طرح جدید بسیج برای مدیریت محلات

کدخبر: ۳۱۳۴۰۹
طرح محلات اسلامی که در استان سمنان اجرایی شده، ابتکار عمل بسیجیان برای مدیریت مردمی محله‌هاست و تا امروز هم نتایج خوبی به همراه داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، طرح محلات اسلامی ابتکاری است که از سوی سپاه استان سمنان و با بهره‌گیری از توان و ظرفیت مردم اجرایی شده و تا امروز نیز موفقیت‌های خوبی به دست آورده است.

این طرح که تاکنون در اکثر محله‌های بزرگ و مهم در استان سمنان اجرایی شده، ابتکار عمل بسیجیان برای مدیریت مردمی محله‌هاست که تا امروز نیز نتایج خوبی به همراه داشته است.

سرهنگ حمید دامغانی، فرمانده سپاه حضرت قائم آل محمد (عج) استان سمنان با اشاره به چهل‌سالگی بسیج اظهار کرد: بسیج مولود تفکر حضرت امام خمینی (ره) است و شکل‌گیری آن همانند یک معجزه برای انقلاب بود.

وی تصریح کرد: هر چه از عمر انقلاب می‌گذرد، احساس معجزه گونه بودن بسیج بیشتر هویدا و ملموس می‌شود.

فرمانده سپاه حضرت قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: نقش بسیج در عرصه‌های مختلف کشور و رفع فتنه‌ها و ... غیرقابل انکار است و رسیدن انقلاب به چهل‌سالگی بی‌شک بدون بسیج امکان‌پذیر نبود.‌

دامغانی افزود: بسیج متعلق به تمام مردم ایران است و به هیچ نهاد خاصی تعلق ندارد؛ تفکر بسیجی ضامن بقای انقلاب، نظام و کشور است.

وی تصریح کرد: امروز بسیاری از کشورها با الگوگیری از بسیج مقابل دشمنان و بدخواهان خود ایستاده‌اند و پیشرفت را تجربه می‌کنند.‌

فرمانده سپاه حضرت قائم آل محمد (عج) استان سمنان ادامه داد: بازتولید فرهنگ و تفکر بسیج که برگرفته از اسلام ناب است، در دوران دفاع مقدس رقم خورد؛ امام خمینی (ره) در مبانی فکری خود اعتقاد عجیبی به نقش‌آفرینی مردم داشتند و با این تفکر، بسیج مستضعفین شکل گرفت.

دامغانی اضافه کرد: مردم‌سالاری دینی به‌صورت عملی در بسیج تحقق یافته است؛‌ یکی از عرصه‌هایی که بسیجیان به‌واسطه دغدغه‌های خود بدان ورود کرد، عرصه اجتماعی به‌ویژه محلات است.

وی بیان کرد: بسیج برنامه‌های هدفمند طولانی‌مدتی را در استان سمنان اجرا کرده و خواهد کرد که ازجمله می‌توان به اقداماتی همچون برنامه حوضچه آرامش برای مقابله با طلاق و طرح پاکان در حوزه مقابله با اعتیاد اشاره کرد.

فرمانده سپاه حضرت قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: سپاه به هیچ عنوان دنبال تصدی‌گری در محلات نیست؛ بلکه شأن خود را تسهیل گری در این موضوع می‌داند.

دامغانی تصریح کرد: کار دائمی ما این است که نقش‌آفرینی مردم را در حوزه‌های مختلف افزایش داده و در جهت توانمندسازی مردم گام برداریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، برنامه‌های محله‌محور سپاه در 23 محله استان اجرایی شده و توسعه خواهد یافت .‌

فرمانده سپاه حضرت قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: تسهیل‌گری و سازماندهی شوراهای محلات ازجمله اقدامات سپاه در حوزه محلات است و راهکار رفع مشکلات محلات و فائق آمدن بر معضلات، این بوده که تلاش شود تا ساکنان این محلات و خانواده‌ها هویت خود را پیدا کنند.

دامغانی بیان کرد: موضوع خانواده در دستور کار سپاه در مقوله محلات اسلامی است و تلاش می‌کنیم در ابعاد مختلف به‌صورت همه‌جانبه حرکت کنیم تا شاهد به وجود آمدن چهره‌ای کاریکاتوری در محلات نباشیم.‌

حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان هم با تبریک هفته بسیج به تک‌تک بسیجیان به‌ویژه آن‌هایی که در کنار وظایف ذاتی و اداری خود، در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز تلاش می‌کنند، اظهار کرد: در جامعه امروز، کشور ما هم به بسیج فرهنگی و هم به فرهنگ بسیجی نیاز دارد.

وی تصریح کرد: همه ما در تمام امور شخصی، اداری و سازمانی خود نیازمند فرهنگ بسیجی هستیم؛ متأسفانه با توجه به تغییراتی که در سبک زندگی ما به دلایل مختلف ازجمله مهاجرت‌ها رخ داده است، بسیاری از شهروندان در مناسبات اجتماعی خود دچار تغییر و تحول و دگرگونی منفی شده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اضافه کرد: در گذشته هر یک از محلات کهن و پرسابقه در شهرهای استان دارای هویتی خاص و شناسنامه‌ای ویژه بود و در دل خود انسان‌های شاخص و ممتازی را جای داده بود که هر یک از این افراد بنا به وجهه اجتماعی خود محل رجوع ساکنان محله و مشکل‌گشای بسیاری از مصائب ساکنان بودند.

خجسته‌پور گفت: متأسفانه به دلیل جابه‌جایی‌ها، مهاجرت‌ها و تغییر سبک زندگی افراد و ساکنان، برخی از محلات هویت اصیل خود را از دست دادند و درنهایت منجر به ایجاد محلاتی اقماری شد که به هیچ وجه کارکرد گذشته و اصیل خود را نداشتند.

وی تصریح کرد: امروز شاهد ایجاد برخی آسیب‌های اجتماعی در محلات استان سمنان هستیم که لازم است تا همگی با انجام کاری هماهنگ و منسجم در جهت رفع این معضلات تلاش شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی هیچ‌گاه تک عاملی نبوده و علل مختلف دارند و زنجیروار به هم پیوسته و علت و معلول یکدیگرند؛ گاهی اعتیاد موجب طلاق شده و گاهی طلاق عامل اعتیاد است.

خجسته‌پور گفت: برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید همگی با یک برنامه منسجم و هماهنگ حرکت کنیم؛ برگزاری جلسات مختلف شورای اجتماعی کشور آن‌هم با حضور رهبر معظم انقلاب نشان از اهمیت و جایگاه مهم این موضوع و چاره‌اندیشی معضلات و آسیب‌های اجتماعی در سطح مدیریت کلان کشور دارد.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در یکی از جلسات شورای اجتماعی کشور فرمودند که در بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی حدود 20 سال عقب هستیم و لازم است تا ضمن رفع آسیب‌های اجتماعی عقب‌ماندگی را نیز جبران کنیم که این حرکت نیازمند اقدامی جهادی همراه با فرهنگ بسیجی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان افزود: اگر آسیب‌های اجتماعی را در محلات کنترل نکنیم، بی‌تردید این آسیب‌ها در سطح محلات دیگر، شهرها و استان‌های دیگر کشور شیوع پیدا می‌کنند.

خجسته‌پور گفت: خوشبختانه با همدلی در میان دستگاه‌ها موفق شدیم تا برخی آسیب‌ها ازجمله طلاق را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، بر اساس برنامه‌های تعبیه‌شده، هر کدام از دستگاه‌ها با توجه به شرح وظایف خود در جهت رفع مشکلات تلاش می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اضافه کرد: یکی از دلایل فراوانی آسیب‌های اجتماعی، دوری جستن از سبک زندگی ایرانی و اسلامی است که این سبک مبتنی بر فطرت پاک ایرانی‌هاست و هر چه از این سبک دوری کنیم به همان نسبت به سمت آسیب‌های اجتماعی حرکت کرده و پیش می‌رویم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید