار پشت خط صعودی شد. پیش بینی می شود بخشی از این صعود ناشی از اتفاقات سیاسی باشد اما برخی اعتقاد دارند قیمت دلار به کف خورده است.
نوسان گیری سیاسی در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، امروز قیمت دلار می تواند تحت تاثیر نوسان گیری سیاسی معامله گران قرار بگیرد. به گفته فعالان، از بعدازظهر روز جمعه، میزان خریدها به یکباره در معاملات پشت خطی بالا رفت و قیمت دلار در مقطعی حتی به بالای محدوده 24 هزار و 400 تومان نفوذ کرد. به گفته فعالان،‌ افزایش پشت خطی قیمت دلار ناشی از جوسازی معامله گران پیرامون اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا بود. بلینکن گفته بود،‌ «اینکه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافقی موقت وجود ندارد، مایه نگرانی جدی این کشور است».

بازیگران ارزی با جوسازی پیرامون این اظهار نظر خریدهای خود را بالا بردند. علاوه بر این موضع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که اعلام کرد ایران به نامه مدیر کل این نهاد بین‌المللی درباره تمدید توافق فنی پاسخ نداده است در هیجان پشت خط موثر بود. معامله گران با اطلاع از انقضای مهلت توافق فنی ایران و آژانس تاکید داشتند عدم تایید این توافق می تواند معادلات احیای برجام را پیچیده کند. اما روز گذشته خبرگزاری های مختلف به نقل از  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه خبر دادند پاسخی از تهران در خصوص تمدید توافق فنی میان این نهاد بین‌المللی با ایران دریافت نکرده است.

2

به گزارش فارس،آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ جمعه اعلام کرد «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس روز ۱۷ ژوئن نامه‌ای به مسئولان ایرانی در این خصوص نوشته اما «ایران به این نامه پاسخ نداده و مشخص نکرده که آیا قصد حفظ کردن توافق فعلی را دارد یا خیر.»

در بخشی از بیانیه نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل آمده است: «در این خصوص به پاسخ فوری ایران نیاز است. رافائل گروسی بر اهمیت حیاتی گرآوری داده از فعالیت‌های تهران به موجب این توافق تأکید کرده است.»آژانس اتمی گفته تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت در ایران و گردآوری بی‌وقفه داده توسط تجهیزات این نهاد بین‌المللی، ضروری است.

برخورد دلار به کف؟

در حالی که برخی فعالان باور دارند، افزایش پشت خطی قیمت دلار ناشی از جوسازی سیاسی معامله گران بود، عده دیگری اعتقاد داشتند که انتظارات فنی در بازار ارز تغییر کرده است. برخی تحلیل گران فنی اشاره می کردند که قیمت دلار در روزهای اخیر در برابر نزول به زیر مرز 24 هزار تومانی چند بار مقاومت کرد و همین مساله چنین تصوری را شکل داد که مرز 24 هزار تومانی، کف قیمت دلار است.

در واقع، گروهی از معامله گران به دلیل اینکه، بازار به کف نزدیک شده است، با جسارت خریدهای خود را بیشتر کردند؛ با این حال، برخی دیگر از فعالان باور دارند، نوسان گیران به دنبال فروش ارزهای خود در سقف قیمتی هستند. از نگاه آن ها، دلاری ها امروز در همان محدوده 24 هزار و 400 تومان، اقدام به فروش خواهند کرد و از بازار خارج خواهند شد. این دسته احتمال افزایش بیشتر را برای دلار متصور نیستند. البته در صورتی که امروز قیمت دلار بالای محدوده 24 هزار و 500 تومان تثبیت شود، خریداران بیشتری وارد بازار ارز خواهند شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید