چرا تلگرام هنوز هم برای ایرانی ها محبوب است؟

کدخبر: ۱۸۱۶۹۶
پیام رسان تلگرام همچنان در میان ایرانی ها محبوب است و تعداد زیادی از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند. اما در حالی که ایرانی ها معمولا بعد از مدتی که از یک شبکه اجتماعی استفاده می کنند آن را ترک می کنند موضوعی که هنوز در مورد تلگرام صدق نکرده است.
چرا تلگرام هنوز هم برای ایرانی ها محبوب است؟

معاونت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: پیام‌رسان تلگرام پس از پیروزی بر رقبایش در ایران هم‌اکنون بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد.

حمید ضیایی‌پرور، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا و در پاسخ به این سوال که چرا تلگرام محبوب‌ترین  شبکه‌ی پیام رسان در ایران است؛ گاه‌شماری از محبوبیت شبکه‌های اجتماعی در ایران را تشریح کرد.

از فیس‌بوک تا تلگرام

به گفته‌ی وی در ایران تا قبل از سال‌ ۱۳۸۸، شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک مورد استقبال قرار گرفت، سپس فیسبوک فیلتر شد و کاربران به سمت توییتر گرایش پیداکردند. در ادامه بعد از فیلتر شدن توییتر و با گسترش گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی به سمت موبایل محور بودن رفتند و سرانجام از میان انواع شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های موبایلی گسترش پیدا کردند. اولین نسل پیام‌رسان‌ها در ایران وی‌چت، وایبر و... بودند. به دلیل استراتژی که در فضای سایبری ایران از سوی دستگاه‌های مختلف اعمال می‌شد، این شبکه‌ها یکی پس از دیگری فیلتر شدند و یا به دلیل سرعت پایین اینترنت در آن سال‌ها از دور رقابت خارج شدند. استراتژی که قبل از دولت یازدهم اعمال می‌شد عمدتاً فیلترینگ و یا کاهش سرعت اینترنت بود. در آن شرایط خاص که کاربران با فیلترینگ و محدودیت سرعت درگیر بودند؛ ناگهان پیام‌رسانی به نام تلگرام در ایران ظهور کرد که به لحاظ فنی با سرعت پایین اینترنت در ایران سازگار بود و به دلیل اینکه این اپلیکیشن در آن زمان فقط متن محور بود؛ حساسیت دستگاه‌های کنترلی را تحریک نکرد. همچنین حاکمیت در آن زمان تصور می‌کرد که تلگرام وابسته به کشور روسیه است و مانند سایر شبکه‌های اجتماعی به سرویس‌های جاسوسی بیگانه متصل نیست. به این ترتیب کاربرانی که در سال‌های ۹۲-۹۱ با محدودیت‌هایی مواجه بودند به سمت تلگرام روی آوردند. در حال حاضر طبق آمارها بیش از ۴۰ میلیون نفر از کاربران تلگرام ایرانی هستند.

چرا ایرانیان در تلگرام ماندند؟

ضیایی‌پرور معتقد است که دلیل ماندن ایرانی‌ها درپیام‌رسان تلگرام سرویس‌های جالب و مهیجی است که توسط این شرکت ارائه شده است؛ اکنون تلگرام علاوه بر متن، امکان گروه‌سازی، ایجاد سوپرگروه، ربات، کانال، ارسال پیام صوتی و تصویری و ... را دارد. وی در توضیح قابلیت‌های‌ تلگرام گفت: تلگرام تقریباً جایگزین تمام سرویس‌های سابق اینترنت مانند ایمیل، وب‌سایت‌ها و گرو‌ه‌های مختلف شده است. تلگرام سعی دارد که هر کاربر با داشتن تنها یک اکانت تمام نیاز‌های خود در فضای مجازی را برآورده کند.

پالایش محتوای کانال‌های تلگرامی در ایران

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدتی قبل اقدام به ثبت کانال‌های تلگرامی کرده است. به گفته‌ی ضیایی‌پرور تا کنون بیش از ۱۳ هزار کانال تلگرامی به منظور ایجاد فضا سالم، مفید و ایمن در سایت ساماندهی وزرات ارشاد ثبت شده‌اند و کد شامد (شناسه‌ی الکترونیک محتوای دیجیتال) گرفتند. ضیایی‌پرور در مورد کانال‌های متعددی که خلاف  ضوابط جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند نیز گفت: کانال‌هایی که محتوای مناسبی ندارند به صورت مرتب پالایش می‌شوند و لیست اسامی ‌آنها جمع‌آوری می‌شود. بخشی از این کانال‌ها را تلگرام فیلتر می‌کند و به بخشی هم تذکر داده می‌شود.وزیر جدید ارتباطات باید از ظرفیت شبکه‌‌های مجازی استفاده کند.

از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی به نفع خودمان استفاده کنیم

معاون مرکز IT وزارت ارشاد با اشاره به ظرفیتی که در فضای مجازی برای اطلاع رسانی، انتقال دیدگاه‌ها و افکار و تعامل با مخاطبان وجود دارد گفت: بیشترین میزان ایران هراسی مبتنی بر کمپین‌هایی است که در توییتر و اینستاگرام شکل می‌گیرد؛ ولی آیا ما ظرفیت‌های خودمان را در این حوزه بسیج کرد‌ه‌ایم؟ من فکر می کنم اگر آقای جهرمی درباره‌ی این موضوع قدمی بردارد می‌تواند ظرفیت‌های بسیار زیادی را به خصوص در توییتر برای ما آزاد بکند.

ضیایی‌پرور معتقد است جهرمی با درایت، شجاعت و جسارتی که دارد، آینده‌ی بهتری را در حوز‌ه‌ی شبکه‌های اجتماعی پیش روی همه نمایان می‌کند. همچنین از نظر ضیایی پرور، اولویت وزارت ارتباطات تثبیت کردن سیاست‌های پیشین در حوزه‌ی فضای مجازی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید