گام‌های باقیمانده تا توازن فولاد ایران/ آیا به افق 1404 می‌رسیم؟

کدخبر: ۳۶۸۴۲۰
اقتصادنیوز: رسیدن به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام در افق 1404 از جمله اهدافی است که در سند چشم انداز فولاد دیده شده است. اما این سوال مطرح می شود که با توجه به اینکه کمتر از پنج سال به افق 1404 باقی مانده است وزارت صمت به عنوان متولی اجرای این سند تاکنون چه اقداماتی صورت داده است.
گام‌های باقیمانده تا توازن فولاد ایران/ آیا به افق 1404 می‌رسیم؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ حلقه‌های زنجیره فولاد شامل کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش و مقاطع فولادی است. در بخش مقاطع طولی نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، ظرفیت ایجادشده بسیار بالاتر از مقدار هدف‌گذاری شده است که بیانگر اشباع بودن این حلقه از زنجیره تولید است. در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری تشکل‌های مرتبط طرح توازن فولاد کشور را با هدف ایجاد ظرفیت تولید55میلیون‌تن فولاد خام در افق 1404 تدوین کرده و وضعیت پروژه‌های زنجیره فولاد را به‌صورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار می‌دهد.

در بخش شمش فولادی نیز ظرفیت‌سازی لازم برای تحقق هدف تولید 55میلیون‌تن فولاد خام محقق شده و باتوجه‌به نیاز داخلی در این بخش، امکان صادرات 14میلیون‌تن پیش‌بینی شده است.

اما در بخش آهن اسفنجی، تسریع در تکمیل و عملیات اجرای طرح‌های در دست اجرا ضروری است و باید اقدامات اساسی در این زمینه صورت داد.

گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که ظرفیت‌سازی لازم در بخش فراوری کنسانتره و تولید گندله آهن، به  درستی انجام شده است؛  هدف فراوری کنسانتره در طرح توازن فولاد کشور، 80 میلیون تن و تولید گندله آهن 76 میلیون تن است.

با توجه ‌به کمبود سنگ آهن، اکتشاف معادن جدید در دست اقدام است. طبق سیاست‌های کلی وزارتخانه، احداث واحدهای فرآوری (کنسانتره و گندله آهن) در جوار معادن و استقرار حلقه‌های آب‌بر زنجیره (آهن اسفنجی، شمش و مقاطع فولادی) در جوار سواحل جنوبی کشور پیش‌بینی شده است. استقرار واحدهای احیاء، ذوب و نورد در مجاورت یکدیگر نقش مؤثری در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت. ضمناً باتوجه‌به نیاز داخلی به ورق فولادی و قطعات آلیاژی، تغییر بخشی از ظرفیت طرح‌های تولید بیلت فولادی متداول ساختمانی، به اسلب و متعاقباً تولید ورق‌های فولادی و نیز تولید آلیاژهای خاص با ارزش افزوده بالا، دارای اولویت سرمایه‌گذاری است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید