بررسی برنامه‌های ارائه شده وزیر صمت در جلسه رای اعتماد

اعلام اولویت اصلی رزم‌حسینی در 9 ماه آینده

کدخبر: ۳۶۴۲۹۳
پس از 6 ماه بلاتکلیفی بالاخره علیرضا رزم‌حسینی توانست از پیچ بهارستان عبور کند و بر کرسی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت تکیه زند.
اعلام اولویت اصلی رزم‌حسینی در 9 ماه آینده

به گزارش اقتصاد نیوز، اما اولویت وزیر جدید وزارت صمت در مدت زمان باقی مانده تا پایان دولت دوازدهم چیست؟ رزم حسینی در مراسم رای اعتماد خود تامین کالای اساسی مردم را مهم‌ترین اولویت خود اعلام و عنوان کرد که با همکاری بانک مرکزی اقدامات لازم را در این خصوص انجام خواهد داد.  رزم حسینی در صحن مجلس تاکید کرد که امروز ما شرمنده مردم هستیم، سفره مردم خالی و خالی‌تر شده، مردمی که وفاداری خود را به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ثابت کرده‌اند، بنابراین یکی از مهمترین برنامه‌های ما همکاری با همه دستگاه‌ها به ویژه بانک مرکزی برای تأمین کالاهای اساسی مردم است.

رزم‌حسینی در حالی به کرسی وزارت صمت تکیه می کند که به گفته برخی از فعالان اقتصادی وی در حال حاضر با دو مشکل بزرگ تحریم ها و شیوع ویروس کوید-19 روبرو است، دو چالشی که می تواند معاملات پیش بینی شده از سوی وزیر جدید را به هم بریزد و کار را برای رزم حسینی سخت کند.

تنظیم بازار اولویت اول

رزم‌حسینی در جلسه علنی مجلس در توضیح برنامه‌های خود برای فعالیت در این وزارتخانه گفت: برنامه‌هایی را بر اساس برنامه ششم توسعه، اسناد بالادستی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سند راهبردی وزارت صمت تهیه کرده‌ام که تأمین کالاهای اساسی مردم و بهبود معیشت و سفره آنها در اولویت این برنامه‌ها قرار گرفته است.

براساس اظهارات مطرح شده از سوی رزم حسینی می توان گفت تنظیم بازار و همکاری با اتحادیه‌ها و اصناف و بازاریان جهت کنترل بازار اولویت اصلی رزم حسینی محسوب می شود، همچنین اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، اصلاح شناسایی کالاهای اصلی از تقلبی با هدف مقابله با قاچاق و پرهیز از هر نوع التهاب در بازار از دیگر برنامه‌های نام برده است.

برنامه های زرم حسینی برای تولید

با توجه به اینکه رزم حسینی مهم‌ترین اولویت خود را تنظیم بازار اعلام کرده است این سوال مطرح می شود که برنامه وزیر برای بخش تولید چیست؟ رزم حسینی در جمع نمایندگان مجلس « استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای صنعتی»، «احیای واحدهای تعطیل شده در شهرک‌های صنعتی»، «تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی» و «پشتیبانی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان از برنامه‌های حوزه صنعت» را عمده برنامه ها برای بخش تولید اعلام کرد. برنامه هایی که در سال جاری به عنوان سرفصل های اصلی این وزارتخانه اعلام شده بود و تحقق این برنامه ها به صورت جدی در دستور کار متولیان این وزارتخانه قرار گرفته بود.

قیمت خودرو بالاست

اما شاید بتوان گفت نظر وزیر جدید در خصوص بخش خودرو یکی از مواردی است که علاوه بر نمایندگان مجلس مردم هم منتظر شنیدن آن بودند. در این خصوص رزم حسینی معتقد است که  

 در حوزه خودرو انحصار وجود دارد و رقابت پذیری نداریم. به گفته رزم حسیینی، قیمت تمام شده خودرو بالاست و قطعات در داخل کشور تولید نمی شوند و بخشی از علت گرانی خودرو به دلیل قیمت تمام شده با ارز آزاد است؛ در این رابطه طرحی را داریم که چنانچه نمایندگان رأی اعتماد دادند، با همکاری کمیسیون صنایع و معادن آن را تعیین تکلیف و اعلام خواهیم کرد.

فعال کردن معادن راکد

بازگرداندن معادن راکد و فعال کردن آنها از جمله برنامه هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری به صورت جدی در دستور کار قرار داده است، برنامه ای که وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت نیم نگاهی نیز به آن دارد. به طوریکه وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از اینکه میزان اکتشاف حوزه معادن تنها 10 درصد است، عنوان کرد: باید در این حوزه غربالگری انجام شود و یکی از برنامه های وزارت صمت، توسعه اکتشاف و تکمیل مطالعات انجام شده است.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه فعال کردن معادن راکد غیرفعال در دستور کار است، ادامه داد: با این اقدام فرصت های شغلی جدیدی ایجاد می شود، البته رهاسازی معادن حبس شده هم در دستور کار قرار خواهد گرفت، زیرا این معادن سال هاست در دست رانتخوارانی است که با آنها پولشویی میکنند و قانون اجازه برخورد با آنها را داده است.

توسعه صادرات به کشورهای همسایه  

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تهاتر کالا یادآور شد: این موضوع در دولت مصوب شده و کالاهای ضروری وارد می شود، همچنین جلوگیری از واردات کالاهایی که ضروری نیست و همچنین توسعه صادرات به کشورهای همسایه در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه داریم و اقتصاد مرزی باید فعال شود.

 وی با بیان اینکه به برگزاری نمایشگاه ها در بازارهای منطقه ای به ویژه همسایگان توجه جدی خواهیم داشت، ادامه داد: در این بازارها مشارکت و کمک خواهیم کرد، همچنین امکان واردات موقت کالا در مناطق ویژه اقتصادی و صادرات کالا، باعث اشتغالزایی خواهد شد و امکان صادرات مجدد و ارزآوی به کشور را در پی دارد؛ فعالسازی و انعقاد قراردادهای ترجیحی تجاری مانند اورآسیا یکی از برنامه های ماست.

 حذف امضاهای طلایی  

 رزم حسینی تصریح کرد: برای حذف امضاهای طلایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، هر چند مبارزه با فساد هزینه دارد و باید آبرویت را برای این کار هزینه کنی زیرا از هم اکنون تخریب‌ها در این زمینه آغاز شده است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم با رانت مبارزه کنیم باید حمایت همه‌جانبه از مجلس شورای اسلامی را به همراه داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به هیچ عنوان مدیریت اتوبوسی در وزارت صمت نخواهیم داشت زیرا اعتقاد دارم باید با مدیران پاکدست امور را جلو ببریم؛ البته راز موفقیت در وزارت صمت هماهنگی و وحدت رویه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید