بورس صدر جدول بازدهی را از دست داد

رونمایی از پربازده‌ترین بازار 7 ماه آغازین سال 99 + جدول و نمودار

کدخبر: ۳۶۹۲۷۲
اقتصادنیوز: تا آخرین روز مهرماه، صدر جدول بازدهی بازارها متعلق به شاخص کل بورس بود؛ ولی ریزش اولین روزی کاری آبان ماه و سقوط به کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی، این شاخص را از صدر جدول بازدهی پایین کشاند.
رونمایی از پربازده‌ترین بازار 7 ماه آغازین سال 99 + جدول و نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ربع سکه، قطعه طلایی بود که در کمال شگفتی در سومین روز آبان ماه به بییشترین میزان افزایش در سال جاری رسید. روز شنبه این قطعه کوچک طلایی در حوالی 5 میلیون و 100 هزار تومان معامله می شد که 191 درصد بیشتر از آخرین قیمت سال گذشته بود. روز شنبه، شاخص کل بورس هم حدود 40 هزار واحد از ارزش خود را از دست داد تا میزان بازدهی آن از ابتدای سال جاری به حدود 168 درصد برسد. 

کم بازده ترین دارایی در سال 99

شاید عجیب به نظر برسد، ولی دلار نسبت به سایر دارایی های پرریسک در سال 99 کمترین بازدهی را به ثبت رسانده است. تا انتهای مهرماه، میزان رشد دلار حدود 79 درصد بود. این ارز که در انتهای سال قبل در محدوده 16 هزار تومانی قرار داشت، در انتهای مهرماه در انتهای کانال 28 هزار تومانی معامله شد. دلار در بیشترین حالت هم در سال 99 رشد بالای 100 درصد را تجربه نکرده است و نسبت سقف قیمت این ارز در سال جاری نسبت به آخرین قیمت سال گذشته حکایت از افزایش 99 درصدی دارد. این در حالی است که تمام انواع سکه و طلا در سال جاری حداقل بیشتر از 110 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساندند.

 به نظر می رسد برای سرمایه گذاران داخلی، دلار نسبت به سایر دارایی‌ها از جذابیت کمتری برای خرید برخوردار است و آن ها در شرایط نااطمینانی ترجیح می دهند که اقدام به خرید طلا یا سهام کنند. تفسیر دیگر این است که مداخله بازارساز در بازار ارز زیاد است و تا حدی در برابر رشد قیمت ها می ایستد. حال آنکه در بازار سهام و طلا، چنین شرایطی برقرار نیست و مداخله بازارساز کمتر است. این امر موجب می شود که رشد ان بازارها، راحت تر رقم بخورد.

برتری سکه های کوچک

سکه های کوچک ربع و نیم، نسبت به سکه امامی در سال جاری افزایش بیشتری را تجربه کرده اند. ربع سکه در انتهای سال قبل  حدودا در محدوده یک میلیون و 700 هزار تومان قرار داشت. این مسکوک گرانبها در آخرین روز معاملاتی بازار بالای 5 میلیون تومان معامله می شد و این امر نشان دهنده آن بود که بازدهی این قطعه طلایی از ابتدای سال به نزدیک 200 رسیده است. نیم سکه که در انتهای سال قبل کمی بیش از 3میلیون تومان معامله می شد، اکنون در بازار بالای 7 میلیون و 500 هزار تومان قیمت خورده است که نشان دهنده 150 درصد بازدهی است. در این میان، سکه امامی حدود 142 درصد رشد کرده است که کمتر از دو سکه دیگر پرمعامله در بازار داخلی است. به گفته فعالان، سکه های کوچکتر به دلیل قیمت پایین تری که دارند، با افزایش تقاضای بیشتری از سوی افراد عادی مواجه شده اند و کمبودعرضه آن ها مزید بر علت شده است که افزایش بیشتری را نسبت به سکه امامی تجربه کنند. مسلما در صورت تغییر روند بازارها انتظار می رود که ربع سکه و نیم سکه افت بیشتری را نسبت به سکه امامی تجربه کنند و هر سه آن ها، کاهش بیشتری را در مقایسه با دلار تجربه کنند. چرا که دارای حباب قیمتی بیشتری نسبت به اسکناس آمریکایی هستند.

  • روند بازار  دلار درسال 99
  • روند بازار سکه درسال 99
  • نمودار بازاره درسال 99
  • نمودار بازارها 3 آبان درسال 99
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید