اصولگرایان از دولت روحانی حمایت کردند؛

چرخش ناگهانی موضع اصولگرایان نسبت به دولت روحانی

کدخبر: ۲۲۳۲۴۲
اقتصادنیوز؛ مخالفان حسن روحانی که روزی برای تحقق آرزوی یک دوره‌ای شدن ریاست جمهوری او تلاش می کردند، در چند روز گذشته با چرخشی بی‌سابقه مطالب متفاوتی اعلام کرده اند. مطالبی که اگر به نام گوینده اش توجهی نشود، نمی‌توان حدس زد جدی ترین مخالفان اصولگرای روحانی آن را بیان کرده اند.
چرخش ناگهانی موضع اصولگرایان نسبت به دولت روحانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ اعلام موضع مثبت چهرههای بانفوذ جریان اصولگرا در قبال دولت دوازدهم،  از حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان گرفته تا رقبای انتخاباتی روحانی، از طریق تریبون های عمومی، به نظر می‌رسد مخالفان دولت در شرایط بحرانی پرچم سفید آتش بس را بالا گرفته اند.

اصولگرایان چطور حامی دولت شدند؟ 

در ظاهر همه چیز بعد از سخنرانی حسن روحانی در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت دوازدهم شروع شد. آنجا که رئیس جمهوری گفت: «امروز دولت و من به عنوان رئیس جمهور و نماینده ملت، دست همه را می‌بوسم و در برابر همه آحاد ملت و جناح‌ها، حتی آنها که بدترین اهانت‌ها را به دولت کردند، خم می‌شوم و دست همه آنها را می‌بوسم. امروز روز اهتزاز پرچم عزت و عظمت ملت ایران است و باید به دنیا نشان دهیم که می‌توانیم سختی‌ها و مشکلات را پشت سر بگذاریم، اما عزت، آزادی، استقلال، مردم‌سالاری، جمهوریت، اسلامیت، دین و فرهنگ‌مان را معامله نخواهیم کرد.» 

بعد از سخنان روحانی در سالن اجلاس سران، برخی اصولگرایان که تا پیش از این مدام مشغول حمله به دولت بودند، به استقبال از سخنرانی رئیس جمهوری رفتند و ندای لبیک سر دادند. با این حال کسانی که با مدل فکری و تصمیم گیری این چهره ها آشنایند، می دانند که این رویکرد بیش از آن که به سخنان روحانی مربوط باشد، ناشی از درک شرایط بحرانی کشور و یک تصمیم جریانی است.

به نظر می رسد آنها سخنان چند روز قبل ظریف را پذیرفته اند، او گفته بود: «ما در ایران از اصولگرا، اصلاح‌طلب، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی ایران و یا مخالف دولت همه در یک کشتی نشسته‌ایم و اکنون هدف دشمنان نه نظام ایران، نه دولت روحانی، بلکه هدف ایران است.»

محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران و رقیب حسن روحانی در انتخابات اردیبهشت ماه یک روز پس از سخنرانی رئیس جمهوری در مراسمی عمومی تاکید کرد: «همه با هم با هر سلیقه و گرایشی کنار هم می‌ایستیم و جنگ اقتصادی دشمن را تبدیل به فرصت می‌کنیم.»

سعید جلیلی که او نیز در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم رقیب حسن روحانی بود، از جمله اصولگرایانی است که بر حمایت از دولت تاکید می کنند. جلیلی «در نشست تخصصی راهکارهای مقابله با تحریم و چگونگی اداره شایسته کشور در شرایط کنونی» با تاکید بر لزوم حمایت از دولت، از روحانی خواسته ریاست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برعهده گیرد. جلیلی همزمان از ارائه مشورت اقتصادی به دولت خبر داده است. 

تجلیل کم سابقه زاکانی

«سخنان رئیس جمهور صدای برحق ملت رشید ایران بود»، این هم جمله کلیدی علیرضا زاکانی، از جمله اعضای طیف تندروی اصولگرایان است که بعد از سخنرانی روحانی به فارس اعلام کرد. او در ادامه این مصاحبه بر همت جمعی و عزم عمومی نخبگان و عموم مردم در جهت پشتیبانی از تحقق خواسته های رئیس جمهوری تاکید کرده است. 

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت محمود احمدی نژاد و رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس سخنان روحانی به مذاقش خوش آمده است. او بعد از تمجید از اظهارات رئیس جمهوری به فارس گفت: «جنگ اقتصادی شرایط خودش را می‌طلبد. شرایط ویژه جنگ اقتصادی این است که همه وارد میدان شوند، وحدت داشته باشند؛ از این رو ما در مجلس با تمام توان از رویکرد جدید رئیس جمهور حمایت و با تمام توان رئیس قوه مجریه را کمک می‌کنیم و مجلس برای این کار آمادگی کامل دارد.» 

به جز حاجی بابایی، دیگر نمایندگان طیف تندرو اصولگرا نیز حامی دولت شده اند. محمد دهقان، نماینده چناران و از مخالفان جدی حسن روحانی با اشاره سخنان رئیس جمهوری در جمع مدیران اجرایی کشور تاکید کرده که مجلس در کنار دولت است. 

بیست و سی و شریعتمداری، منادی وحدت

اما از جمله حمایتهای قابل توجه از دولت روحانی، گزارش شب گذشته صداوسیما بود. بخش خبری 20:30 شبکه دو که هر شب حداقل یک مطلب علیه دولت یا شخص حسن روحانی پخش می کرد، شب گذشته با تغییری 180 درجه ای وارد عمل شد.

این گزارش که با تیتر «همدلی برای وحدت ملی» آغاز شد حاوی مصاحبه با چهره های اصولگرایی بود که در حمایت از دولت سخن می گفتند. چهره هایی که اگر مصاحبه تصویری آنان نبود، امکان داشت در صحت مطلب تردید شود. در این گزارش حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان مقابل دوربین صداوسیما از لزوم حمایت از حسن روحانی سخن گفت. او اظهار کرد: «باید به اتفاق وارد این جنگ اقتصادی شد و دیگر مشکلات معمولی و پیش پا افتاده را کنار گذاشت؛ چون اینجا دیگر پای منافع ملی در میان است.» بعد از او عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان نیز بر لزوم کمک به دولت تاکید کرد. قبل از این چهره ها؛ غلامعلی حدادعادل با بخش خبری 20.30 مصاحبه و با استقبال از سخنان حسن روحانی گفت: «از نظر ما صحبتذهای رئیس جمهوری صحبت های بجا، مثبت و صحیحی بود. این همان چیزی بود که ما از رئیس جمهوری همیشه انتظار داشتیم.» 

اما تکیه کلام اکثر اصولگرایانی که تغییر رویه داده و حامی حسن روحانی شده اند «جنگ اقتصادی» است. این چهره ها پس از سخنان روز چهارشنبه رئیس‌ جمهور در جمع مدیران اجرایی کشور، بر حمایت از دولت برای عبور از «جنگ اقتصادی» تاکید کرده اند. باید منتظر ماند و دید پرچم سفید مخالفان دولت تا کی بالا خواهد ماند؟ آیا این حمایت ها عملی است یا صرفا در حد شعار؟ و این که دولت که تا چندی پیش کارشکنی مخالفان را از مشکلاتش می دانست، از فضای جدید چه استفاده ای برای حل بحرانها می کند؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید