ژاپن تایمز: آبه برای جلوگیری از وخامت اوضاع منطقه به ایران سفر کرد

کدخبر: ۲۸۸۷۱۳
اقتصادنیوز: روزنامه ژاپن تایمز هدف از سفر «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور به ایران را جلوگیری از تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه دانست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ این نشریه روز چهارشنبه در مطلبی نوشت: بر خلاف گفته هایی مبنی بر اینکه آبه میانجیگر و حامل پیام است، هدف اصلی او این است که اجازه ندهد تنش هایی که در خاورمیانه شکل گرفته است، بیشتر شود.

"شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز چهارشنبه توکیو را به مقصد تهران ترک کرد.
نخست وزیر ژاپن پیش از ترک توکیو به مقصد تهران در جمع خبرنگاران اظهار امیدواری کرد که گفت و گو و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران به گونه ای باشد که تنش ها در منطقه خاورمیانه را کم و یا خنثی کند.
او گفت: نگرانی هایی در مورد افزایش تنش ها در خاورمیانه وجود دارد، در حالی که این وضعیت توجه جامعه جهانی را به ضرورت تامین صلح و امنیت منطقه معطوف کرده است ژاپن می خواهد تا آنجا که ممکن است نقش خود را ایفا کند.
روزنامه ژاپن تایمز با اشاره به اینکه در روزهای گذشته بیشتر حول این مساله بحث شده که آبه حامل پیام است، می افزاید: هدف کاستن از تنش هاست اینکه وضعیت موجودی که باعث تشدید خطر رویارویی شده است، بدتر ازاین نشود.
نشریه از قول یک منبع از وزارت خارجه ژاپن و بدون اشاره به نامش آورده است: ما برنامه ای برای شگفت زده کردن و یا متعجب کردن طرف خاصی نداریم توکیو در کنار هیچ طرفی نایستاده است نخست وزیر فقط به دنبال کاستن از تنش هاست او میان آمریکا و ایران قرار نگرفته است.
این روزنامه تصریح کرد شاید اظهاراتی از این دست که آبه یک میانجیگر است و یا اینکه حامل پیامی از سوی آمریکاست، می تواند باعث مبالغه در این سفر شود و نتایج آن را تحت تاثیر قرار دهد لذا باید توجه داشت که چنین موضوعاتی صحت ندارد ژاپن فقط نمی خواهد وضع موجود که با تنش و خطر رویارویی گره خورده است، از این بدتر شود.
"یاسویوگی ماتسوناگا" از تحلیلگران دانشگاه توکیو می گوید: اگر ایران باعث تشدید تنش ها می شد آن زمان طبیعی بود که گفته شود برای گفت و گو با مقام های ایرانی، آبه راهی تهران می شود در صورتی که امروز مسبب تنش ها آمریکاست که از برجام خارج شده و سپس ایران را تحریم کرده است.
وی تصریح کرد که برای آبه خیلی سخت است بتواند برای برون رفت از این مشکلات بخصوص برای ایران کاری انجام دهد و یا راهکار اقتصادی خاصی داشته باشد با این حال ایران به این سفر بسیار اهمیت می دهد و از آبه به گرمی استقبال می کند زیرا به هر صورت در سیاست خارجی ژاپن، از ایران به عنوان یک کشور مهم یاد می شود.
گزارش از قول تحلیلگران و منابع دیپلمات در ژاپن آورده است که آبه حامل پیامی از سوی آمریکا برای ایران نیست زیرا این می تواند به وجه توکیو لطمه بزند نخست وزیر می داند که تنش هایی شکل گرفته است و دو طرف آمریکا و ایران به دنبال جنگ نیستند و می خواهند از طریق گفت و گوها این وضعیت تغییر کند و این باعث می شود فرصت هایی برای کاستن از تنش ها با رایزنی وجود داشته باشد.
روزنامه ژاپنی نوشت بسیاری تاکید کرده اند که نخست وزیر نباید به طور یکطرفه ایران را تحت فشار قرار دهد و از تهران بخواهد یکجانبه خویشتندار باشد بلکه باید به دنبال درخواست از آمریکا برای تصحیح عملکردش باشد اما اگر نمی تواند در این زمینه کاری انجام دهد بهتر است حد فاصل خود را با آنها مشخص کند و آن سیاست و راهبردی را که فکر می کند مناسب است، انجام دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید