روایت حضور با مانتو یک عضو سابق شورای شهر تهران در بیت رهبری

کدخبر: ۱۸۱۷۹۹
فرارو نوشت: روزنامه قانون در گفتگویی با فاطمه دانشور با عنوان «نوع پوشش، نباید زنان را از مناصب محروم کند» به جنجال این روزهای فضای مجازی درباره «پروتکل چادر» پرداخت که در ادامه می‌خوانیم:
روایت حضور با مانتو یک عضو سابق شورای شهر تهران در بیت رهبری
«پروتکل چادر» عنوانی بود که در هفته های گذشته بعد از پوشش معاون حقوقی رییس جمهور در میان مردم و رسانه ها بسیار چرخید. آنجا که لعیا جنیدی، جانشین الهام امین زاده در معاونت حقوقی رییس جمهوری شد، با پوششی متفاوت از آنچه تاکنون دیده شده، در هیات دولت حضور یافت و پوشش تازه او در قیاس با گذشته خبرساز شد. 
  
جنیدی که همواره با پوششی غیر از چادر در محافل دیده شده بود بعد از نخستین حضور در هیات دولت با پوشش چادر، سخنی را به میان آورد که حواشی زیادی را حداقل در فضای مجازی و رسانه ها به همراه داشت. او در بیان علت چادری شدن خود گفت: «آقای روحانی به دلیل پروتکل کابینه از من خواستند چادری شوم و من هم به خواست ایشان احترام گذاشتم». 
  
این درحالی بود که گفته جنیدی درباره درخواست روحانی از او برای نوع پوشش، هجمه هایی را هم به روحانی و مواضع قبلی او درباره پوشش زنان وارد کرد. چنانچه که رییس جمهور در اظهارنظری درباره پوشش زنان گفته بود: «عفیف بودن چیزی فراتر از حجاب داشتن است.
 
به نظر من اگر زنی یا مردی حجاب رسمی مدنظر ما را رعایت نکند، عفیف بودنش زیر سوال نمی رود. قبل از انقلاب زنان زیادی در جامعه ما حجاب نداشتند، ولی آیا انسان های عفیفی نبودند؟ من هشدار می دهم که حجاب را عین عفاف ندانیم. به نظر من زنان زیادی از جامعه ما حجاب مطلوب قانون را ندارند، ولی عفیف هستند.
 
عفت شاخص های زیادی دارد. کما اینکه می توان کسانی را هم یافت که ظاهری مطابق قانون و حجاب دارند، چه مرد و چه زن، ولی اصول عفت را رعایت نمی کنند. بنابراین تاکید ما باید بر عفت باشد. باید ببینیم عفت را چه چیزی تهدید می کند. به نظر من عفت مردم ما را فقر اقتصادی و ناتوانی در ازدواج، بیشتر تهدید می کند تا رعایت حجاب مطابق استانداردهایی که عده‌ای دوست دارند و تعریف کرده اند».
  
اما به هرحال بیان جمله «پروتکل چادر» برای حضور زنان در هیات دولت از سوی لعیا جنیدی، مباحث بسیاری را در محافل مختلف به همراه داشت که آیا تعبیر وجود پروتکل پوشش برای پوشش زنان در مجالس رسمی و دولتی صحیح است یا نه؟
 
همین سوال موضوع گفت وگو با «فاطمه دانشور» عضو سابق شورای شهر تهران شد که در چهار سال گذشته، تمامی جلسات شورای شهر تهران را با پوشش مانتو شرکت کرد و هرگز هم از موضوعاتی مانند پروتکل چادر برای نمایندگی مردم پایتخت در شورا سخن نگفت.
 
حق زنان مانتویی را نگیریم! 
عضو سابق شورای شهر تهران، با بیان اینکه در سال 92 و پس از انتخاب به عنوان نماینده مردم در شورای شهر، برای حضور در جلسات شورا با موضوعی به عنوان «پروتکل چادر» مواجه نشده ، اظهار می دارد: «البته قبل از ورود به شورا، این توصیه به من شد که با چادر در شورا حاضر شوم اما در حد توصیه و نه پروتکل و الزام بود».
 
وی می‌گوید: بنده این توصیه را نپذیرفتم چون معتقد بودم که مردم من را با پوشش مانتو دیده و به عنوان نماینده انتخاب کرده‌اند و دلیلی ندارد که بخواهم با ظاهر دیگری در شورای شهر حضوریابم. رییس سابق کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بخش اعظمی از زنان ایرانی پوشش مانتویی دارند و حجاب را رعایت می کنند، تصریح می کند: معتقدم که زنان باید با همین پوشش (مانتو) در سمت های بالای کاری و اجرایی حضور یابند و نوع پوشش آن‌ها مانعی برای حضور در عرصه های اجرایی کشور نباشد.
 
دانشور می افزاید:‌ اگر نگاهی به پوشش های زنان در معابر عمومی شهری داشته باشیم، می بینیم تعداد قابل توجهی از زنان هستند که پوشش مانتو دارند و البته باید در این پوشش حدود اسلام و شرع را رعایت کنند، اما وقتی اجازه نمی دهیم زنان با پوشش مانتو، در مناصب دولتی حضور یابند، آن‌ها را از حق طبیعی‌شان منع کرده ایم.
 
در بیت رهبری، الزامی بر چادر نبود 
دانشور به موضوع حضورش با پوشش مانتو در دیدار اعضای شورای چهارم شهر تهران با مقام معظم رهبری اشاره کرده و می گوید: در این دیدار همچون همیشه با پوشش مانتو حضور یافتم و هیچ گونه برخورد یا ممانعتی با بنده نشد. این یعنی اینکه در مهم‌ترین مکان رسمی کشور و در مهم‌ترین جلسه کاری مسئولان، با مانتو حضور یافتم و در آنجا هرگز صحبت از الزام و اجبار در نوع پوشش نبود و بسیار محترمانه نیز با بنده در بیت رهبری برخورد شد.
 
عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بعد از حضورش در جلسه با رهبری نظام، حاشیه هایی نیز برای او ایجاد شد، خاطرنشان می کند: بخشی از این حاشیه ها ناشی از تندروی ها بود، این در حالی بود که بعد از حضور بنده با پوشش مانتو، بسیاری از کارکنان خانم در شهرداری و شورای شهر تهران که به اجبار چادر سر می کردند، آزادانه در انتخاب پوشش خود عمل کردند و مانتویی شدند.
 
وی با اشاره به اینکه تا پیش از حضور او در شورای شهر تهران با پوشش مانتو، عمده زنان با چادر در مناصب دولتی حاضر می شدند، می گوید: من به نوعی در نگاه به پوشش زنان در فعالیت های اجرایی، تابو شکنی کردم.
 
اسلام حد پوشش را مشخص کرده است 
دانشور با بیان اینکه بهتر بود خانم جنیدی با همان پوشش همیشگی خود یعنی مانتو در هیات دولت حضور می یافت، ادامه می دهد: زنان باید در موضوع پوشش خود برای حضور در مناصب اداری مقاومت کرده و پوشش را تغییر ندهند.
 
وی تصریح می کند: اینکه در پوشش‌های اداری و رسمی، الزامی برای چادر وجود داشته باشد، این‌گونه نیست و نگاه سلیقه‌ای در این زمینه وجود دارد، این درشرایطی است که اسلام حد پوشش را برای زنان رعایت کرده و وقتی می گوییم زنان مانتویی در سمت های مهم نباشند، به نوعی به زنان مانتویی می گوییم که شما شأنیت برای مشارکت در اداره کشور را ندارید و این موضوع باید به یک مطالبه مهم در جامعه زنان تبدیل شود. ما قایل به اسلام هستیم و هرکسی که حد پوشش را رعایت کند، نباید با مانعی برای حضور در سمت های اجرایی مواجه شود و این درحالی است که برخی تندروی‌ها، زنان مانتویی را از حقوق‌شان برای حضور در سمت‌های اجرایی محروم می کند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید