نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 27خرداد

بازگشت به خزانه سه قفله

کدخبر: ۴۱۹۶۹۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات27 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
بازگشت به خزانه سه قفله

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

27 خرداد 1351؛ سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در رشته‌های جدید

شرکت‌های بیمه تبدیل به شرکت‌های عام خواهند شد و در این تبدیل، امکان توسعه بیشتر و افزایش سرمایه پیدا خواهند کرد و با افزایش سرمایه رشته‌های جدید بیمه مخصوصا بیمه عمر را توسعه خواهند داد.

یک مقام بیمه مرکزی گفت: صنعت بیمه ایران در سال‌های اخیر رشد داشته؛ به‌طوری‌که این آمار از سال 1344 تا آخر 1349 نشان می‌دهد که کارکرد بازار بیمه ایران بیش از سه برابر بالا رفته یعنی از یک میلیارد و صد میلیون ریال در سال 1344 به 3 میلیارد و 600 میلیون ریال رسیده که در سال 1350 و 1351 قطعا بالاتر هم رفته است.

مقداری از کار بیمه مرکزی ایران این خواهد بود که این بازار توسعه زیادتری پیدا کند به خصوص که در بعضی از رشته‌های بیمه هنوز فعالیت زیادی هم نشده مانند بیمه عمر که در این مورد بیمه مرکزی ایران از چند ماه قبل با متخصصان مختلف مشغول بررسی طرح تازه‌ای است که البته طی یک برنامه حساب‌شده به زودی آماده خواهد شد و برای تصویب به شورای‌عالی بیمه فرستاده می‌شود و اجرا خواهد شد.

سرمایه‌گذاری در رشته‌های مختلف اقتصادی و تولیدی در سطح مملکت نیز از مسائل مورد توجه و برای منظور قسمت خاصی برای بررسی‌های اقتصادی امر بیمه در بیمه مرکزی ایران ایجاد شده است.

در قسمت بیمه شخص ثالث فعالیت چشمگیری قبل از شروع سال جدید آغاز شده و در کلیه شرکت‌های بیمه حجم بیمه‌های شخص ثالث افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است.

27 خرداد 1361؛ فولاد مبارکه به اتهام دامپینگ به دادگاه می‌رود

فولاد مبارکه که نمایندگان (وکلای) خود را برای دفاع در برابر شکایت اتحادیه تولیدکنندگان فولاد اروپا به اتهام بازارشکنی در اروپا در سال 2001 میلادی در جلسه دادگاهی که روز 29 خرداد در شهر بروکسل بلژیک تشکیل می‌شود، اعزام کرد.این شکایت از طریق کمیسیون اتحادیه اروپا به ایران ارجاع شده بود.این اتهام در حالی مطرح شده که در سال 2001 فولاد مبارکه 200 هزار و 185 تن صادرات ورق ت خت به کل اروپا داشت که این رقم زیر یک درصد از کل مصرف ورق اروپا (21 و 360 هزار تن) است.

این گزارش حاکی است که با مدارک و اسناد موجود از یک سو و منافع اتحادیه اروپا در ایران ازسوی دیگر، انتظار می‌رود دادگاه به نفع جمهوری اسلامی ایران رای صادر کند.

بنابر این گزارش، به‌دنبال مقابله با اقدامات حمایتی و تعیین تعرفه آمریکا و برای دفاع از تولیدات اروپا، ایران ازسوی اتحادیه اروپا ازجمله کشورهایی محسوب شده که باید جلوی صادرات بیش از سه درصد آن به اروپا گرفته شود، در غیر این صورت تعرفه 18.4 درصدی شامل آن خواهد شد.

در این خصوص فولاد مبارکه اصفهان با تکمیل پرسشنامه‌های اتحادیه اروپا در دادگاه دیگری در بروکسل به دفاع از خود خواهد پرداخت.

27 خرداد 1391؛ بازگشت به خزانه سه قفله

موضع‌گیری صریح بانک مرکزی در مورد گزینه‌های موجود هدایت نقدینگی، نشان از بازگشت این بانک به سیاست‌های انضباط پول و احیای سیاست سه قفله کردن خزانه دارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی بار دیگر سال 91 را «سال انضباط پولی این بانک» نامید و عنوان کرد که «بانک مرکزی در سال 98 اجازه برداشت به بانک‌ها نخواهد داد» و بانک‌ها باید «با اتکای به منابع خود و مدیریت صحیح آن اقدام به ارائه تسهیلات کنند.» محمود بهمنی این اظهارات را در واکنش به انتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت از سیستم بانکی به خبرگزاری «خانه ملت» عنوان و اضافه کرده که «تمام مشکلات صنعت در ایران نقدینگی نیست؛ زیرساخت‌ها و مدیریت بهره‌وری صنعت باید درست شود نه اینکه کامیون پول در کارخانه‌ها خالی شود.»

به گفته وی، «تسهیلات دادن به صنعتی که نیم درصد بهره‌وری دارد مثل این است که به دهان مرده آب میوه بریزیم اما باید بدانیم با این کار مرده زنده نمی‌شود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید