پایداری دلار در مرز 26

تکیه گاه سکه از دست رفت + جدول و نمودار

کدخبر: ۳۷۴۰۶۰
اقتصادنیوز: امروز سکه مرز 12 میلیونی را به عنوان یک تکیه گاه مهم از دست داد.
تکیه گاه سکه از دست رفت + جدول و نمودار

به گزارش اقتصادنیوز کنار رفتن چنین حمایتی موجب شد که این فلز گران بها بیش از 300 هزار تومان افت قیمت را تجربه کند و در حوالی 11 میلیون و 700  هزار تومان قرار بگیرد. فعالان بازار 4 دلیل متفاوت برای کاهش قیمت فلز گران بهای داخلی داشتند: افت بهای دلار در بازار داخلی، اظهارات وزیر امور خارجه ایران در مورد بازگشت احتمالی به برجام، کاهش بهای طلا در نیمه اول روز در بازارهای جهانی و شکست چندباره سکه برای عبور از محدوده 12 میلیون و 400 هزار تومانی.

بیشتر فعالان باور داشتند، افت قیمت دلار نقش مهم تری در نزول بهای سکه داشت. روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی نزدیک به یک درصد از ارزش خود را از دست داد و در ابتدای کانال 26 هزار تومانی به کار خود پایان داد. بازار ارز در روزهای اخیر دو سیگنال متناقض به معامله گران ارسال کرده است؛ از یک سو توان عبور از مقاومت 26 هزار و 500 تومانی را از خود نشان نداده است و نوسانات محدودی را در ابتدای کانال 26 هزار تومان تجربه کرده است و در سوی دیگر، چندین بار در برابر از دست دادن حمایت 26 هزار تومانی ایستادگی کرده است. عدم عبور از مقاومت نشان می دهد که دلار توان افزایشی زیادی ندارد، ولی ایستادگی در مرز حمایتی هم بیانگر آن است که بازار قصد ندارد به این راحتی تن به افت بیشتری بدهد. برخی معامله گران باور دارند، علت ایستادگی دلار در مرز 26 هزار تومانی آن است که از دست دادن آن می تواند سیگنال فنی از افت بیشتر قیمت بدهد و حتی منجر به نزول این ارز تا محدوده 23 هزار و 800 تومانی شود.

کاهش انتظارات منفی در بازار

زمانی که معامله گران به این نتیجه رسیدند که بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، قیمت دلار و سکه افت زیادی را تجربه کردند. با این حال، دو اتفاق سیاسی تا حدی به برگشت قیمت ها کمک کرد. اولین اتفاق، اظهارات مختلف ترامپ در مورد تقلب در انتخابات و شکایت احتمالی وی بود که موجب شد کمی برخی معامله گران داخلی با تردید رفتار کنند. در کنار این، بسیاری از معامله گران عنوان می کردند که ایران به راحتی با آمریکا مذاکره نخواهد کرد. در این مسیر، آن ها به اظهارات برخی از مسئولان هم اشاره می کردند که پیش شرط هایی را برای مذاکره مطرح می کردند. با این حال،اخیرا وزیر امور خارجه در صحبت هایی اشاره کرد، بایدن می تواند تحریم های ایران را لغو کند و در این صورت، ایران هم به برجام و تعهدات خود بازخواهد گشت. رییس جمهوری نیز در صحبت هایی اشاره کرد که باید تهدید آمریکا را به فرصت تبدیل کرد. چنین اظهاراتی چش انداز معامله گران مبنی بر اینکه ممکن است تنش های ایران و آمریکا طی ماه های آتی کاهش پیدا کنند را افزایش داد. از آن جایی که بخشی از بازار بر این باور است که ریشه افزایش قیمت دلار و سکه، فشار حداکثری آمریکا بوده است، هر خبری مبنی بر کاهش تنش ها می تواند آن ها را در موقعیت فروش قرار دهد. با این حال، فعالان زیادی هم در شرایط کنونی تمایلی به خرید نشان نمی دهند واین مساله هم سمت تقاضای بازار را ضعیف تر از قبل کرده است. 

  • بازدهی بازارها 28 آبان 1399
  • روند بهای سکه و ارز 28 آبان 1399
  • نمودار روند بهای سکه 28 آبان 1399
  • نمودار روند بهای درهم 28 آبان 1399
  • نمودار روند بهای دلار 28 آبان 1399
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید