ادامه واکنش‌ها به دیدار ظریف-کری و تنش لفظی ترامپ-کری

کدخبر: ۲۳۸۷۲۹
اقتصادنیوز؛ مشاوران و دستیاران وزیر خارجه دولت سابق آمریکا به جدال لفظی میان رییس‌جمهور و وزیر خارجه ایالات متحده و جان کری واکنش نشان دادند.
ادامه واکنش‌ها به دیدار ظریف-کری و تنش لفظی ترامپ-کری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛ در حالی که «جان کری» در یک مصاحبه رادیویی دیدارهای مکرر خود را با «محمدجواد ظریف» پس از پایان دوره وزارتش تایید کرده بود، رییس‌جمهور آمریکا این اقدام وزیر خارجه پیشین را تقبیح و آن را در راستای تضعیف اقدامات دولت او خواند.

«مایک پومپئو» وزیرخارجه آمریکا هم به این دیدارها واکنش نشان داده و گفت: اقدام «کری» ناشایست و بی‌سابقه بوده است. شما هیچ مقام سابقی را در آمریکا پیدا نمی‌کنید که چنین اقدامی کرده باشد.

اولین واکنش به این جدال لفظی پس از پاسخ توییتری «کری» به ترامپ که به او پیشنهاد کرده بود کتاب خاطراتش را بخواند تا از زیر و بم یک توافق بین‌المللی مطلع شود، به «متیو سامرز» سخنگوی «کری» تعلق دارد.

«سامرز» در واکنش به اظهارات «پومپئو» گفت: وزیر خارجه پیشین با همتایانشان در سراسر جهان مانند هر وزیر سابقی ارتباط دارد و مکالمات تلفنی طولانی‌ با مایک پومپئو اوایل امسال انجام شده و او را در جریان جزییات نقطه نظرات ایرانی‌ها قرار داده است.

وی تاکید کرده هیچ امری از دولت آمریکا مخفی نمانده است. هیچ مساله غیرمعمولی در دیدار دیپلمات‌های سابق با همتایان خارجی‌شان رخ نداده که بی‌سابقه و ناشایست باشد. «هنری کسینجر» چندین دهه با چین و روسیه در ارتباط بود. آنچه بی‌سابقه و ناشایست است، ربوده شدن تریبون وزارت خارجه برای تئاترهای سیاسی است.

«سامرز» همچنین تاکید کرده که کری از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ظریف دیداری نداشته است.

«ند پرایس» دیگر دستیار امنیت ملی و مقام ارشد دولت اوباما هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: کری وزارت خارجه را از جزییات دیدار با ظریف پیش از روی کار آمدن «مایک پومپئو» و در زمان «رکس تیلرسون» مطلع کرده است.

«پرایس» گفت: وزارت خارجه «پومپئو» هم درباره این مذاکرات که یک امر مرسوم بین دیپلمات‌های سابق است مطلع بوده است.

به گزارش «پولیتیکو»، دستیاران «اوباما» تاکید کرده‌اند، «پومپئو» زمانی که «تام کوتن» سناتور آمریکایی در سال ۲۰۱۵ نامه‌ای به رهبر ایران نوشت و از او خواست که توافق هسته‌ای را با دولت اوباما امضا نکند، هیچ اعتراضی نکرده است. از طرفی «جان بونر» رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان هم از نخست وزیر اسرائیل دعوت کرد تا توافق هسته‌ای را در نشست عمومی کنگره محکوم کند، در حالی که اوباما هنوز رییس‌جمهور بود.

این رسانه آمریکایی نوشت: «پومپئو» در اظهارنظر خود هیچ اشاره‌ای به اینکه با «کری» درباره ظریف مکالمه‌ای داشته، نکرده است. او مدعی شده که از حضور «کری، شرمن و مونیز» (که به گفته او سه اسب یک ارابه‌ هستند) در کنفرانس امنیتی مونیخ خبر داشته و مطمئن بوده که آنها از سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی حمایت نخواهند کرد.

«پولتیکو» در ادامه نوشت: «ارنست مونیز» وزیر انرژی اوباما روز جمعه در دسترس نبوده است؛ اما یک منبع آگاه نزدیک به «مونیز» به این رسانه خبر داده که «کری»، «مونیز» و «شرمن» برای رابطه با همتایان ایرانی‌شان در آن واحد تیمی تشکیل نداده‌اند.

شرمن به «پولیتیکو» گفته عادت داشته که به «تام شنون»، جانشین خود در وزارت خارجه هشدار بدهد و سپس او را در جریان دیدارهایش با مقامات ایرانی قرار دهد.

وی به دیدارهایش با ظریف در کتاب خود اشاره کرده است.

«پولیتیکو» نشست خبری «پومپئو» که روز جمعه برگزار شد را یک اقدام غیرمعمول خوانده و نوشت: در اطلاعیه این کنفرانس خبری حرفی از عنوان این نشست زده نشده است. «پومپئو» از این نشست برای بیان این وعده که انتخابات‌های آمریکا در برابر دخالت روس‌ها و دیگر بازیگران مصون است، استفاده کرده و اقدام دیپلمات‌های آمریکایی را در این زمینه تحسین کرده است.

«جان کری» در واکنش به اظهارات ترامپ گفته بود، بهتر است به جای تمرکز بر دیدارهای من و ظریف بر روی دیدار «منافورت» و «مولر» تمرکز داشته باشد.

«پل منافورت» به مدت سه ماه رئیس کمپین انتخاباتی ترامپ بوده و در ژوئن سال ۲۰۱۶ در یک نشست با روس‌ها شرکت داشته است. در این نشست که محور تحقیقات مرتبط با دخالت روس‌ها در انتخابات آمریکاست، طرف روسی پیشنهاد کرده بود اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون رقیب دموکرات ترامپ ارائه کنند.

این نشست اکنون در کانون بررسی «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک