دنیا از رئیس جمهور منتخب آمریکا چه می‌خواهد؟

روایت اکونومیست از مواجهه بایدن با ایران

کدخبر: ۳۷۳۱۵۷
مقاله‌ای در مجله این هفته اکونومیست به چالش‌های بین‌المللی جو بایدن، می‌پردازد. برآورد این مجله هفتگی این است که با آغاز کار رئیس جمهور منتخب آمریکا، سیلی از انتظارات و درخواست‌ها از خارج از مرز به کاخ سفید گسیل می‌کند. این مقاله توضیح می دهد بایدن با ایران چه می کند.
روایت اکونومیست از مواجهه بایدن با ایران

به گزارش اقتصادنیوز، طبق مقاله اکونومیست به نظر می‌رسد جو بایدن کار‌های زیادی در امور خارجه برای انجام دارد که بخش عمده‌ای از آن‌ها بازگشت به توافقات قبلی است. مانند، لغو خروج از پیمان پاریس جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از تغییرات اقلیمی، لغو خروج از سازمان بهداشت جهانی و بازگشت به توافق هسته‌ای ایران. از سوی دیگر یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که بایدن با آن روبرو خواهد بود حل تنش‌ها با چین است، که پیچیدگی‌ها بسیاری را به دنبال دارد. در ادامه تحلیل اکونومیست در مورد این مشکلات و انتظارات ارائه می‌شود.

باز پیوستن به پیمان پاریس

اکثر کشورها از بازگشت آمریکا به توافق پاریس استقبال می‌کنند. در هشت هفته گذشته ، چین، ژاپن و کره جنوبی متعهد شده‌اند که تا اواسط قرن اخیر میزان تولید گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برسانند. چهار کشور از پنج اقتصاد بزرگ اکنون خود را متعهد به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای کردهاند که با کاهش گرمایش کره زمین به 2 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از انقلاب صنعتی، مطابقت دارد.

توافق پاریس

بایدن گفته است که قصد دارد تا سال 2050 انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند. برای پیوستن مجدد به پیمان پاریس، وی باید این هدف را به طور رسمی در کنار تعهد ملی به روز شده برای انتشار گازهای گلخانه‌ای ارائه دهد. اکثر ناظران بر این باورند که کاهش 45 تا 50 درصدی نسبت به سطح 2005 تا سال 2030، سخت اما عملی و همچنین منصفانه و متناسب با آنچه اروپا انجام می دهد، خواهد بود. آقای بایدن می تواند بدون تأیید کنگره مجدداً وارد معامله پاریس شود، اما برای معتبر ساختن تعهدات به یک درجه از توافق نظر بین دو جناح سیاسی احتیاج دارد.

لغو خروج از سازمان بهداشت جهانی 

حوزه دیگری که جهان انتظار همکاری بیشتری از آمریکا دارد، حوزه بهداشت و سلامت است. آقای ترامپ چند ماه پیش اعلام کرد که آمریکا از سازمان بهداشت جهانی خارج خواهد شد. این درحالی است این سازمان اصلی ترین نهاد جهانی برای مبارزه با بیماری های همه‌گیر است. بایدن می گوید که این تصمیم عجولانه را در اولین روز ریاست جمهوری خود لغو خواهد کرد.

با فرمان اجرایی، او می‌تواند روند خروج را متوقف کند، که قرار بود تا اواسط 2021 تکمیل شود. مشخص نیست که این اختلال ایجاد شده تا چه اندازه بزرگ خواهد بود. آمریکا بزرگ‌ترین کمک کننده به سازمان بهداشت جهانی است و در سال 2019 حدود 15 درصد از بودجه این سازمان را تأمین کرد. همکاری بین‌المللی احتمالاً بهتر از شعار «اول آمریکا» خواهد بود. به گفته یک مقام مکزیکی «اگر پاندمی در مکزیک اتمام نیابد، در ایالات متحده هم تمام نخواهد شد».

چشمان چین به «دوست قدیمی»

رسانه های دولتی چین با احتیاط از بایدن استقبال کرده اند. روزنامه گلوبال تایمز چین، حتی او را «دوست قدیمی» خواند. حکومت چین ممکن است از زوال قدرت نرم آمریکایی در زمان آقای ترامپ خوشحال باشد، اما همچنین به دلیل دمدمی مزاجی سیاست او و تندرو‌ی مقاماتش نگران بود.

بایدن شی

چین همچنین دولت ترامپ را مقصر ترس بیشتر کشورهای غربی در برابر نفوذ چین است. به گفته اکونومیست اگرچه چین انتظار ندارد که ریاست جمهوری بایدن از اضطراب غرب در قبال خود بکاهد اما  دوست دارد یک رابطه تجاری کمتر متزلزل داشته باشد. بعید به نظر می‌رسد که بایدن تعرفه‌ها را افزایش دهد و بیش از آن چین امیدوار است که برخی از این تعرفه ها کاهش یابد. 

نقش توازن دوستی هند و آمریکا  

نخست وزیر هند ، نارندرا مودی، سریع پیام‌های تبریک را به آقای بایدن و معاون او ارسال کرد.  آقای مودی نوشت «کامالا هریس» نه تنها در میان چیتی‌هایش (خاله ها) بلکه در میان همه هندی-آمریکایی «غرور عظیمی» را آفریده است. کارشناسان هندی حدس می زنند که وی تمایل دارد که به دلیل شرط بندی زیاد بر روی آقای ترامپ، هم پوپولیستی وی، مجازات نشود و احتمالاً مجازات نخواهد شد. روابط هند و آمریکا در دهه‌های اخیر بسیار گرم بوده است. اشلی تلیس از اندیشکده بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی  می‌نویسد: ما بدون هند نمی‌توانیم توازن قدرت در برابر چین ایجاد کنیم. وب سایت مبارزات انتخاباتی آقای بایدن هند را به عقب گرد از دموکراسی و حقوق بشر متهم کرد. جواب ناگفته هند، در یاداشت ساداناند ذومه از موسسه آمریکایی اینترپرایز ، اندیشکده دیگری پنهان است: بگذارید هر کاری دوست داریم انجام دهیم، زیرا ما در برابر چین با شما هستیم.

جنگ سرد اقتصادی چین و آمریکا؟

وقتی صحبت از تأکید قدرت سخت می‌شود ، دوستان آمریکایی در آسیا می‌خواهند بایدن به ترامپ نزدیکتر از باراک اوباما باشد. اوباما خطوط قرمزی در دریای چین جنوبی ترسیم کرد، اما پس از عبور چین از آن خطوط اقدامات کمی را انجام داد. در مقابل، دولت ترامپ با شور بیشتری ادعاهای چین در دریا را رد کرد و حضور نیروی دریایی آمریکا را بالا برد. 

اکونومیست

با این حال، نخست وزیر جدید ژاپن، سوگا یوشیهیده، امیدوار است که رابطه متعارف تری با متحد اصلی کشورش داشته باشد. تاناکا هیتوشی، معاون سابق وزیر امور خارجه این کشور می گوید: برای ما بسیار مهم است که مشاوره‌های حرفه‌ای با ایالات متحده و با یک رئیس دولت آگاه در مورد سیاست خارجی داشته باشیم. کره جنوبی نیز موافق است. آقای ترامپ یک معامله تجاری را پاره کرد و دائما تهدید کرد که اگر سئول هزینه بیشتری برای حضور آنها پرداخت نکند، نیروهای آمریکایی را از خاک کره خارج خواهد کرد. در یک نظرسنجی قبل از انتخابات ، تقریباً دو سوم کره جنوبی‌ها اظهار داشتند که می خواهند آقای بایدن پیروز شود.

توافق با ایران

در طول سالهای ترامپ، اتحادیه اروپا  به طور غیر منتظره خود را حافظ چندجانبه‌گرایی یافت. بعد از پیروزی بایدن ، اروپایی ها امیدوارند این بار تقسیم شود. آنها علاوه بر پیوستن دوباره به توافق پاریس، خواستار این هستند که آمریکا از تضعیف سازمان تجارت جهانی  دست بکشد و توافق هسته‌ای ایران را احیا کند. بایدن پیشنهاد کرده است که این کار را انجام دهد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از اکونومیست احیای توافق هسته‌ای ایران در خاورمیانه آسان نخواهد بود. اکثر جمهوری خواهان آمریکایی و برخی از دموکرات‌ها به آن نگاه مثبتی ندارند. بایدن ممکن است برخی از تحریم‌ها را لغو کرده و سپس سعی کند در مورد توافقنامه بعدی مذاکره کند. اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهان آن هستند که فراتر از نسخه اصلی 2015،  محدودیت هایی را برای برنامه موشکی بالستیک ایران اعمال کند. بعید است ایران با چنین شرایطی موافقت کند، در این صورت شرکای خاورمیانه‌ای آمریکا از آقای بایدن می‌خواهند که تحریم ها را حفظ کند.

بایدن هسته‌ ای

لغو محدودیت‌های مهاجرتی ترامپ

سرانجام، جهان انتظار دارد که آمریکا از استعدادهای خارجی بیشتری استقبال کند. آقای بایدن متعهد شد که سخت ترین محدودیت های مهاجرت آقای ترامپ را لغو کند، ساخت دیوار را متوقف کند، کودکان را در قفس نگذارد و راهی برای شهروندی برای افرادی که به طور غیرقانونی در آمریکا زندگی می کنند، ارائه دهد. کشورهایی که مهاجران زیادی را  به این کشور میفرستند، خوشحال هستند.

خود مهاجران هم همین‌طور. آروین کاکه خانی، محقق ایرانی در دانشگاه پنسیلوانیا، کاتالیزورهایی را برای تبدیل آب و دی اکسید کربن به سوخت های پاک طراحی کرده است. وی پس از «ممنوعیت مسلمانان» ترامپ،  «احساس ناامنی» می‌کرد و نمی‌دانست که آیا می‌تواند در کشور بماند، یا خیر. او باید دو سال جدا از همسر ایرانی خود زندگی کند. وی گفت  «رویای من استفاده از تخصص برای مقابله با بحران آب و هوا است» و همچنین در اشاره به پیروزی آقای بایدن می‌گوید که او اکنون انگیزه بیشتری برای ماندن دارد و این کار را در آمریکا ادامه خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید