فشارهای تازه آمریکا چه تاثیری بر بورس می‌گذارد؟/پیش‌بینی وضعیت شاخص بورس در روز دوشنبه ۳۱ شهریور

کدخبر: ۳۶۲۵۸۴
بازار سهام امروز یک سره قرمز پوش بود. نوسان شدید دیروز امروز جای خود را به نزولی یک سره داد تا شاخص ۴۷ هزار واحد عقب بنشیند و بار دیگر به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بازگردد.
فشارهای تازه آمریکا چه تاثیری بر بورس می‌گذارد؟/پیش‌بینی وضعیت شاخص بورس در روز دوشنبه ۳۱ شهریور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین:صف فروش در معاملات امروز بسیار گسترده و تقریباً ۶ برابر ارزش سهام‌های حاضر در صف خرید بود.

نمادهای فولادی‌ها، خودرویی‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری در ردیف نخست سهام‌های آماده عرضه بودند ولی سمت تقاضا عمدتاً در صنایع خدماتی به وجود آمد.

شاخص هم وزن نیز با کاهش ۵ هزار و ۶۰۰ واحدی (منفی ۱.۳۳ درصد) به ۴۲۲ هزار واحد سقوط کرد.ارزش معاملات امروز ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود و ۳ نماد شاخص ساز فارس، فولاد و فملی تأثیر ۴ هزار و ۳۰۰ واحدی در کاهش شاخص کل داشتند.

با توجه به اینکه امروز آخرین روز مهلت فروش دارا دوم (پالایشی یکم) بود، صف خرید گسترده‌ای از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ برای این نماد در بازار تشکیل شد و ۱۲۵ میلیون یونیت معادل ۱,۲۰۰ میلیارد تومان از واحدهای صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم (ETF) به فروش رسید.بیشترین افزایش قیمت با ۴.۹۷ درصد به نماد پترول و بیشترین کاهش با ۵ درصد به نماد وصنا اختصاص داشت.

شاخص فردا به کدام سمت می‌رود؟

علی حیدری، تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار به خبرگزاری خبرانلاین گفت: امروز روز خاصی برای بازار سرمایه بود. روز سی ام و سی و یکم شهریور ماه پایان سال اعتباری کارگزاری‌ها و سرمایه گزاری‌هاست. به طور سنتی همیشه این روزها با تصحیح اعتبارات و شناسایی سود همراه میشود. به این خاطر عرضه‌ها در بازار بالا بود و همین امر فشاری را متوجه بازار کرد.

 وی با طبیعی توصیف کردن وضعیت بازار گفت:پیش بینی می‌کنم این فشار فردا هم وجود داشته باشد.وی ادامه داد: مسئله بعدی هم درمورد انتشار گزارش‌های شش ماهه است. از فردا گزارش شهریور ماه و بعد گزارش شش ماهه منتشر خواهد شد  و طبیعی است بازار مقداری صبر کند تا گزارش‌ها را دریافت کند.

 وی گفت: اگر به سال قبل نگاه کنیم نیز می‎بینیم در شهریور و مهر سال گذشته بازار همین شرایط را داشت. چون در این مقطع خبر خاصی در بازار نیست و هنوز گزارش‌ها منتشر نشده، تصمیم‌گیری برای خرید سخت است.وی با تاکید بر اینکه تهدیدهای آمریکا و بحث ماشه چندان تاثیری بر بازار ندارد، گفت:در واقع چیزی برای تحریم باقی نمانده و در نتیجه بازار همه فشارهای تحریم را تحمل کرده است.  شرکت‌های بورسی ما سه چهار بار تحت عناوین مختلف تحریم شدند. از این رو فکر نمیکنم بازار هیچ اهمیت خاصی به تحریم‌ها بدهد. به عبارت دیگر تحریم تاثیر عملی ندارد و خود آمریکایی‌ها هم می‌دانند.

وی پیش بینی کرد وضعیت بازار فردا نیز کمابیش شبیه امروز باشد.حیدری با اشاره به اینکه بازار فرصت جدیدی برای افت ندارد، گفت: نوسان بازار حول و حوش همین محدوده ادامه می یابد . بازار ممکن است چند روزی مثبت یا چند روزی منفی باشد اما روند حرکت همین خواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: احتمال می‌دهم با مشخص شدن شرایط از میانه آبان ماه بتوانیم بازاری مثبت و قوی داشته باشیم.وی با اشاره به اینکه بازار به نقطه ارزندگی رسیده است، گفت: قیمت‌ها نسبت به دو ماه گذشته بسیار خوب است و فکر می کنم زمان، زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید