اختلاف قیمت خرید و فروش فلز گرانبهای داخلی زیاد شد

معرفی عوامل گران فروشی در بازار سکه +جدول ونمودار

کدخبر: ۳۶۳۹۲۵
خریداران خرد سکه، در روزهای اخیر با مشکلات زیادی در بازار مواجه شده‌اند.
معرفی عوامل گران فروشی در بازار سکه +جدول ونمودار

 در حالی که قیمت سکه در معاملات عمده بیش از یک هفته است که در یک دامنه مشخص زندانی شده است و نوسان چندانی ندارد، افراد عادی برای خرید فلز گرانبها دردسرهای زیادی را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، امروز در معاملات بزرگ که عموما بین 50 تا 100 قطعه سکه مورد خرید و فروش قرار می گیرد، قیمت در حوالی کانال 13 میلیون و 300 هزار تومانی قرار داشت. با این حال، فروشگاه‌های طلا و سکه و صرافی‌ها هیچ کدام حاضر نبودند در بهترین حالت زیر مرز 13 میلیون و 500 هزار تومانی اقدام به فروش سکه به افراد عادی کنند.

در کنار این، بسیاری از فروشندگان، قیمت فروش سکه خود را نزدیک به 13 میلیون و 700 هزار تومان قرار داده بودند. عموما قیمت خرید این فروشنده ها هم 13 میلیون و 200 هزار تومان بود.

افزایش فاصله خرید و فروش سکه نشان دهنده چیست؟

افزایش فاصله خرید و فروش در بازار سکه نشان می‌دهد که احتیاط افزایشی در این بازار شکل گرفته است. فروشنده‌های رسمی با اختلاف بسیار زیادی نسبت به قیمت کف بازار، اقدام به عرضه می‌کردند و از آن سو، حاضر بودند با قیمتی نزدیک به نرخ معاملات عمده، اقدام به خرید سکه کنند. به طور عادی، اختلاف قیمت خرید و فروش سکه صرافی ها بین 100 تا 150 هزار تومان است؛ ولی این فاصله در روز یک شنبه به 300 تا 500 هزار تومان رسیده بود. این موضوع بیانگر آن بود که بازیگران رسمی بازار، از نوسان یکباره قیمت سکه هراس دارند و از جایی که تصور می کنند، قیمت بالاتر می‌رود، حاضر بودند با نرخ هایی نزدیک به کف بازار، اقدام به خرید کنند.

اختلاف نرخ خرید و فروش بازیگران رسمی موجب شده بود که افراد عادی در مقایسه با شرایط طبیعی بازار، ناچار شوند که با قیمت‌های بالاتری اقدام به خرید سکه مورد نیاز خود کنند. در کنار این، باید به این مساله هم اشاره کرد که ارزش بازاری سکه در روزهای اخیر هم عموما بالاتر از ارزش ذاتی آن بوده است. به عنوان مثال، امروز ارزش ذاتی سکه در حدود 12 میلیون و 800 هزار تومان بود، حال آنکه در بازار معاملات عمده 13 میلیون و 300 هزار تومانی قیمت می خورد. با توجه به این مساله می توان گفت که افراد عادی که معمولا کمتر از ده سکه معامله می کنند، با قیمت های بسیار بیشتر از ارزش ذاتی طلا، در موقعیت خرید قرار گرفتند. این مساله می تواند نشان دهنده نگرانی‌های افراد عادی نسبت به ارزش دارایی‌های ریالی شان باشد. با این حال، در صورت برگشت روند سکه، ضرر سنگینی می تواند گریبان  این گروه را بگیرد.

دلار و مبارزه در مرز روانی

امروز دلار برای دومین روز متوالی عمدتا در حوالی کانال 29 هزار تومانی نوسان کرد و در اواخر روز توانست خود را بالای آن تثبیت کند. تثبیت دلار بالای این مرز می تواند خریدها را افزایش دهد. با این حال، در نیمه اول روز اوضاع بیشتر به کام فروشندگان بود. ارزش دلار در هرات افغانستان پایین آمده بود و حواله درهم نیز کشش صعود به بالای مرز 8 هزار تومانی را از خود نشان نمی داد. برخی فعالان باور داشتند، اگر فردا درهم به کانال 8 هزار تومانی نرود، دلار هم از سد 29 هزار تومانی عقب خواهد نشست.

دلار امروز با ورود به کانال 29 هزار تومانی توانست، حدود 8 دهم درصد افزایش را به ثبت رساند و به صدر جدول بازدهی برود. بورس هم با نزدیک به 3 درصد کاهش در قعر جدول بازدهی قرار گرفت. سکه تمام هم روز یک شنبه، در انتظار شروع بازارهای جهانی از روز دوشنبه،  نوسانات محدودی داشت و نهایتا هم به رشد 3 دهم درصدی اکتفا کرد.

  • جدول قیمت ارز و سکه 6 مهر 99
  • جدول نمودار سکه 6 مهر 99
  • نمودار بازدهی بازارها 6 مهر99
  • نمودار درهم 6 مهر 99
  • نمودار سکه 6 مهر 99
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید