بحران دلار بلای جان فوتبال ایران!

کدخبر: ۲۲۵۵۱۹
اقتصاد نیوز: دلار این واژه‌ی این روزها پرهیاهو و پرحاشیه. واژه ای که نبض زندگی اقتصادی خیلی هایمان به آن وابسته است و با بالا و پایین رفتنش، بالا و پایین می رود و روی تمام جوانب زندگی مان تاثیرگذار است. این واژه چهارحرفی نه تنها بر زندگی شخصی مان که بر امورات اجتماعی مان هم تاثیر بسزایی دارد و این روزها صفحات هر روزنامه یا سرویس های مختلف هر خبرگزاری را که نگاه بیندازی خبری درباره اش پیدا می کنی. گلایه ای از بالا رفتن قیمتش و پایین آمدن ارزش واحد پولی به نام ریال!
بحران دلار بلای جان فوتبال ایران!

به گزارش اقتصاد نیوز، قطعا خبرهای ورزشی هم نمی توانند از این قاعده مستثنی باشند و بحران دلار به آنها هم نفوذ کرده است. بحرانی که طبق ضرب المثل هر که بامش بیش برفش بیشتر، گریبان باشگاههای بزرگتر را بیشتر گرفته است. باشگاههایی که این روزها و با ریال به ریال بالا رفتن رقم دلار با بحرانی دوسویه روبه رو می شوند. از یک سو جذب بازیکنان خارجی و از سوی دیگر نگه داشتن بازیکنان داخلی در مقابل وسوسه دلارهای کشورهای عربی یا گاهی اروپایی.

پرسپولیس و استقلال حالا باید نگران نگه داشتن بازیکنانشان باشند و این موضوع برای استقلال که در فصل نقل و انتقالات ضعیف تر عمل کرده بسیار حادتر است. آنها که مدام از بی پولی می گویند نمی توانند با رقم های درخواستی بازیکنانشان برای تمدید کنار بیایند. بازیکنانی که حالا در جام جهانی هم خوش درخشیده اند و قطعا خاطرخواه هایی حداقل از کشورهای همسایه خواهند داشت. همانطور که امید ابراهیمی فرمانده خط میانی شان را قطری ها با دلارهای خوش رنگ و لعابشان بردند و سیدمجید حسینی دژ مستحکم خط دفاعی شان را ترک ها. بماند که جباروف هم سودای یک تیم صنعتی پولدارتر داخلی را دارد تا اقلا وقت ورود و خروج از کشور دغدغه مالیات و ممنوع الخروجی را نداشته باشد و روزبه چشمی هم صبح روز گذشته در قطر رویت شده و هر لحظه امکان دارد خبری مبنی بر عقد قراردادش با یک تیم قطری منتشر شود.

برای نگه داشتن بازیکنان خارجی هم همین مشکل وجود دارد. مامه تیام که با دلار 4هزارتومانی به استقلال آمد، آبی ها در یک اقدام عجیب با او 6ماهه بستند تا حالا هم قیمت دلار بالا برود و هم رقم درخواستی تیام که می داند شفر در خط حمله اش حسابی روی او حساب کرده و به قدم های بلند و ضربه های دقیق او نیاز دارد.

پرسپولیس اما در این زمینه خوش شانس تر بوده. از بازیکنان فصل گذشته حالا فرشاد احمدزاده در لهستان است و با یک باشگاه این کشور قرارداد بسته تا لژیونر این باشگاه باشد. گرچه بیرانوند هم در ترکیه دیده شده و می گویند از باشگاه فنرباغچه پیشنهاد دارد اما گفته اند سفرش تفریحی است و پرسپولیسی ها نباید نگران از دست دادن دروازه‌بانشان باشند که حالا با مهار پنالتی بهترین بازیکن جهان به قهرمانی ملی تبدیل شده است.

از همه اینها گذشته مربی های دو تیم هم دستمزدشان به دلار محاسبه می شودو بالا رفتن قیمت دلار می تواند دغدغه ای باشد برای مدیران این دو باشگاه به وقت پرداخت دستمزدهایشان؛ آن هم برای باشگاهی مثل استقلال که حتی در مالیات خارجی هایش هم مانده و شفر در آخرین سفرش به تهران چند ساعتی در فرودگاه بازداشت بود و مشکل مالیات های پرداخت نشده از سوی باشگاه گریبانش را گرفته بود.

در کل پرسپولیس این روزها وضع بهتری دارد. سرخپوشان پایتخت به واسطه هواداران بیشتری که دارند، پیامک های بیشتری در سامانه اسپانسرینگ به نامشان ثبت می شود و همین موضوع درآمد بیشتری به جیبشان می ریزد. درآمدهایی که باعث شده این روزها پرسپولیسی ها با دست بازتری در فصل نقل و انتقالات عمل کنند و با وجود محرومیت و پنجره بسته بازیکنان بهتری برای نیم فصل بعدی جذب کنند و همین موضوع صدای هواداران استقلال را هم درآورده باشد. هرچند با این روند صعودی قیمت دلار، به نظر می رسد هر چقدر هم اسپانسرها و سامانه های پیامکی دست به جیب شوند شاید بعد از این برای پرداخت رقم قرارداد برانکو و دروازه‌بان کرواتش به مشکل بخورند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید