بازار سرمایه به کدام سمت می‌رود؟

کدخبر: ۳۷۰۶۴۹
معاملات بازار سرمایه برخلاف دیروز روندی کاهشی در پیش گرفت و با عبور از کف مقاومتی شاخص دوباره به کانال یک میلیون و دویست هزار واحد برگشت.
بازار سرمایه به کدام سمت می‌رود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین: روند نزولی حاکم بر بازار سرمایه در یازدهمین روز آبان ماه سبب شد تا شاخص کل بورس امروز با ۲۶ هزار و ۱۶ واحد، رقم یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد را ثبت کند. همچنین شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۳۳۷۷ واحد کاهش یافت و به رقم ۳۷۴ هزار و ۹۴۵ واحد رسید.

معامله گران بازار سرمایه در روز جاری ۵۸۷ هزار معامله به ارزش ۴۹ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال انجام دادند.بیشترین تاثیر منفی نمادها متعلق به صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس نسبت به سایر نمادها بود و سبب شدند تا بورس سرخ پوش شود.

 میثم رادپور، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به اینکه جنس نوسان بازار در شرایط کنونی طبیعی است و پس از آنکه قیمت سهم‌ها به بالاتر از ارزش ذاتی‌شان رسید، این نگرانی برای ریزش ادامه داشت.

 وی با اشاره به اینکه از یک جایی بازار ظرفیت انحراف جدی از قیمت‌های ذاتی را ندارد، این اتفاق چه در شرایط افزایش قیمت‌ها در بازار و چه در شرایط کاهش قیمت‌ها در بازار رخ می‌دهد. به عبارت دیگر بازار توان مشخصی برای پذیرش افزایش یا ریزش را دارد و طبیعی بود پس از یک دوره افزایشی عجیب، قیمت‌ها روندی کاهشی را در پیش بگیرند.

بورس

 وی در جواب این پرسش که تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه را چه می‌دانید؟ گفت: بازار سرمایه در حل حاضر بر اساس تحلیل‌ها و گزارش‌ها حدس خود را در خصوص پیروز انتخابات آمریکا زده است. روند نوسانی حاکم بر بازار حکایت از آن دارد که بازار سرمایه به استقبال پیروزی بایدن رفته و تحت تاثیر این پیروزی فاز کاهشی را برگزیده است چرا که پیروزی وی به معنای کاهش فشار حداکثری از یک سو و افزایش احتمال ریزش قیمت دلار از سوی دیگر است و همین امر سبب شده است بازار در فاز ریزشی باشد 

وی گفت: روند حرکت شاخص بورس نشان از پیروزی بایدن دارد و روند قبل ازانتخابات را می‌توان به این نسبت داد. به هر حال اگر شانس ترامپ بیشتر بود، بازار سرمایه واکنش دیگری نشان می‌داد و ریزش‌ها زودتر از این‌ها متوقف می‌شد.

 این کارشناس تاکید کرد به هر حال پیروزی بایدن در کوتاه مدت آرامش بازار ارز را به دنبال خواهد داشت و تحلیل ما نیز بر دوره کوتاه مدت استوار است. وی با تاکید بر اینکه ممکن است حتی ورود بایدن به جابجایی قیمت برخی کالاهای اساسی منجر شود اما در کل دوره پس از پیروزی بایدن، در صورت وقوع دوره آرامی برای بازار سرمایه خواهد بود.  

وی در جواب این پرسش که توصیه شما در شرایط ریزشی بازار به سهامداران چیست؟ گفت: خریدار سهام باید تکلیف خود را روشن کند و بداند به عنوان سرمایه‌گذار وارد بورس می‌شود یا به عنوان معامله گر. بی‌تردید معامله‌گران نگاه کوتاه مدتی دارند و اغلب نیز در نوسان‌های عجیب و غریب بازار متضرر می‌شوند اما سرمایه گذار استراتژی بلند مدت دارد و در نتیجه در راستای این استراتژی بلند مدت برای خرید یا فروش سهم تصمیم گیری می‌کند.

 ادپور با تاکید بر اینکه معامله‌گری و نوسان‌گیری کار بسیار سختی است، گفت: عموما سهامداران در نوسان‌گیری ناکام هستند، از این رو گر تصمیم درستی بگیرند که معامله‌گر هستند یا سرمایه‌گذار باعث تعیین تکلیف آنها می‌شود. در این حالت فرد دیگر درگیر چک مدام قیمت سهام نمی شود و در یک هفته احساس برد یا باخت نمی کند. این نکته نکته بسیار مهمی است، سرمایه گذاری هم امری ساده تر است و هم به لحاظ فاندمنتال امکان بررسی سهم و خرید را می‌دهد و در نتیجه نوسان روزانه تاثیر چندانی بر سرمایه آنها نمی‌گذارد. در این فشار برخی در دوره اوج وارد بازار شدند و حس کردند از دانش بالای آنهاست که هر سهمی می‌خرند سود می‌برند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید