دستور شفاف‌سازی درباره کمک میلیاردی شهرداری به حسینیه یک مداح

کدخبر: ۱۹۹۲۲۴
شرق: معصومه اصغری: پس از انتشار خبری کوتاه از کمک مالی ١,٥ میلیاردی شهرداری تهران به حسینیه‌ای نزدیک به یکی از مداحان معروف، حواشی زیادی در اذهان عمومی به وجود آمده و حالا شهردار تهران به دو معاون مالی و شهرسازی خود دستور داده تا گزارشی را تهیه و شفاف‌سازی کنند و سازمان بازرسی شهرداری تهران هم به پرونده متخلفان احتمالی رسیدگی کند.
دستور شفاف‌سازی درباره کمک میلیاردی شهرداری به حسینیه یک مداح

چندی قبل خبری منتشر شد که در آن اعلام شد «معاونت فرهنگی شهرداری تهران در چند سال اخیر بیش از هزار میلیارد از بودجه این معاونت را در اختیار حسینیه‌ها، مساجد و حتی مداح‌ها قرار داده است و برای مثال شهرداری منطقه ۵ در مهرماه امسال ١,٥ میلیارد تومان به حسینیه‌ای به نام ریحانه‌‌الحسین پرداخت کرده که متعلق به یکی از مداحان معروف به نام «بنی‌فاطمه» است».

پس از آن برخی از اعضای شورای شهر تهران به احتمال صحت چنین اخباری که نمونه‌های مشابه آن در دوره مدیریت سابق کم نبوده است، واکنش نشان دادند و ناهید خداکرمی در توییتر خود نوشت: «شرم‌آور است که مؤسسه‌ خیریه، قرارگاه، حسینیه، مسجد، هیئت، هبه، مددسرا و مداحی به پوششی برای نهادینه‌شدن فساد و رانت در شهرداری‌ تهران تبدیل شده است. کاری بسیار سخت در پیش داریم. مردم و رسانه‌ها همچنان همراهمان باشند».

این موضوع از سوی روابط عمومی منطقه پنج تکذیب شد و اعلام کردند که هیچ اعتباری به مداح خاصی پرداخت نشده ‌است. در این توضیح آمده بود که کمک صورت‌گرفته در قالب مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در راستای حمایت از فعالیت‌های دینی در برنامه و بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران ذیل سرفصل تملک دارایی سرمایه‌ای و تحت مأموریت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بوده است که در بندهایی برای توسعه مساجد، حسینیه‌ها و تکایا مبالغی را مشخص کرده است. بر همین اساس مبلغ ۱۰ میلیارد ریال جهت تجهیز و توسعه هیئت ریحانه‌الحسین(ع) در نظر گرفته شده بود که مبلغ هشت میلیارد ریال از اعتبار مذکور در شش ماه نخست سال جاری به شهرداری منطقه ۵ تخصیص داده شده بود و مبلغ ۵.۵ میلیارد ریال به‌صورت غیرنقد در تاریخ ۳۱ خرداد سال جاری و در دوره تصدی مدیریت پیشین شهرداری تهران برای حسینیه مذکور درخواست تعهد اعتبار شده و پس از آن بخشی دیگر از اعتبار در دو فقره چک در شهریور ماه و در آغازین روزهای تصدی شهردار محترم تهران، در منطقه ۵ در وجه حسینیه مذکور پرداخت شده است». 

در هفته گذشته و جاری موضوع شفافیت در بندها و تبصره‌های بودجه سال ٩٧ و اصلاح موارد غیرضروری که همواره درباره حذف آنها صحبت شده بود، دوباره مطرح شد و در این میان شهردار تهران در راستای شفافیت عملکرد و پایان‌دادن به موضوعاتی که درباره زیرمجموعه خود گفته می‌شود، دستور پیگیری ویژه حواشی ساخت یک حسینیه را صادر کرد و از معاون شهرسازی و معماری و مالی و اقتصاد خود خواست تا گزارشی از این موضوع تهیه کنند. نجفی همچنین از معاون مالی خود خواسته با توجه به کمبود شدید منابع، مشخص شود چطور ٨٠ درصد اعتبار این پروژه در شش ماه نخست سال پرداخت شده است. شهردار تهران در عین حال سازمان بازرسی شهرداری تهران را موظف کرده است پرونده افرادی را که در دو موضوع تخلفات احتمالی مالی و ساختمانی ملک مذکور دخالت داشته‌اند، به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری منعکس کند.

در سال‌های گذشته از کمک‌های مدیریت شهری اصولگرا به افراد و نهادهای خاص به نام نهاد مذهبی و فرهنگی نمونه‌های زیادی خبری شده است که در کمتر مواردی شهردار سابق درباره آنها شفاف‌سازی کرد. از جمله این موارد می‌توان به به‌کارگیری فردی غیر‌متخصص، اما فامیل نزدیک به یکی از مداحان معروف، اشاره کرد. 

کسی که بدون سابقه مرتبط از یکی از زیرمجموعه‌های سایپا مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران شد و به‌همراه خود دوستانی را آورد. مدیرعاملی که در دوره مسئولیت او یکی از بیشترین جذب‌های غیرقانونی در شهرداری تهران رقم خورد و نزدیک به سه‌هزار نفر در این مجموعه در فاصله زمانی سال ٩٢ (سال انتخابات) اضافه شدند. این موضوع در گزارش حسابرسی سال ٩٢ شهرداری تهران که قبلا رحمت‌الله حافظی منتشر کرده، آمده است. در موردی دیگر در کنار موارد متعدد سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران که به اشخاص و برنامه‌های تلویزیونی و بانک‌ها و... اجاره داده یا واگذار می‌شد، یکی از این سوله‌های مدیریت بحران تبدیل به مرکز ورزشی و خاص یکی از مداحان و سخنرانان مذهبی که از قضا در ستادهای انتخاباتی محمدباقر قالیباف هم بود،‌شد. 

حسن کردمیهن که گفته می‌شد در حمله به سفارت عربستان نقش داشته تا مدت‌ها در سوله مدیریت بحران منطقه ١٦ برای گروه‌هایی خاص و نه شهروندان این محلات، کلاس‌هایی اختصاصی داشت. علاوه بر این موارد که بارها درباره آنها در «شرق» و رسانه‌های دیگر گزارش تهیه شده است، مواردی نظیر انتشار تصاویر چک‌های ٢٠ میلیونی برای مداحان وجود دارند که هیچ‌گاه مرجع معتبری درباره صحت‌وسقم آنها صحبت تأیید و رد نداشت و می‌توان گفت پرونده چنین کمک‌ها و وابستگی‌هایی بین شهرداری تهران و افراد و گروه‌هایی خاص از نهادهای مذهبی در اذهان عمومی باز است و بهتر است در چنین مواردی شفاف‌سازی صورت‌گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید